دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 مرداد 1402 - 17:51

امیرعبداللهیان: بریکس یک گام رو به جلو در مناسبات اقتصادهای نوظهور است

امیرعبداللهیان: بریکس یک گام رو به جلو در مناسبات اقتصادهای نوظهور است
وزیر امور خارجه کشورمان در اجلاس بریکس که از صبح امروز در تهران شروع به کار کرده است، گفت: ایجاد بریکس قطعا یک گام رو به جلو در مناسبات میان اقتصادهای نوظهور و جهان جنوب است.
کد خبر : 862205

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری علم و فناوری آنا، حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در اجلاس بریکس که از صبح امروز در تهران و با حضور مقامات کشور‌های مختلف برگزار شد، گفت: در کنفرانس بریکس پتانسیل‌های همکاری بین ایران و بریکس را در یک رایزنی و مشورت جمعی مورد بررسی قرار دادیم.

وی افزود: گام اول برای شناسایی متقابل به خوبی برداشته شده است.

وزیر امور خارجه کشورمان با تأکید بر اینکه هدف از امثال بریکس ایجاد قدرت چانه‌زنی در مجامع بین‌المللی است، ادامه داد: ایجاد بانک توسعه نوین بریکس می‌تواند نقش مهمی در تسهیل و تکمیل نظامات مالی بانکی و پولی جهانی داشته باشد.

تعامل با نهاد‌های چندجانبه همواره در دستور کار دولت سیزدهم بوده است

درخواست عضویت ایران در بریکس نشان‌دهنده تمایل ایران برای عضویت در نهاد‌های چندجانبه است چرا که تعامل با نهاد‌های چندجانبه همواره در دستور کار دولت سیزدهم بوده است.

وی با تأکید بر اینکه ایران به دلیل موقعیت کم‌نظیر جغرافیایی و برخورداری از منابع نفت و گاز و داشتن دستاورد‌های علمی و فناوری نوین شریک مطمئن در همکاری دو یا چندجانبه است، ادامه داد: روابط سیاسی و اقتصادی دوجانبه بین ایران و همه کشور‌های عضو بریکس در وضعیتی درست و مطلوب قرار دارد.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین گفت: شراکت بین ایران و بریکس در برخی حوزه‌ها عملاً آغاز شده است.

عضویت ایران در شانگ‌های در هفته‌های گذشته کامل شد

امیرعبداللهیان اضافه کرد: سفر به ژاپن در چارچوب نگاه به آسیا در دولت آقای رئیسی انجام شد، ژاپن همواره علاقه‌مند  هستند حجم روابط تجاری تهران و توکیو به سطح بالای پیش از این ارتقای یابد.

وی افزود: در مسیر دیپلماسی از ابتکاراتی که به رفع تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران کمک کند استقبال می‌کنیم.

وزیر امورخارجه کشورمان گفت: پیش‌بینی می‌شود روز یکم شهریور معیار‌ها برای عضوگیری جدید در بریکس مورد توافق قرار بگیرد و پس از آن وارد پروسه و روند عضویت کشور‌ها خواهند شد.

حضور رئیس‌جمهور در ترکیب بریکس پلاس یک فرصت خوب برای همکاری‌های جنوب به جنوب

او افزود: مسئله مهم حضور آقای رئیسی در ترکیب بریکس پلاس است و این را یک تحول مهم و فرصت خیلی خوب برای توسعه نگاه به چندجانبه گرایی و همکاری‌های هر چه بیشتر جنوب به جنوب می‌دانیم.

امیرعبداللهیان همچنین بیان کرد: دنیا در حال گذار و تحول است اینکه هژمونی آمریکا بتواند همه اقتصاد جهان را تصاحب کند امروز جهان از این مرحله در حال عبور کردن است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته