دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
02 مرداد 1402 - 11:15
سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری:

منتظر اقدام عملی دولت کره جنوبی در پرداخت بدهی ایران هستیم

منتظر اقدام عملی دولت کره جنوبی در پرداخت بدهی ایران هستیم
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان گفت: سئول اخیرا قول‌های مثبتی داد تا ما شاهد اقدام عملی دولت کره جنوبی برای آزادسازی دارایی‌های ایران باشیم؛ پیگیری‌ها در این زمینه ادامه دارد.
کد خبر : 859706

به گزارش گروه جهان خبرگزاری علم و فناوری آنا، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه امروز در نشست خبری با اشاره به محکومیت اقدام‌های هتاکانه علیه قرآن کریم، گفت: ما یکبار دیگر از کشورهایی که چنین اقدام‌های شرم آوری در جغرافیای آن‌ها انجام شد، می‌خواهیم با قاطعیت و مسئولانه از تکرار چنین اقدام‌هایی پیشگیری کنند و با مجرمانی که این کار را انجام دادند، برخورد کرده و آن‌ها را در اختیار کشورهای اسلامی قرار بدهند.

دارایی‌های مسدود شده باید در اختیار کشورمان قرار بگیرند

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد مطالبات مسدود شده ایران در پی تحریم‌های آمریکا گفت: مطالبات مورد اشاره جزو حقوق انکار ناپذیر ملت ایران است و میزان و ارقام آن بارها توسط مسئولان ذی ربط و مقام‌های عراق اعلام شد؛ در سایه تحریم‌های یکجانبه و غیرقانونی آمریکا انجام تجارت و مبادلات با کشورهای مختلف دچار اشکال شد.

وی افزود: برخی کشورها تحت فشارهای سیاسی آمریکا از پرداخت مطالبات ایران خودداری کردند یا به دلیل بسته شدن انتقالات بانکی برخی کشورها از جمله این میزان از مطالبات ایران مسدود شد؛ ما از آن‌ها می‌خواهیم که این دارایی‌ها را در اختیار ایران بگذارند.

کنعانی افزود: در این زمینه در سطوح مختلف مذاکرات انجام شده است؛ با کره جنوبی هم مذاکراتی انجام شد؛ سئول اخیرا قول‌های مثبتی داد تا ما شاهد اقدام عملی دولت کره جنوبی برای آزادسازی دارایی‌های ایران باشیم؛ پیگیری‌ها در این زمینه ادامه دارد.

روابط ایران و عراق سازنده است

کنعانی درباره روابط ایران و عراق گفت: روابط دو کشور سازنده است و بغداد در این زمینه مطالبات ما به حساب خاص در بانک عراقی واریز کرده است؛ اخیرا آمریکا اعلام کرد مجوز لازم را برای ارائه بخشی از این مطالبات را صادر کرده و ایران پیگیر دریافت مطالبات است.

وی افزود: ما در این زمینه پیشرفت‌هایی داشتیم، اما نیازمند وصول کامل مطالباتمان هستیم؛ دولت جدیت لازم را دارد و از طریق دیپلماتیک و مذاکرات فنی و بانکی پیگیری‌ها را انجام می‌دهد.

ایران همواره به مسیر دیپلماسی پایبند است

«کنعانی» درباره سفر اخیر وزیر خارجه عمان به کشورمان تاکید کرد: سفر مقام‌های کشورهای منطقه و از جمله عمان و قطر در چارچوب مناسبات دو کشور است؛ در حالی که ما در شرایط مثبتی با کشورهای حاشیه خلیج فارس هستیم و برخی از آن‌ها در چارچوب حسن نیت این کشورهاست که مایل هستند با ظرفیت‌ها و روابط خوبی که دارند به طرف‌های برجامی برای کمک به پیشبرد رفع تحریم‌ها و همچنین رفع انسداد دارایی‌های مالی ایران و تبادل زندانیان کمک کنند.

وی افزود: ایران همواره به مسیر دیپلماسی پایبند است و بهترین مسیر برای استیفای حق ملت ایران را دیپلماسی می‌دانیم؛ در این چارچوب از ابتکارات مثبت کشورهای منطقه ای از جمله عمان و قطر استقبال کردیم این یک مسیر دیپلماتیک فعال است؛ ما نه خوش بین هستیم و نه بدبین.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: ما از پویایی‌ها دیپلماتیک عافل نبودیم و از همه مسیرها برای استیفای حقوق مسلم ایران و در چارچوب خطوط قرمز برای پیشرفت کار و بازگشت مسئولانه همه طرف‌ها به برجام و تبادل زندانیان و ازادی آن‌ها اقدام خواهیم کرد.

