نظر آیتالله بهشتی درباره ویژگیهای رهبری در نظام اسلامی
به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، آیتالله بهشتی از رهبران حزب جمهوری اسلامی در مصاحبهای نظرات خود را درباره قانون اساسی اعلام کرد و گفت: ضابطه رهبری و اسلام عبارت است از ایمان به اسلام به عنوان یک نظام عقیده و عمل، یک جهان بینی و ایدئولوژی زنده و نه یک ایدئولوژی تاریخی شده و ایمان به مسئولیت است.
انتصاب ناطق نوری به نمایندگی در جهاد سازندگی
امام خمینی رهبر انقلاب اسلامی امروز طی حکمی خطاب به «حاج شیخ علی اکبر نوری» تصریح کردند: بدین وسیله جنابعالی به عنوان نماینده روحانیت در ستاد مرکزی جهاد سازندگی منصوب میشوید و ماموریت دارید از نزدیک در تصمیمگیری و انجام کارها نظارت داشته باشید و در نصب و اعزام روحانیون محترمی که بدین منظور لازم است شرکت باشند اقدام نمایید و در هر مورد مصلحت میدانید کارها را با مشورت افراد ذیصلاح انجام دهید.
دستگیری تلفنچی امام در پاریس
سیدمحمدعلی موسوی مازندرانی روحانی نمایی که در طول مدت اقامت امام در پاریس مسئولیت تلفن خانه محل اقامت امام را عهده داشت در قصر شیرین دستگیر شد. این روحانی نمای ساواکی که به همراه ۱۰ الی ۱۵ روحانی مبارز که برای کمک به امام به پاریس رفته بودند پس از مدتی اقامت، مسئولیت خانه شماره ۳ امام در پاریس را برعهده گرفت.
این خانه محل پذیرایی کسانی بود که از ایران و نقاط مختلف دنیا برای ملاقات با امام به پاریس میآمدند. مازندرانی به دلیل اینکه مشخصات ایرانیانی که به دیدار امام میآمدند را در اختیار ساواک قرار دهد این مسئولیت را پذیرفت. همچنین در این خانه یک تلفن وجود داشت و تمام پیامهای مهم از این طریق به امام میرسید. این روحانی نما به همراه امام از پاریس به تهران آمد و وقتی احساس کرد انقلاب پیروز خواهد شد پس از دو هفته به پاریس بازگشت و پس از چند روز به عراق رفت.
پس از پیروزی انقلاب اسناد این روحانی نما در سازمان ساواک پیدا شد. وی که به همراه روحانیونی که رژیم بعث عراق از کشورش اخراج کرد به ایران آمده بود روز گذشته توسط پاسداران انقلاب در قصر شیرین دستگیر شد.
مبشری سردبیر کیهان شد
نخستین وزیر دادگستری دولت موقت، سردبیر کیهان شد. اسدالله مبشری که دارای دکترای حقوق از دانشگاه سوربن پاریس است در خصوص موسسه کیهان به خبرنگار اطلاعات گفت: همه اعضای این موسسه اعم از روزنامه، هفته نامه و ماهنامه باید در جهت اهداف مترقی نظام اسلامی گام بردارند.
وی در خصوص اخراج ۲۰ نفر از تحریریه کیهان اظهار بی اطلاعی کرد و افزود: در خصوص انتخاب کارمندان این موسسه شخصا تصمیم خواهم گرفت.
تحصن کارکنان رادیو تلویزیون
تعدادی از کارکنان رادیو و تلویزیون پس از آنکه در مهلت ۴۸ ساعت به خواستههای خود نرسیدند در خیابان جام جم تحصن کردند.
این تحصن با درگیریهایی هم همراه بود که با دخالت پاسداران تلویزیون پایان یافت و مسئولین تلویزیون از متحصین خواستند تا نمایندگانی را برای پیگیری درخواستهایشان و مذاکره با مسئولان رادیو تلویزیون تعیین کنند. پس از آن در ساعت ۲ و ۳۰ دقیقه بعد ازظهر تحصن شکسته شد.
