نظام تصمیمسازی دانشبنیان باید مستقر شود
به گزارش خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نشست تقدیر از دستاندرکاران کنگره ملی آموزش هدفمند، مهارتی و نیازمحور، با حضور محمدعلی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، علی باقر طاهرینیا دبیر کنگره و رئیس موسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی، دبیران نشستهای هجدهگانه تخصصی، اعضای موسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی و برخی دستاندرکاران این کنگره در سالن شهدای جهاد علمی وزارت علوم برگزار شد.
طاهرینیا با بیان اینکه وظیفه دارم از دستاندرکاران مختلف کنگره و دبیران علمی و اجرایی نشستهای تخصصی، دستگاهها، دانشگاهها، وزارت خانهها، مؤسسات و همکارانم در موسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی تشکر کنم، تأکید کرد: شاید کمتوقعترین کنگره برگزارشده، جمع امروز باشد، چرا که تا پایان برگزاری کنگره هیچ فردی از ما درخواستی نداشته است.
وی افزود: امروز نیز اگر در این نشست هستیم از بابِ حمایت وزیر علوم است. این جمع چه در موسسه و چه در دستگاهها با تعهد فردی و ملی به موسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی کمک کرده است.
طاهری نیا تصریح کرد: وزیر علوم در جلسه رأی اعتماد بر اساس شناخت و اعتماد و باورمندی که به نقش اتاقهای فکر، کانونهای تفکر و منابع داده و آمار داشتهاند، فرمودند که بنا دارند برای موسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی تکلیف جدیدی تعریف کنند و از مهندسی آمار برای طراحی و برنامهریزی درست استفاده کنند، باید بگویم که بنده و همکارانم در موسسه هر چند با بضاعت اندک، اما تمام سرمایه و تلاش خود را بکار میگیریم. رئیس موسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی ادامه داد: ظرفیتهای جدیدی از جمله شبکه متخصصان آموزش عالی را با حضور ۱۳۰۰ عضو ایجاد کردهایم تا رهنمودهای وزیر علوم را در این راستا اجرایی سازی کنیم.
وی ادامه داد: تصمیم سازیِ دانشبنیان پارادایمی است که نیاز به باورمندی، صبوری و کار سیستمی دارد. بهعنوانمثال، از یک سال گذشته موسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی به دستور وزیر علوم در بحث برنامه هفتم توسعه با همکاری استادان، کارگروههای متعددی برگزار کرده و وقت مفصلی را به اجرایی سازی هر چه بهتر آن اختصاص داده است؛ چرا که فرایند تصمیم سازی دانشبنیان کاملاً مستقر نیست؛ لذا هر قدمی که برداشتیم مطالعات هم بیشتر کنار گذاشته شد ما فرضمان بر این است که مطالعات بهخوبی انجام شدهاند؛ بنابراین در صورت وجود هر گونه نقدی پذیرای آن هستیم.
رئیس موسسه پژوهشی و برنامهریزی آموزش عالی اضافه کرد: نقد بنده عدم استقرار نظام تصمیم سازی دانشبنیان است اگر این نظام مستقر شود کار پژوهشگر باید خوب انجام شود، ولی مدیر هم باید حرف پژوهشگر را عملی کند که در حال حاضر شاهد بروز چنین موضوعی نیستیم.
طاهرینیا خطاب به وزیر علوم تأکید کرد: همان اندازه که از پژوهشگران انتظار ارائه پیشنهادهای سیاستی ملموس دارید، از مدیران حوزه ستادی هم بدون مطالعات پشتیبان ارائه هیچ موضوعی را نپذیرید.
در پایان نشست از دستاندرکاران کنگره با اهدای لوح تقدیر و گرفتن عکس یادگاری در کنار وزیر علوم تقدیر و تشکر به عمل آمد.
انتهای پیام/