سفر وزیر امور خارجه به ارمنستان انجام می‌شود

کنعانی درباره سفر وزیر امور خارجه کشورمان به ارمنستان گفت: این سفر در پاسخ به سفر وزیر خارجه به ارمنستان انجام می‌شود؛ ما موضوع‌های مختلفی را با ارمنستان برای گفت‌وگو در حوزه انرژی‌، همکاری‌های اقتصادی و همکاری‌های ترانزیتی و منطقه‌ای و همچنین مسئله قفقاز جنوبی که برای ایران اهمیت دارد، در دست داریم.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان درباره هتاکی‌های اخیر به قرآن کریم گفت: اهانت به مقدسات و کتب آسمانی امری غیرقابل قبول، شرم آور و ناقض آزادی‌های دیگران و ناقض منشور ملل متحد است؛ هیچ کشوری نمی‌تواند نسبت به مقررات داخلی خودش به مقدسات دیگران اهانت کند؛ این نقض حقوق ادیان الهی است.

وی افزود: در کشورهایی که این اقدام انجام گرفت، شاهد این هستیم که هزاران نفر از شهروندان همان کشور از پیروان دین اسللم هستند؛ هیچ کشوری نمی‌تواند با ادعای آزادی بیان نسبت به پیروان ادیان سماوی تعدی کند؛ ایران در این رابطه واکنش جدی نشان داده و با احضار سفرای سوئد و دانمارک یادداشت اعتراص آمیز به آن‌ها تحویل داده شد.

کنعانی همچنین گفت: در خواست برگزاری اجلاس اضطراری سازمان همکاری اسلامی هم از سوی ایران انجام شد و نامه‌ای به دبیر کل سازمان ملل در این زمینه ارسال شد؛ ایران در این ارتباط به تلاش‌های خود ادامه می دهد؛ ما معتقدیم لازم است که کشورهای اسلامی به طور جدی و جمعی از ظرفیت‌های موجود برای انجام اقدام دسته جمعی استفاده کنند.

تبادل زندانیان بستگی به اراده سیاسی آمریکا دارد

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان درباره موضوع تبادل زندانیان میان کشورمان و آمریکا گفت: جمهوری اسلامی ایران برای تبادل زندانیان بر مبنای اهتمامی که برای آزادی شهروندانش دارد، جدی بوده و ما در مقاطعی هم به توافق رسیدیم؛ طولانی شدن روند تبادل متاسفانه نتیجه عدم وجود اراده نزد دولت آمریکا بود.

وی افزود: طرح موضوع های جدید در این باره در حوزه رسانه‌ها را نه تایید می‌کنم و نه درباره آن اظهارنظری می‌کنم؛ اکنون ما در مرحله ای قرار داریم که انجام این تبادل در صورت وجود اراده سیاسی نزد طرف آمریکایی میسر است؛ برخی از دولت‌های دارای روابط خوب با طرفین در این زمینه در حال تلاش هستن.

کنعانی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران از نقش آفرینی این کشورها استقبال کرده است؛ ما این موضوع را یک موضوع انسانی می‌دانیم و امیدواریم در بازه زمانی کوتاهی در آینده این امر محقق شود.

ایران از اعزام سفیر جدید به سوئد خودداری کرد

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان گفت: ایران در اعتراض به هتاکی به قرآن کریم در سوئد، علاوه بر احضار سفیر سوئد اعلام کرد که از پذیرش سفیر جدید این کشور اجتناب می‌کند و اعزام سفیر را به تعویق خواهد انداخت؛ برای اعزام سفیر جدید ایران همه تشریفات رسمی صورت گرفته بود، اما ایران این روند را متوقف کرد.

وی افزود: این درخواست ایران از همه کشورهای اسلامی است که اقدامات بازدارنده انجام دهند.

از تقویت صلح و همگرایی میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان استقبال می‌کنیم

کنعانی گفت: از تقویت صلح و همگرایی میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان استقبال می‌کنیم؛ ایران آماده است از ظرفیت‌های خود برای کمک به صلح در منطقه قفقاز استفاده کند.

