دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

ترسیم هوش مصنوعی در فیلم‌ها: از خیال تا واقعیت

ترسیم هوش مصنوعی در فیلم‌ها: از خیال تا واقعیت
در حالی که هوش مصنوعی خیالی ممکن است به درستی نشان دهنده توانمندی‌های واقعی هوش مصنوعی نباشد، پس نحوه به تصویر کشیدن آنها مهم است. این نوع ترسیم‌ها و به تصویر کشیدن‌ها می‌توانند به توقعات و برداشت‌های عمومی شکل بدهند و باعث شوند که مردم تصورات واهی از فناوری هوش مصنوعی در ذهن خود ایجاد کنند.
کد خبر : 861668

به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، در تازه‌ترین فیلم از مجموعه «مأموریت غیرممکن» یک هوش مصنوع بدطینت به نام «انتیتی» حضور دارد. اگرچه این کاراکتر در حد فیلم و داستان است، اما شاید بد نباشد ممکن بودن استفاده از این هوش مصنوعی در فرهنگ عامه را کمی بررسی کنیم.

به گفته الکس هانا، مدیر تحقیقات موسسه تحقیقات هوش مصنوعی، به تصویر کشیدن «انتیتی» در این فیلم به شدت اغراق آمیز است. این ایده که «انتیتی» می‌تواند یک سیستم الکترونیکی را هک کند، رویدادهای آینده را پیش‌بینی کند و صاحب یک نبوغ انسان‌گونه باشد درست نیست. درواقع، فناوری‌های فعلی هوش مصنوعی قادر به انجام چنین فعالیت‌های خودمختارانه‌ای نیستند.

با این حال، برخی فناوری‌های واقع‌گرایانه تر در رابطه با هوش مصنوعی در این فیلم به تصویر کشیده شده‌اند. مثلاً فناوری تشخیص چهره به عنوان یک ابزار رایج مورد استفاده توسط سازمان‌های اطلاعاتی و نیروهای انتظامی به تصویر کشیده می‌شود. اگرچه در توانایی این فناوری نیز در این فیلم مبالغه شده است، اما فناوری تشخیص چهره در ابعاد گسترده‌ای به کار برده می‌شود، هرچند هنوز دارای ایرادها و نواقص بسیاری است.

یکی دیگر از لحظات قابل توجه در این فیلم مربوط به یک خودرو خودرونده که به نوعی نشان دهنده تردید و عدم اعتماد یکی از کاراکترهای فیلم است. این امر نشان دهنده عدم قطعیت و تردید کنونی پیرامون خودروهای بدون راننده و سیستم‌های حمل و نقل تقویت شده توسط هوش مصنوعی است.

وقتی پای ترسیم دقیق هوش مصنوعی در رسانه‌های عامه‌پسند به میان می‌آید، هانا ادعا می‌کند که هرگز این کار به درستی انجام نشده است. فناوری و رایانش اغلب به صورت جادو به تصویر کشیده می‌شوند و باعث بروز برخی انتظارات و توقعات غیرواقع گرایانه در میان مخاطبان می‌شوند. حتی مفهوم به دست آوردن کد منبع (source code) یک هوش مصنوعی لزوماً منجر به کنترل یا درک فرایندهای تصمیم گیری آن نمی‌شود.

در حالی که هوش مصنوعی خیالی ممکن است به درستی نشان دهنده توانمندی‌های واقعی هوش مصنوعی نباشد، پس نحوه به تصویر کشیدن آنها مهم است. این نوع ترسیم‌ها و به تصویر کشیدن‌ها می‌توانند به توقعات و برداشت‌های عمومی شکل بدهند و باعث شوند که مردم تصورات واهی از فناوری هوش مصنوعی در ذهن خود ایجاد کنند. بنابراین تمایز قائل شدن بین ترسیم‌های خیالی و اپلیکیشن‌های واقعی هوش مصنوعی اهمیت بسیار زیادی دارد.

در پایان، «انتیتی» در فیلم «مأموریت غیرممکن» شاید یک شخصیت خیالی سرگرم کننده باشد، اما هنوز تا تصویر واقع گرایانه هوش مصنوعی فاصله زیادی دارد. بررسی و واکاوی این تصویرها و نمایش‌ها به ما اجازه می‌دهد تا به درک بهتری از محدودیت‌ها و احتمالات هوش مصنوعی دردنیای واقعی دست پیدا کنیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته