حقوردی: اساسنامه جدید باید بتواند مشکلی از سازمان فنی و حرفهای حل کند
به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری علم و فناوری آنا، حسین حقوردی با اشاره به بررسی طرح اساسنامه سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور طبق اصل ۸۵ قانون اساسی در کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس، عنوان کرد: در حال حاضر تا ماده ۱۰ این اساسنامه در کمیسیون بررسی شده و برخی از مواد این طرح نیز محل چالش و اختلاف بخشهای مختلف دولت است.
بخشهایی از دولت با اساسنامه سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور مخالف هستند
نماینده مردم شهریار و قدس و ملارد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سازمان اداری و استخدامی و سازمان برنامه و بودجه اختلاف نظرهایی با مواد این طرح و سازمان آموزش فنی و حرفهای دارد، اضافه کرد: در خصوص مباحث مالی و اداری و استخدامی نظرات متفاوتی بیان میشود که بعضاً این اختلافات نیز اساسی است.
وی با یادآوری اینکه هدف ما از تدوین این اساسنامه این است که مشکلات سازمان را در سه سطح برطرف کنیم، اضافه کرد: با توجه به اینکه توسعه آموزشهای فنی و مهارتی یک ضرورت است و حتی رهبر انقلاب ۲ مرتبه در دیدار با کارگران و معلمان بر لزوم توجه به آموزشهای مهارتی تأکید داشتند، راهی جز هموار کردن مسیر برای توسعه آموزشهای مهارتی غیر رسمی نداشنیم.
سازمان فنی و حرفهای متولی آموزشهای غیر رسمی مهارتی است نه آموزش رسمی
حقوردی با بیان اینکه آموزشهای مهارتی در کشور ۲ نوع است و شامل رسمی و غیر رسمی میشود، ادامه داد: آموزشهای رسمی مهارتی چیزی است که در آموزش و پرورش، دانشگاههای فنی حرفهای و دانشگاه علمی کاربردی انجام میشود، اما متولی آموزشهای غیررسمی که کوتاه مدت بوده و نهایتا با صدور گواهینامه بین المللی خاتمه مییابد، سازمان آموزش فنی و حرفه است که برخی از مسئولان دولتی حتی متوجه این مسئله هم نیستند.
حل مشکلات سه گانه سازمان فنی و حرفهای ضرورت دارد
رئیس کمیته آموزش فنی و حرفهای کمیسیون آموزش مجلس با اشاره به اینکه سازمان فنی و حرفهای در سه سطح بودجه، تجهیزات و امکانات به روز و در حوزه مربیان مشکل دارد، گفت: اگر قرار باشد اساسنامهای بنویسیم که در هیچ یک از این سه سطوح مشکلات سازمان آموزش فنی و حرفهای حل نشود، چرا وقت مجلس و کمیسیون را گرفته و اساسنامه جدید تدوین میکنیم.
با طرز فکر سازمان اداری و استخدامی باید سازمان فنی و حرفهای را تعطیل کرد
وی اضافه کرد: سازمان برنامه و بودجه و سازمان اداری و استخدامی در جلسات اصل ۸۵ کمیسیون عنوان میکنند که همین روال فعلی ادامه یابد و بیان میکنند حتی اگر قصد رتبه بندی مربیان سازمان را دارد این نیروها را به آموزش و پرورش واگذار کنید با این طرز فکر باید سازمان را به طور کلی تعطیل کرد.
حقوردی تصریح کرد: مجلس با آسیب شناسی و کار کارشناسی قصد تقویت حوزه آموزشهای مهارتی را دارد تا این سازمان متناسب با شرایط روز از جمله ورود به حوزه هوش مصنوعی و ایجاد شغل برای آینده چابک سازی شود.
وی درباره مشکل سازمان آموزش فنی و حرفهای در قبال نیروی انسانی خود گفت: سازمان آموزش فنی و حرفهای نمیتواند نیروهای فعلی خود که ۱۲ هزار و ۵۰۰ نفر هستند را حفظ و رتبه بندی کند و با کمبود بودجه و مشکل در چارت روبه رو است.
سازمان اداری و استخدامی مخالف فعالیت ۲۴ ساعت در هفته مربیان فنی و حرفهای است
این نماینده مردم در مجلس یادآور شد: در ماده ۱۱ اساسنامه ساعت کاری مربیان سازمان مانند معلمان آموزش و پرورش ۲۴ ساعت در هفته دیده شده، ولی سازمان اداری و استخدامی با این موضوع مخالف بوده و تأکید دارد که سازمان اداری و استخدامی باید ساعات کاری مربیان را تعیین کند.
وی اضافه کرد: همچنین رتبهبندی مربیان در این اساسنامه دیده شده که قطعا با اجرای این ایده مربیان در یک درجه نخواهد و افزایش حقوق داشت و رقابت وارد حوزه کاری مربیان خواهد شد. امیدواریم بخشهای مختلف دولت نیز با این پیشنهادات همکاری کنند تا مشکلات سازمان حل و فصل شود.
انتهای پیام/