جای خالی محصولات فناورانه ایرانی در بازار لوازم صوتی و تصویری
محمد یونسی عضو هیات مدیره اتحادیه صنف فروشندگان دستگاههای صوت و تصویر، تلفن همراه، لوازم جانبی، آلات موسیقی در گفتوگو با خبرنگار گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا گفت: در حال حاضر مهمترین مشکل این صنف، بحث تامین و تخصیص ارز است. متاسفانه نیازهای ارزی واردکنندگان تلفن همراه به صورت مقطعی و محدود تامین میشود و همین امر موجب شده تا نیاز بازار به صورت کامل تامین نشود.
ضرورت ورود دانش به حوزه تولید کالاهای ایرانی
یونسی گفت: صنف فروشندگان دستگاههای صوت و تصویر، تلفن همراه، لوازم جانبی، ظرفیت بالایی برای عرضه تولیدات داخلی با محوریت دانش روز دنیا را دارد و انتظار میرود که تولیدکنندگان بدنبال تولید محصولات فناورانهای که در برگیرنده محصولات دانشبنیان و تجهیزات ساخت داخل است باشند؛ چراکه در حال حاضر تولیدات در این صنعت مونتاژ و جا مانده از تکنولوژی روز دنیاست.
او تصریح کرد: کشور دارای پتانسیل و ظرفیت بالایی در حوزه دانشبنیان هاست و همین موضوع میتواند کمک زیادی در ارتقای بحث تولید کالا با محوریت دانش روز داشته باشد.
مشکلات تولید تا صادرات صنف
این مقام مسئول صنفی با تاکید براینکه تامین ارز را نباید مشروط به صادرات کرد، یادآور شد: تامین و تخصیص ارز واردات موبایل به سمت تولیدکنندگان این صنف هدایت شده است.
این فعال اتحادیه صنف فروشندگان دستگاههای صوت و تصویر، تلفن همراه، لوازم جانبی، آلات موسیقی درباره وضعیت تولید تلفن همراه در کشور گفت: در حال حاضر امکان تولید دستگاههای تلفن همراه بدون سیستم عامل میسر شده است.
یونسی تصریح کرد: مهمترین چالش این است که قیمت تمام شده تولید تلفن همراه از واردات آن بیشتر است به همین دلیل امکان رقابت پذیری برای محصولات داخلی وجود ندارد.
وی با اشاره به افزایش تعرفه واردات تلفن همراه اظهار کرد: این امر موجب شده تا قیمت تلفن همراه در بازار افزایش بیاید. البته به صورت قانونی رقم اعلامی برای افزایش قیمت گوشی تلفن همراه در سالجاری ۲۵ درصد بوده است، اما در واقعیت رشد قیمت این کالا بیش از نرخ مصوب بوده است.
تامین ۵۰ درصد نیاز بازار با قاچاق
عضو هیات مدیره اتحادیه صنف فروشندگان دستگاههای صوت و تصویر، تلفن همراه، لوازم جانبی، آلات موسیقی درباره وضعیت بازار لوازم صوت و تصویری خاطرنشان کرد: پس از اعمال محدودیت برای واردات این اقلام این امکان میسر شد تا برندهای داخلی جایگزین برندهای کرهای شود.
یونسی افزود: محصولاتی که با برند ایرانی در بازار عرضه میشود در حقیقت به صورت مونتاژ است. قطعات وارد شده و در کارخانجات کشور مونتاژ میشود. البته این شیوه تولید در سایر کالاها از جمله خودرو نیز سالیان متمادی انجام شده است.
وی اظهار کرد: سالانه به دو میلیون قطعه لوازم صوتی و تصویری در بازار نیاز داریم که ظرفیت کارخانجات امکان تامین یک میلیون قطعه از نیاز بازار را دارد.
این مسئول صنفی با تاکید براینکه در حال حاضر میزان تولید لوازم صوتی و تصویری از نیاز بازار کمتر است، ادامه داد: تولیدات داخلی تامین کننده ۵۰ درصد نیاز بازار است و ۵۰ درصد دیگر از نیازهای بازار توسط کالای قاچاق پاسخ داده میشود.
عضو هیات مدیره اتحادیه صنف فروشندگان دستگاههای صوت و تصویر، تلفن همراه، لوازم جانبی، آلات موسیقی گفت: در حال حاضر اتحادیه صنف فروشندگان دستگاههای صوت و تصویر، تلفن همراه، لوازم جانبی، آلات موسیقی ۹ هزار عضو دارد که از این تعداد ۶ هزار واحد صنفی فعال هستند. فعالیت در این صنف در چهار حوزه صوت و تصویر، تلفن همراه، لوازم جانبی و ادوات موسیقی است که در فصل تابستان بازار فعالیت برخی از این رستههای شغلی رونق بیشتری میگیرد.
انتهای پیام/