چرا بالیوود هنوز مردسالار و واپسگراست؟
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری آنا، بر اساس مطلبی که اخیراً در سایت بی بی سی منتشر شده است اغلب از بالیوود، صنعت فیلمسازی فوق العاده محبوب هندی ها، به عنوان یک دنیای مردانه یاد میشود.
مدتهاست که درباره این موضوع صحبت میشود، اما اخیراً یک تحقیق علمی جدید نشان میدهد که چقدر اندک به برابری جنسیتی هم روی پرده سینماهای بالیوودی و هم در جامعه هندی توجه میشود.
این صنعت ۱.۵ میلیارد دلار هر سال صدها فیلم میسازد و در میان هندیهای سراسر دنیا طرفدارهای پرشور فراوانی دارد. نمیتوان تاثیر فیلمها و ستاره هایشان بر قدرت تخیل ملت هند را نادیده گرفت. اما در طول سالها، بسیاری از فیلمهای بالیوودی به خاطر نگاه واپسگرایانه شان، تبلیغ زن ستیزی و سوگیریهای جنسیتی مورد انتقاد قرار گرفته اند.
محققان موسسه علمی علوم اجتماعی تاتا واقع در بمبئی سعی کرده اند بررسی کنند که شدت مردسالاری در سینمای هند تا چقدر جدی و حاد است.
آنها ۲۵ فیلم پرفروش سال ۲۰۱۹، یعنی آخرین سال قبول از شیوع کرونا و همچنین ۱۰ فیلم زن محور بین سالهای ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۹ را انتخاب کردند. دلیل انتخاب این دوران این بود که آنها میخواستند ببینند آیا بعد از تعرض دسته جمعی در سال ۲۰۱۲ به یک دانش آموز دختر در یک اتوبوس در شهر دهلی، اعتراضات شدید به این جنایت و تصویب قوانین جدی درباره جرایم علیه زنان، تغییر خاصی رخ داده است یا خیر.
در میان لیست فیلمهای پرفروش میتوان به فیلمهایی مانند «جنگ»، «کبیر سینگ»، «ماموریت منگال»، «دابانگ ۳»، «هاوسفول ۴» و «ماده ۱۵» اشاره کرد و در میان فیلمهای زن محور نیز میتوان به فیلمهای «راضی»، «ملکه»، «رژلب زیر برقه» و «مارگاریتا» اشاره کرد.
این محققان ۲۰۰۰ شخصیت سینمایی را بررسی کردند تا مشاغلی که هنرپیشهها نقششان را بازی کرده بودند را شناسایی کنند و فیلمها را بر اساس چندین پارامتر مانند کلیشههای جنسیتی، رضایت و صمیمیت و آزار و اذیت بررسی کردند.
در پایان آنها به این نتیجه رسیدند که اگرچه فیلمهای زن محور دلیلی برای خوش بینی به ما میدهند، اما فیلمهای پرفروش گیشه کماکان جنسیت زده و واپسگرا هستنند و زنها نقشهای حاشیهای و پست را بازی میکنند.
برای مثال ۷۲ درصد قهرمانهای فیلمهای بررسی شده مرد و تنها ۲۶ درصد زن بودند.
این تحقیق نشان میدهد که در بالیوود نقشهای بزرگ و اصلی همیشه به مردها سپرده میشوند و فیلمسازها میگویند که یک کاراکتر زن بسیار قوی نمیتواند مخاطب را جلب و راضی کند.
تلاشی هم برای تغییر این موضوع صورت نمیگیرد، چون هنجارهای مردسالارانه به نگاه مردم به یک داستان یا روایت سمت و سو میدهند و مردم فکر میکنند که چنین چیزی ارزش پول دادن را دارد. برای همین هم فیلم سازها به همین فرمول چسبیده اند و تلاشی هم برای تغییرش نمیکنند.
قهرمان قصههای هندی باید مرد و از کاست بالای جامعه باشد، نقش اول زن فیلمها باید لاغر و زیبا باشد. او باید عشوه گر باشد و منظورش را از طریق ژستهایش بگوید نه با کلمات.
انتهای پیام/