دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
بررسی ظرفیت دانش‌بنیان‌ها در صنوف کشور (۵)؛

ترسیم افق صادرات لوازم الکترومکانیکی با حضور دانش‌بنیان ها

ترسیم افق صادرات لوازم الکترومکانیکی با حضور دانش‌بنیان ها
رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و تعمیرکاران لوازم الکترومکانیکی گفت: توسعه مشارکت شرکت‌های دانش‌بنیان در تولید و تعمیر لوازم الکترومکانیکی علاوه بر کاهش هزینه تعمیرات می‌تواند افق روشنی برای افزایش تولید و صادرات را پیش روی فعالان این صنف قرار دهد.
کد خبر : 857734

علی‌اکبر ایلخانی رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و تعمیرکاران لوازم الکترومکانیکی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا گفت: خوشبختانه کشوراز واردات ۱۰۰ درصدی در حوزه لوارم خانگی بی نیاز شده  و امروزه امکان تولید این محصولات  با حضور شرکت‌های فناورانه در کشور افزایش داشته است.

به گفته ایلخانی؛ صنوف تحت پوشش این اتحادیه در عرصه تولید و تعمیر لوازم‌خانگی ازجمله سشوار، جاروبرقی، آبمیوه گیری، چرخ‌گوشت، ترانسفورماتور، ترانس‌های تقویت‌کننده و ... فعالیت دارند و با توجه به نیاز و سلیقه بازار از تکنولوژی و تولید محصولات فناورانه استقبال می کنند. 

مشکل هزینه تولید با دانش‌بنیان ها قابل حل است

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و تعمیرکاران لوازم الکترومکانیکی افزود: در حال حاضر ۸۰ درصد قطعات موردنیاز برای تولید اقلام مذکور در کشور تولید می‌شود، اما ۲۰ درصد قطعات نیاز به واردات دارد. با توجه به نوسانات بازار ارز شاهد بالا رفتن هزینه‌های تمام‌شده هستیم به همین دلیل قیمت نهایی برای مصرف‌کننده مقرون‌به‌صرفه نیست.

این مقام مسئول صنفی با تأکید بر ضرورت استفاده از شرکت‌های فناورانه در تولید لوازم الکترومکانیکی ادامه داد: در حال حاضر سهم شرکت‌های دانش‌بنیان در تولید اینگونه لوازم ۵ تا ۱۰ درصد است. اگر بتوانند سهم این شرکت‌ها در تولید لوازم الکترومکانیکی را افزایش دهند بدون تردید علاوه بر کاهش قیمت تمام شده برای مصرف کننده داخلی می‌توانند برای حضور در بازار‌های صادراتی نیز برنامه ریزی کنند و بخش زیادی از تولیدات داخل راهی بازارهای جهانی شود.

قطعات

ایلخانی با اشاره بر ضرورت حمایت دولت از تولیدکنندگان تأکید کرد که این حمایت‌ها می‌تواند در قالب سرمایه‌گذاری مستقیم، افزایش یارانه در بخش انرژی واحد‌های تولیدی، کاهش هزینه‌های بیمه‌ای و گمرکی و ... باشد. بدون تردید حمایت از تولید رمز عبور از معضل بیکاری است.

حال و روز صنوف در بازار

در حال حاضر ۱۵۰۰ واحد صنفی در این رسته با پروانه کسب فعالیت می‌کنند، اما هزار واحد فاقد مجوز در این رسته نیز در سطح پایتخت فعال هستند. ایلخانی با بیان این مطلب افزود: برخی از واحد‌های صنفی مشکلاتی برای تکمیل پرونده جهت اخذ پروانه دارند، اما در این میان برخی واحد‌ها هستند که فعالیت زیرزمینی دارند.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و تعمیرکاران لوازم الکترومکانیکی درباره وضعیت اقتصادی فعالان این صنف اظهار کرد: در دو سال اخیر که نرخ تورم همواره روند افزایشی داشته است شاهد ایجاد کم رونقی در بازار تولیدکنندگان و تعمیرکاران بوده‌ایم.

ایلخانی تصریح کرد: به دلایل اقتصادی قدرت خرید مردم کاهش‌یافته است بنابراین کاهش تولید به دلیل پایین آمدن میزان تقاضا امری طبیعی است.

برخی فعالان صنفی از چرخه اقتصادی خارج‌شده‌اند 

وی ادامه داد: اما نکته این است که پس از کاهش قدرت خرید مردم در مقطعی شاهد افزایش مراجعه مردم به صنف تعمیرکاران بودیم، ولی بالا رفتن دستمزد‌ها و گران شدن قیمت قطعات موجب شده تا امکان استفاده از سرویس‌های خدماتی نیز برای مصرف‌کنندگان مقرون‌به‌صرفه نباشد.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و تعمیرکاران لوازم الکترومکانیکی تأکید کرد: به‌عنوان‌مثال تا دو سال قبل قیمت خرید یک جاروبرقی ۴۰۰ هزار تومان بود، اما به‌یک‌باره هزینه تعمیر همین وسیله به دو میلیون تومان رسید. با توجه به این شرایط نمی‌توان انتظار رونق در این بازار را کشید.

این مقام مسئول صنفی تصریح کرد: در دو سال اخیر حدود ۱۵ درصد از فعالان صنف تعمیرکاران و تولیدکنندگان لوازم الکترومکانیکی از چرخه اقتصادی خارج‌شده‌اند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته