تدوین برنامه پرورشی و تربیتی هنرهای زیبای کشور در دستور کار قرار گرفت
به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، جلسه هماندیشی تدوین برنامههای پرورشی و تربیتی هنرستانهای هنرهای زیبای کشور با حضور محمد حسین اسماعیلی مدیرکل دفتر برنامه ریزی و آموزشهای هنری، تعدادی از مدیران هنرستانهای هنرهای زیبا، مدیران و کارشناسان بخش مشاوره و پرورشی وزارت آموزش و پرورش و تنی چند از کارشناسان دفتر آموزش برگزار شد.
در ابتدای این جلسه محمد حسین اسماعیلی مدیرکل دفتر آموزش ضمن خیرمقدم و تبریک اعیاد قربان و غدیر و و ابراز خرسندی از تشکیل این جلسه به منظور تدوین برنامههای پرورشی و تربیتی هنرستانهای هنرهای زیبای کشور و تلاشهای صورت گرفته در بخش مسائل پرورشی گفت: با توجه به نیازهای مختلف در شرایط متنوع زندگی فردی و اجتماعی، ایجاب میکند که انسان برای مواجهه با این تنوع مسائل، تواناییها و ظرفیتهای خود را در زمینههای مختلف پرورش دهد و تقویت کند تا علاوه بر رشد و اعتلای شخصیت انسانی خود، در مواقع لزوم بتواند با بهره گیری از این توانمندیها موانع، مشکلات و مسائل پیش آمده در زندگی را رفع و حل کند. بدیهی است که مناسبترین زمان برای شناخت این نیازها و شناخت و پرورش آنها در وجود انسان، دوران کودکی و نوجوانی است؛ چرا که توانایی و قدرت یادگیری و انگیزه لازم و به ویژه فرصت و مجال مناسب اینگونه آموزشها برای کودکان و نوجوانان فراهمتر است.
وی در ادامه با بیان دغدغههای بخش پرورشی در هنرستانهای هنرهای زیبای کشور افزود: هنرجویان هنرستانها از جمله گروههای مهم نوجوانان هستند که با طی آموزشهای تخصصی در رشتههای هنری خود، نقش مهمی را در آینده جامعه ایفاء خواهند کرد و چه بسا نقاط قوت و ضعفهای احتمالی آنها در زندگی فردی و اجتماعی، نمود و تاثیر بیشتری نسبت به سایر رشتهها و گروههای اجتماعی در پی خواهد داشت. این نکته به متولیان آموزشی و پرورشی هنرجویان هنرستانها گوشزد میکند و هشدار میدهد که علاوه بر آموزش فنون و تخصصهای هنری و آموزشی، ضرورت دارد که به تقویت سایر جنبههای رشد شخصیت آنها نیز توجه نمایند و نسبت به آن اهتمام ورزند.
محمد حسین اسماعیلی با تاکید براهداف مهم این طرح گفت: حفظ پیوستگی و ارتباط میان وجوه مختلف شکل گیری شخصیت دانش آموزان و رشد همزمان جنبههای آموزشی آنان، تقویت جنبههای اجتماعی و فرهنگی هنرستانها برای هنرجویان، واگذاری بخشهایی از مسئوولیتها و وظایف ادارات به هنرستانها، توسعه مشارکت میان بخشهای مختلف آموزش، تلاش برای ایجاد تنوع در ایدهها و روشهای آموزشی و پرورشی، ایجاد فضای ترکیبی و واحد میان دو مفهوم آموزش و تربیت، ایجاد زمینهی مشارکت و نقش آفرینی هنرجویان در فرایندهای آموزشی و تربیتی، ایجاد زمینه های تعامل و همکاری هنرجویان به جای رقابتهای متداول در مدارس، تلاش برای تربیت و تقویت توانمندی هنرجویان در پذیرش یا تغییر شرایط کار و زندگی از اهداف مهمی است که امیدوارم با همفکری و مساعدت و استفاده از تجارب شما مدیران دلسوز بتوانیم به گامهای موثری برداریم.
در ادامه مدیران هنرستانهای هنرهای زیبای علی رضا ایلچی مدیرهنرستان موسیقی پسران تهران، پریسا ذهتابیان مدیرهنرستان موسیقی دختران تهران، سجاد فروغی مدیرهنرستان هنرهای زیبای پسران البرز، صبری جلیلیان مدیر هنرستان هنرهای زیبای دختران البرز، ابراهیم گله دار زاده مدیرهنرستان هنرهای زیبای پسران تهران، فاطمه نیکخواه مدیرهنرستان هنرهای زیبای دختران تهران، زهرا دهقان نیری و اعظم سجادی کارشناسان امورتربیتی وزارت آموزش و پرورش و کارشناسان دفتر آموزش با ارائه نظرات و پیشنهادات به بررسی مسائل حوزه تربیتی پرداختند و در پایان مقرر شد ستاد پرورشی و تربیتی هنرستانهای زیبا در دفتر برنامه ریزی و آموزشهای هنری تشکیل و با برگزاری جلسات مستمر با ذی نفعان، نخبگان و کارشناسان ذیربط برنامه جامع پرورشی و تربیتی هنرستانها را تدوین کنند.
انتهای پیام/