ایران از نخستین کشورهای متقاضی عضویت در بریکس است

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان گفت: دبیر شورای عالی امنیت ملی ایرات برای شرکت در نشست دبیران و روسای شورای امنیت ملی عازم آفریقای جنوبی شده و با همتایان خود گفت‌وگو خواهد کرد؛ موصوع آن بررسی اهمیت سایبری است.

وی افزود: ایران از نخستین کشورهای متقاضی عضویت در بریکس است و دولت‌های عضو علاقه مند به پاسخ مثبت به درخواست خود است؛ در مذاکرات به‌عمل آمده اعضای بریکس اعلام کردند که درباره پسازوکار پذیرش کشور جدید در حال مذاکره و بررسی هستیم و در صورت تصویب سازوکار پذیرش انجام خواهد شد.

مذاکرات با کشورهای اروپایی در حال انجام است

کنعانی گفت: با توجه به وجود تمایل مشترک نزد دو طرف و درخواست کشورهای اروپایی گفت‌وگوهایی در سطوح معاونین وزرای خارجه تاکنون در چند دور انجام شده و زمینه استمرار آن ادامه دارد؛ در چارچوب گفت‌وگوهای دو جانبه هم در سطوح مشورت سیاسی همین سازوکار را در سطوح سیاسی و دیگر زمینه‌ها داریم.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان افزود: با بعضی از سفرای اروپایی مقیم ورشو هم گفت‌وگو انجام شد؛ مسیر رو به جلو است و ما این مسیر را مادامی که طرف مقابل بخواهد، ادامه می‌دهیم.

آمریکا مسئول وضعیت کنونی برجام است

وی در واکنش به اظهارات اخیر وزیر خارجه آمریکا اظهار کرد: آمریکا مفاد قطعنامه ۲۲۳۱ را نادیده گرفته و تحریم‌های غیرقانونی جدید و یکجانبه‌ای را علیه ایران بعد از خروج از برجام اعمال کرده است؛ به اذعان همه کشور‌های شریک و عضو برجام، دولت آمریکا در این زمینه مرتکب نقض برجام شده است؛ دولت آمریکا مسئول تخریب یک روند سیاسی چند جانبه است، مضافا این که مقام‌های دولت کنونی آمریکا هم بار‌ها و بار‌ها و حتی اخیرا دولت گذشته آمریکا را مورد ملامت و سرزنش قرار دادند و آن را مسئول خروج از برجام و تخریب روند اجرای برجام دانستند.

کنعانی تاکید کرد: از نظر ما مسئولیت دولت‌ها با انتقال یا تغییر یک دولت به دولت بعدی تغییر نخواهد کرد؛ دولت آمریکا مسئول وضعیت کنونی برجام و ایجاد خلل در روند اجرای آن است؛ کشوری که مسئول ایجاد خلل و تعطیلی روند اجرای برجام است و هم خودشان و هم دیگران به این امر ادعا دارند، نمی‌توانند در جایگاه مدعی قرار بگیرند و دیگری را متهم به نقض یا ایجاد خلل در برجام کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان همچنین گفت: نکته مهم دیگر این است که هم اکنون هم چنان چه اراده سیاسی در نزد آمریکا باشد، امکان بازگشت طرف‌ها به روند مذاکرات و جمعبندی مذاکرات انجام شده وجود دارد.

وی تصریح کرد: اتهام زنی به ایران در خصوص مسائل منطقه‌ای مردود است؛ در حورزه منطقه‌ای ما شاهد روند مثبتی در مذاکرات، گفت‌وگو‌ها و روند جدید همکاری‌های میان کشور‌های منطقه هستیم؛ دولت آمریکا با اقدام‌ها و اظهارات تحریک آمیز و اتهام‌های بی پایه و اساس خود به دنبال ایجاد خلل در روند مثبت شکل گرفته در فضای منطقه‌ای است؛ چنین اقدامی در استمرار سیاست‌های غلط گذشته آمریکا در ایجاد بی ثباتی، ناآرامی و ایجاد اختلاف میان کشور‌های منطقه و سوءاستفاده از آن برای تقویت حضور نظامی و پیگیری اهداف و منافع نامشروع این کشور است؛ ما این اتهام‌ها را نمی‌پذیریم و کاملا مردود می‌دانیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته