دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

تدوین برنامه پرورشی و تربیتی هنرهای زیبای کشور در دستور کار قرار گرفت

تدوین برنامه پرورشی و تربیتی هنرهای زیبای کشور در دستور کار قرار گرفت
مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و آموزش‌های هنری گفت: تلاش برای تربیت هنرجویانی متعهد و کارآمد و پرورش هنرمندانی فرهیخته و ایجاد فضای ترکیبی و واحد میان دو مفهوم آموزش و تربیت از اهداف مهم در تدوین برنامه‌های پرورشی هنرستان‌هاست.
کد خبر : 856231

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، جلسه هم‌اندیشی تدوین برنامه‌های پرورشی و تربیتی هنرستان‌­های هنر‌های زیبای کشور با حضور محمد حسین اسماعیلی مدیرکل دفتر برنامه ریزی و آموزش‌های هنری، تعدادی از مدیران هنرستان‌های هنر‌های زیبا، مدیران و کارشناسان بخش مشاوره و پرورشی وزارت آموزش و پرورش و تنی چند از کارشناسان دفتر آموزش برگزار شد.

در ابتدای این جلسه محمد حسین اسماعیلی مدیرکل دفتر آموزش ضمن خیرمقدم و تبریک اعیاد قربان و غدیر و و ابراز خرسندی از تشکیل این جلسه به منظور تدوین برنامه‌های پرورشی و تربیتی هنرستان­‌های هنر‌های زیبای کشور و تلاش‌های صورت گرفته در بخش مسائل پرورشی گفت: با توجه به نیاز‌های مختلف در شرایط متنوع زندگی فردی و اجتماعی، ایجاب می­کند که انسان برای مواجهه با این تنوع مسائل، توانایی­ها و ظرفیت‌های خود را در زمینه­‌های مختلف پرورش دهد و تقویت کند تا علاوه بر رشد و اعتلای شخصیت انسانی خود، در مواقع لزوم بتواند با بهره­ گیری از این توانمندی­ها موانع، مشکلات و مسائل پیش آمده در زندگی را رفع و حل کند. بدیهی است که مناسب­ترین زمان برای شناخت این نیاز‌ها و شناخت و پرورش آن‌ها در وجود انسان، دوران کودکی و نوجوانی است؛ چرا که توانایی و قدرت یادگیری و انگیزه لازم و به ویژه فرصت و مجال مناسب اینگونه آموزش‌ها برای کودکان و نوجوانان فراهم­‌تر است.

وی در ادامه با بیان دغدغه‌های بخش پرورشی در هنرستان‌های هنر‌های زیبای کشور افزود: هنرجویان هنرستان­‌ها از جمله گروه‌های مهم نوجوانان هستند که با طی آموزش‌­های تخصصی در رشته­‌های هنری خود، نقش مهمی را در آینده جامعه ایفاء خواهند کرد و چه بسا نقاط قوت و ضعف‌های احتمالی آن‌ها در زندگی فردی و اجتماعی، نمود و تاثیر بیشتری نسبت به سایر رشته‌ها و گروه‌های اجتماعی در پی خواهد داشت. این نکته به متولیان آموزشی و پرورشی هنرجویان هنرستان­ها گوشزد می‌کند و هشدار می­دهد که علاوه بر آموزش فنون و تخصص‌های هنری و آموزشی، ضرورت دارد که به تقویت سایر جنبه­‌های رشد شخصیت آن‌ها نیز توجه نمایند و نسبت به آن اهتمام ورزند.

محمد حسین اسماعیلی با تاکید براهداف مهم این طرح گفت: حفظ پیوستگی و ارتباط میان وجوه مختلف شکل گیری شخصیت دانش­ آموزان و رشد همزمان جنبه‌های آموزشی آنان، تقویت جنبه‌های اجتماعی و فرهنگی هنرستان­ها برای هنرجویان، واگذاری بخش‌هایی از مسئوولیت­‌ها و وظایف ادارات به هنرستان‌­ها، توسعه­‌ مشارکت میان بخش­‌های مختلف آموزش، تلاش برای ایجاد تنوع در ایده­‌ها و روش­های آموزشی و پرورشی، ایجاد فضای ترکیبی و واحد میان دو مفهوم آموزش و تربیت، ایجاد زمینه­‌ی مشارکت و نقش­ آفرینی هنرجویان در فرایند‌های آموزشی و تربیتی، ایجاد زمینه ­های تعامل و همکاری ­هنرجویان به جای رقابت­‌های متداول در مدارس، تلاش برای تربیت و تقویت توانمندی هنرجویان در پذیرش یا تغییر شرایط کار و زندگی از اهداف مهمی است که امیدوارم با همفکری و مساعدت و استفاده از تجارب شما مدیران دلسوز بتوانیم به گام‌های موثری برداریم.

در ادامه مدیران هنرستان‌های هنر‌های زیبای علی رضا ایلچی مدیرهنرستان موسیقی پسران تهران، پریسا ذهتابیان مدیرهنرستان موسیقی دختران تهران، سجاد فروغی مدیرهنرستان هنر‌های زیبای پسران البرز، صبری جلیلیان مدیر هنرستان هنر‌های زیبای دختران البرز، ابراهیم گله دار زاده مدیرهنرستان هنر‌های زیبای پسران تهران، فاطمه نیکخواه مدیرهنرستان هنر‌های زیبای دختران تهران، زهرا دهقان نیری و اعظم سجادی کارشناسان امورتربیتی وزارت آموزش و پرورش و کارشناسان دفتر آموزش با ارائه نظرات و پیشنهادات به بررسی مسائل حوزه تربیتی پرداختند و در پایان مقرر شد ستاد پرورشی و تربیتی هنرستان‌های زیبا در دفتر برنامه ریزی و آموزش‌های هنری تشکیل و با برگزاری جلسات مستمر با ذی نفعان، نخبگان و کارشناسان ذیربط برنامه جامع پرورشی و تربیتی هنرستان‌ها را تدوین کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب