دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
27 مرداد 1402 - 00:01
حاجی دلیگانی در گفت‌وگو با آنا:

باید از ظرفیت هوش مصنوعی در نوسازی زیرساخت‌های اقتصادی بهره برد

باید از ظرفیت هوش مصنوعی در نوسازی زیرساخت‌های اقتصادی بهره برد
عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی گفت: هرچقدر از ظرفیت‌های هوش مصنوعی در نوسازی زیرساخت‌ها غفلت شود به همان اندازه هزینه‌های تولید افزایش پیدا خواهد کرد و بهره‌وری کاهش می‌یابد.
کد خبر : 863671

حسینعلی حاجی‌دلیگانی عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری علم و فناوری آنا، با اشاره به اهمیت هوش مصنوعی در رشد و توسعه کشور در حوزه فناوری، گفت: زیرساخت‌های اقتصادی کشور در برخی از حوزه‌ها نیازمند نوسازی و توانمندسازی بیشتر هستند و امروز دیگر نمی‌توان همانند گذشته با پدیده‌های اقتصادی برخورد سنتی و ابتدایی داشت و لازم است با استفاده از فناوری‌های نوین مانند هوش مصنوعی ابزارهای فعالیت اقتصادی و صنعتی را نوسازی و روزآمد کنیم.

وی افزود: هرچقدر از ظرفیت‌های هوش مصنوعی در نوسازی زیرساخت‌ها غفلت شود به همان اندازه هزینه‌های تولید افزایش پیدا خواهد کرد و بهره‌وری کاهش می‌یابد؛ در برنامه هفتم توسعه باید نگاه ویژه‌ای به هوش مصنوعی وجود داشته باشد که البته دولت این مهم را به خوبی درک کرده و قطعاً برنامه‌های مدون و مشخص امیدوارکننده‌ای را در دستورکار خود قرار داده است.

نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه پیشگیری بهتر از درمان است، گفت: وقتی دنیا از ما در حوزه هوش مصنوعی پیشی بگیرد و سپس تازه به فکر تدوین قوانین و اختصاص بودجه‌ای مخصوص هوش مصنوعی بیفتیم، دقیقاً مصداق «نوش دارو پس از مرگ سهراب» است. هر کاری را باید در زمان و موقعیت مناسب خود انجام دهیم. اگر در حال حاضر برای این پدیده نو برنامه‌ریزی وجود نداشته باشد، برای کنترل آثار و تبعات آن باید هزینه‌های گزافی را متحمل شد.

حاجی‌دلیگانی اظهار کرد: هر فناوری آسیب‌ها و فرصت‌هایی را در خود جای داده که باید هر یک از آنها به درستی مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گیرد.

وی بیان کرد: انتظار جوانان و قشر نخبه جامعه این است که برخورد سلبی با فناوری‌های نوین صورت گیرد بلکه این فناوری‌ها باید متناسب با فرهنگ و منافع ملی کشور بومی‌سازی شوند. هوش مصنوعی مزایای بسیاری را در خود جای داده که انصافاً باید آن را فرصت دانست و از مزایا و مواهب آن نهایت بهره را برد.

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: هوش مصنوعی دیر یا زود همه صنایع و بخش‌های اقتصادی و حتی اجتماعی کشور را در بر خواهد گرفت و برروی تصمیمات سیاسی سیاستگذاران و حکام اثر خواهد گذاشت و این یک واقعیت غیرقابل انکار است، پس لازم است دولت در برنامه هفتم این موضوع را در نظر گیرد و حتی اگر ضرورت دارد مجلس در این زمینه باید قوانینی را به تصویب برساند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته