دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
01 مرداد 1402 - 09:33

تقدیر از ادبیات و فرهنگ فلسطین در جشنواره «مکتوبات فلسطینی»

تقدیر از ادبیات و فرهنگ فلسطین در جشنواره «مکتوبات فلسطینی»
مدت‌ها بود که داستان فلسطینی‌ها توسط دیگران نقل می‌شد و صدای آنها در سینه مانده بود، اما جشنواره «مکتوبات فلسطینی ۲۰۲۳»، یک جشنواره جهانی برای تقدیر از ادبیات و فرهنگ فلسطینی است که برگزار خواهد شد.
کد خبر : 859389

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوی آنا، جشنواره ادبیات نوشتاری فلسطین در سپتامبر برای تقدیر از ادبیات و فرهنگی فلسطینی و پایان دادن به سکوت فعالان فرهنگی فلسطینی برگزار می‌شود.

فلسطینی‌ها مردم سرزمین بین دریای مدیترانه و کشور اردن هستند، جایی که هزاران سال است در شهر‌ها و روستاهایش زندگی کرده‌اند. درواقع شهر‌های فلسطینی در میان قدیمی‌ترین شهر‌های جهان ما هستند. مثلاً قدمت شهر‌های اریحا و غزه به ده هزار سال قبل از میلاد مسیح بازمی‌گردد. نام فلسطین به شکل‌های مختلف در کتاب‌ها و نقش‌های جهان از حداقل ۱۲۹۷ سال قبل از میلاد مسیح آمده است.

این جامعه باستانی فرهنگ متمایزی هم دارد، و این فرهنگ را می‌توان در عرصه‌های مختلف فرهنگی اعم از فولکلور، معماری، ترانه، طراحی، صنایع دستی، لباس‌های سنتی، غذا و... مشاهده کرد و مانند همه ملت‌های دنیا، فلسطینی‌ها نیز هویت‌ها و زبان‌های زیادی را در طول قرون و اعصار مختلف به خود گرفته‌اند.

امروز، فلسطینی‌ها به زبان‌های عربی، انگلیسی، فرانسوی، آلمانی، هلندی و بسیاری زبان‌های دیگر می‌نویسند؛ ادبیات‌شان با تنوع فلسطینی‌ها صحبت می‌کند و آن‌ها تجربیات‌شان از فرهنگ غنی سرزمین‌شان، چیز‌هایی که از دست داده‌اند، حسرت‌ها و مقاومت‌شان در برابر رژیم اشغالگر قدس را با دیگران به اشتراک می‌گذارند.

با این حال، مدت‌ها بود که داستان فلسطینی‌ها توسط دیگران نقل می‌شد و صدای فلسطینی‌ها در سینه مانده بود. جشنواره مکتوبات فلسطینی ۲۰۲۳، یک جشنواره جهانی برای تقدیر از ادبیات و فرهنگ فلسطینی، به دنبال از بین بردن این انزوا و سکوتی است که فعالان فرهنگی فلسطینی دچارش شده‌اند.

سوسن ابوالحوا، مدیر این جشنواره می‌گوید: «ما یک جمعیت بومی با یک گذشته باستانی هستیم که بخش زیادی از آن گفته نشده (یا شنیده نشده) است. جشنواره مکتوبات فلسطینی درباره حقیقت گویی رادیکال است؛ درباره جامعه و همدلی و شادی؛ درباره مودت و فکر کردن به تاریخ است؛ درباره جمع کردن خانواده‌های از هم پاشیده مان و درباره خشم دسته‌جمعی‌مان.»

این جشنواره در سپتامبر ۲۰۲۳ در دانشگاه پنسیلوانیای امریکا با حمایت چندین دانشکده و گروه دانشجویی برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته