دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

حضور «شیخ اجل» در جشنواره عروسکی تهران- مبارک

حضور «شیخ اجل» در جشنواره عروسکی تهران- مبارک
افشین قاسمی، نویسنده و کارگردان نمایش «پدر شعر پارسی» با بیان اینکه محور و ذات نمایش عروسکی شادی‌آور است، گفت: تقدیر، تشویق، دیده شدن و درک بیشتر توان‌یابان، قطعاً بر اعتمادبه‌نفس آن‌ها تاثیرگذار خواهد بود.
کد خبر : 856791

به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نمایش «پدر شعر پارسی» نوشته و کار افشین قاسمی از تهران در نهمین و آخرین روز از برگزاری نوزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران- مبارک، شنبه ۱۷ تیر در سئانس‌های ۱۷ و ۱۹ در بخش فراگیر این رویداد در کارگاه نمایش مجموعه تئاتر شهر روی صحنه آمد.

افشین قاسمی ضمن اشاره به اینکه پیش‌تر، این نمایش را در جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی اجرا کرده است، گفت: این بار این اثر را به دعوت دبیرخانه نوزدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران-مبارک و با حضور دو بازیگر توان‌یاب و خودم به عنوان عروسک‌گردان روی صحنه آورده‌ام.

وی با بیان اینکه متن نمایش «پدر شعر پارسی» هم‌آمیزی یک داستان از بوستان و داستانی از گلستان سعدی است، درباره سبک و فضای اجرایی این اثر توضیح داد: فضای این نمایش به خم‌بازی که گونه‌ای از نمایش آیینی و سنتی به شمار می‌آید، نزدیک است؛ البته از تلفیق تکنیک‌های نمایشی دیگری نیز در اجرای این اثر استفاده کرده‌ام. «پدر شعر پارسی» مناسب رده سنی هفت سال به بالاست.

این کارگردان همچنین درباره تاثیر نمایش عروسکی در بهبود شرایط زندگی توان‌جویان و معلولان هم گفت: محور و ذات نمایش عروسکی شادی‌آور است و زمانی که این عزیزان مشغول کار تئاتر هستند، دغدغه و فکری جز خندان و شاد کردن مخاطبان ندارند. درباره تاثیر نمایش عروسکی در بهبود شرایط آن‌ها من صاحب‌نظر نیستم؛ اما بی‌تردید در افزایش اعتماد‌به‌نفس و مهارت‌آموزی و احساس خوب کارآمد بودن‌شان موثر است.

قاسمی که تماشاگر چند نمایش در این دوره از جشنواره بوده است، درباره کیفیت این آثار بیان کرد: به نظر من در مورد نمایش‌هایی که تاکنون، این امکان وجود داشت تا خلاقیت بیشتری در آن‌ها باشد. شاید برگزاری کارگاه‌های آموزشی در طول روند تمرینات باعت می‌شد آثار بهتری به لحاظ بصری و میزانسن راهی صحنه شود. طبیعی است که این انتظار وجود داشته باشد که ما در نوزدهمین دوره این رویداد شاهد شکوفایی بهتر آثار نمایشی باشیم. همچنین خوشبختانه استقبال از جشنواره بسیار خوب بوده و با وجود تماشاگران علاقه‌مند و پیگیر، ظرفیت سالن‌های نمایش کاملاً پر بود. به‌نظرم همدلی و همراهی مسئولان اداره کل هنر‌های نمایشی در کنار مدیریت و برنامه‌ریزی خوب برگزارکنندگان این رویداد بزرگ، باعث برپایی جشنواره‌ای قابل قبول شده است.

وی در ادامه افزود: بخش فراگیر این جشنواره با حمایت سازمان بهزیستی برگزار شد و ستاد برگزاری تنها شرایط حضور آن‌ها را در جشنواره فراهم کرده است. هنرمندان و افراد توان‌یاب تاکنون امکانی برای حضور در جشنواره‌ها نداشته‌اند و فراهم شدن این شرایط در این رویداد اتفاق خوبی است، اما هنوز هم لازم است حمایت بیشتری از سوی برگزارکنندگان در مورد این عزیزان صورت بگیرد.

این کارگردان همچنین اضافه کرد: وجود محدودیت و نقص در بخشی از بدن - که امکان آن وجود دارد برای هر انسان سالم دیگری به دلیل حادثه‌ای رخ دهد- منجر به از بین رفتن یا کاهش اعتمادبه‌نفس افراد توان‌یاب شده و این موضوع باعث می‌شود تا تمایلی برای حضور در جمع دیگران نداشته باشند. از این رو تقدیر، تشویق، دیده شدن و درک بیشترشان از سوی ستاد برگزاری جشنواره و دیگران، قطعاً بر اعتمادبه‌نفس این عزیزان تاثیرگذار خواهد بود. تا جایی که من می‌دانم تاکنون دبیرخانه جشنواره تصمیمی به منظور حضور آن‌ها در اختتامیه هم نگرفته است و این مسئله باعث می‌شود تا این عزیزان دلسرد شده و انگیزه خود را از دست بدهند. جا دارد دبیر و تصمیم‌سازان جشنواره این مسئله را هم مدنظر قرار دهند.

افشین قاسمی درباره اجرای این نمایش پس از جشنواره نیز توضیح داد: به‌شخصه نسبت به اجرای عمومی این نمایش علاقه‌مند هستم، اما تاکنون آثار بسیاری را در جشنواره‌های تئاتری روی صحنه آورده‌ام که امکان اجرای عمومی هیچ‌کدام‌شان فراهم نشده است.

او در پایان صحبت‌هایش در مورد محتوای نمایش «پدر شعر پارسی» گفت: این نمایش برگرفته از داستان‌هایی از بوستان و گلستان سعدی است و پیام آن این است که باید به فرهنگ بومی بیشتر اهمیت داده شود. برخی از آیین‌ها و ادبیات کشورمان در حال از بین رفتن است آن هم به این دلیل که کمتر از طریق هنر به آن پرداخته می‌شود. این در حالی است که چنانچه آیین‌ها و ادبیات غنی و کهن کشورمان رو به فراموشی برود، هویت‌مان را از دست خواهیم داد.

نوزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران- مبارک به دبیری هادی حجازی‌فر از هشتم تا هجدهم تیر در حال برگزاری است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته