دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
رئیس شورای سیاست‌گذاری هفته روابط عمومی:

مدیر یک سازمان بدون مشورت روابط عمومی، حق مصاحبه ندارد!

سید غلامرضا دینان در برنامه «گفت‌وگوی فرهنگی» رادیو گفت‌وگو، به ویژگی های روابط عمومی اشاره کرد و گفت: «مدیر روابط عمومی باید در تمام جلسات بدون حق رای حضور داشته باشد. سخنگو و پاسخگوی سازمان است و مدیران سازمان بدون مشورت روابط عمومی حق مصاحبه کردن با هیچ رسانه‌ای را ندارند که متاسفانه این اتفاق در سازمان نمی‌افتد.»
کد خبر : 85954

به گزارش گروه فرهنگی آنا و به نقل از روابط عمومی رادیو گفت‌وگو، برنامه «گفت‌وگوی فرهنگی» با موضوع روابط عمومی ها و با حضور سید غلامرضا دینان استاد دانشگاه و رئیس شورای سیاست گذاری هفته روابط عمومی و امیر عباس تقی پور عضو شورای سیاست گذاری هفته روابط عمومی روانه آنتن شد.


سید غلامرضا دینان با بیان اینکه روابط عمومی تنها مختص به فعالین در این عرصه نیست، گفت: داشتن یک روابط عمومی خوب، برخورداری از رفتار مناسب و یک وصل کننده خوب است زیرا روابط عمومی یک پل خوب برای وصل شدن دو گروه، نفر و یا سازمان می شود.


وی با بیان اینکه روابط عمومی در ایران توسط مرحوم پروفسور نطقی پدر روابط عمومی ایران در نیم قرن پیش ایجاد شد، اظهار داشت: این کار ادامه پیدا کرد تا اینکه انقلاب شد ولی به دلیل اینکه احساس می شد، روابط عمومی دوره پهلوی، روابط عمومی بله قربان گو بود، دانشکده ها تا سال 63 تعطیل شد.


رئیس شورای سیاست گذاری هفته روابط عمومی، ادامه داد: در این سال سران سه قوه به این نتیجه رسیدند که گپی در سازمان ها میان سازمان و مخاطبین ایجاد شده است و نیاز به وصل کننده ای است. در آن سال، سمیناری با عنوان بررسی حضور روابط عمومی و ضرورت آن ایجاد کردند که بعد از سه روز به این نتیجه رسیدند که روابط عمومی ضرورت واقعی یک جامعه است و نبود آن، مشکلاتی را برای جامعه و سازمان ها ایجاد می کند.


دینان به قطعنامه سیمنار اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: در این قطعنامه ذکر شد که باکس روابط عمومی در تمام سازمان ها ایجاد شود و حکم روابط عمومی را باید راس هرم امضا کند و در آن، عنوان مشاور و مدیر روابط عمومی قید شود. واژه مشاور، اهمیت زیادی دارد یعنی اینکه فردی که در روابط عمومی قرار می گیرد باید آگاهی اش، از مخاطبین و موضوعات دیگر، بیشتر از مدیریت باشد تا بتواند به مدیریت اطلاعات دهد و او نیز تصمیم سازی درست کند.


وی به ویژگی های روابط عمومی اشاره کرد و افزود: مدیر روابط عمومی باید در تمام جلسات بدون حق رای حضور داشته باشد. سخنگو و پاسخگوی سازمان است و مدیران سازمان بدون مشورت روابط عمومی حق مصاحبه کردن با هیچ رسانه ای را ندارند که متاسفانه این اتفاق در سازمان نمی افتد.


در ادامه امیر عباس تقی پور، روابط عمومی را به دو دوره تاریخی دسته بندی کرد و بیان داشت: از 65 سالی که روابط عمومی در کشورمان قدمت دارد و از شرکت نفت آغاز شد، روابط عمومی ها به دو دوره زمانی قبل از ورود فناوری های نوین اطلاعات و بعد از ورود فناوری ها تقسیم می شوند.


وی افزود: قبل از ورود فناوری ها، روابط عمومی مرحله نوزادی و کودکی خودش را سپری می کند و تولید علم، حداقلی است و بیشتر منابع ترجمه است. روابط عمومی بیشتر یک سویه است در حالی که منطق ایجاد واحدهای روابط عمومی دو سویه بودن است.


عضو شورای سیاست گذاری هفته روابط عمومی در بیان دیگر ویژگی های دوران قبل از ورود فناوری، خاطرنشان ساخت: در آن زمان روابط عمومی ها تخصصی نبود و شاهد به کار گیری افراد غیر متخصص در روابط عمومی ها بودیم. انتظارات از روابط عمومی ها بسیار سطح پایین بود و در حد چسباندن پوستر و برگزاری مراسم ختم و شادی بود.


تقی پور ادامه داد: این مسائل باعث شده بود که روابط عمومی خیلی جدی گرفته نشود در حالی که باید از تمام فعالان روابط عمومی در آن دوره تشکر کنیم و به زحمتشان ارج نهیم.


عضو شورای سیاست گذاری هفته روابط عمومی به ورود فناوری در کشور از اوایل دهه 70 اشاره کرد و اظهار داشت: از سال 72 برای اولین بار، امکان اتصال به شبکه جهانی اینترنت برای روابط عمومی ها فراهم شد و به نظر می رسد در این برهه شرایطی ایجاد شد که روابط عمومی ها، عقب ماندگی های تاریخی خودشان را جبران کنند.


وی به بیان ویژگی های روابط عمومی ها در دوران پس از ورود فناوری ها پرداخت و گفت: تخصصی شدن روابط عمومی، عمیق تر شدن تولیدات علمی در این زمینه، دسترسی سریع تر و آسان تر به منابعی که روابط عمومی ها نیاز داشتند تا بر اساس آن منابع زمینه رشد و ارتقاء خودشان را به دست بیاورند همچنین سرعت انتقال پیام و احتمالا دقت آن نیز افزایش یافت.


تقی پور تخصصی تر و مهارتی تر شدن کارشناسان روابط عمومی را مهمترین دستاورد ورود فناوری به این حوزه دانست و عنوان داشت: فکر نمی کنم مدیری به خودش اجازه دهد که فرد غیر ماهر و غیر متخصصی در زمینه روابط عمومی را در راس اداره یک واحد در سازمان اش به خدمت بگیرد.


دینان در خصوص عملکرد ضعیف روابط عمومی ها و علت آن گفت: نیروهایی که در جایگاه روابط عمومی قرار گرفته اند، نیروهای کارآمد و متخصص نیستند. البته مدیران سعی می کنند از افرادی استفاده کنند که جایگاه روابط عمومی را بشناسد زیرا روابط عمومی رکن اصلی موفقیت یک سازمان است.


وی تصریح کرد: در حقیقت مدیر روابط عمومی، یک سازمان را مدیریت می کند. واقعیت این است تعداد بسیار کمی درجایگاه واقعی روابط عمومی قرار دارند. خیلی از روابط عمومی ها حتی به مسائل روز تکنولوژی وارد می شوند. چند روز پیش یک نشریه ای از سازمانی آمد؛ وقتی نگاه کردم دیدم 13 بار از عکس مدیر استفاده کرده اند و حتی روی جلد عکس سه در چهار مدیر را استفاده کرده بودند. برای مدیر روابط عمومی آن سازمان یادداشت نوشتم و گفتم شما فقط دارید با این کار از مدیرتان که شما را سر کار گذاشته است، تشکر می کنید.


قابل ذکر است؛ برنامه «گفت‌وگوی فرهنگی» از شنبه تا چهارشنبه ساعت 20 از شبکه رادیویی گفت‌وگو پخش می شود و علاقه مندان می توانند برای دریافت فایل صوتی برنامه به سایت رادیو گفت‌وگو مراجعه کنند.


انتهای پیام/

برچسب ها: رادیو گفت‌وگو
ارسال نظر
هلدینگ شایسته