از سوی دیگر روابط عمومی رادیو تلویزیون اعلام کرد تعداد معدودی از کارکنان اخراجی این سازمان که تحصن کرده اند، از رادیو تلویزیون اخراج و با بازگشت آنها موافقت نخواهد شد.
ادامه درگیریها و تظاهرات در مهاباد و پیرانشهر
گروهی از مردم دو شهر مهاباد و پیرانشهر نسبت به آن چه تهاجم شهربانی به مردم خوانده شده است اعتراض و بانکها و مغازههای خود را تعطیل کردند.
این افراد شهر را تعطیل و در مقابل مخابرات تجمع کردند تا تلگرامهای اعتراضی خود را به تهران و قم ارسال کنند.
در گزارشی از ارومیه هم آمده است که هیچ گونه وسیله نقلیهای از این شهر به سمت پیرانشهر حرکت نمیکند و جاده ارومیه-پیرانشهر عبور ومروری ندارد.
قانون شوراهای محلی تصویب شد
قانون شوراهای محلی توسط شورای انقلاب تصویب شد. بر اساس این قانون فرمانداران و استانداران در حدود اختیارات و وظایف شورای شهرستان یا استان به اجرای تصمیمات این شوراها ملزم خواهند بود.
انتخاب شوراها قطع نظر از ویژگیهای مذهبی و نژادی انجام خواهد شد و شوراهای هر محل در امر وصول مالیاتهای مستقیم و مصرف آن بر عملیات مامورین دولتی نظارت خواهند داشت.
بر اساس این گزارش شورای شهرستان میتواند درباره امور فرهنگی، آموزشی، بهداشتی و درمانی و کار و صنعت و کشاورزی، وضع عوارض منطقهای آئین نامه وضع کند.
آیتالله بهشتی: عدالت همراه با قدرت، مدیریت و بینش معیار رهبری است
آیتالله بهشتی از سران حزب جمهوری اسلامی در مصاحبهای نظرات خود را درباره قانون اساسی و همچنین موضوعات سیاسی روز اعلام کرد.
آیتالله بهشتی گفت: قانون اساسی بر مبنای نظر اسلام درباره اصالت آمیخته فرد و اجتماع است یعنی از دیدگاه اسلام نه فرد اصل است به معنای این که نظام و محیط اجتماعی هیچ نقشی ندارد و نه فرد بازیچه سرنوشتی است که محیط اجتماعی برایش تعیین میکند. بلکه هر انسانی خودش سرنوشت ساز است. انسان تا حدودی که این حدود هم هندسی نیست حدودیست که نوسان دارد میتواند سرنوشت خود را بسازد. در بدترین نظامات اجتماعی و هم در بهترین آنها انسان سرنوشت ساز است. انسان هم خودساز است و هم محیط ساز. اما تسلطش بر خودسازی و محیط سازی مطلق نیست و بالاخره به جائی میرسد که عوامل دیگر تسلط او را محدود میکنند.
آیتالله بهشتی درباره مصلحت فرد و جامعه گفت: در این جا مسئله این است که در اسلام مصلحت فرد یا مصلحت جامعه کدام مقدم است؟ بی شک مصلحت جامعه بر مصلحت فرد مقدم است. اما دقت کنید که مصلحت جامعه باز بر میگردد به افراد. یعنی مصلحت جامعه در حقیقت بر میگردد به مصلحت فرد در جامعه. موضوع مصلحت به هر حال افراد انسان هستند، اما مصلحت فردی، به فرد بر میگردد و به دیگران هم چندان ارتباطی ندارد و مصلحت اجتماعی یعنی این که به فرد بر میگردد، ولی نه به یک فرد بلکه به مجموعه افراد. بی شک در آن جا که مصلحت جامعه مطرح باشد مصلحت جامعه مقدم بر فرد است.
وی درباره ضابطه رهبری در قانون اساسی نیز گفت: ضابطه رهبری و اسلام عبارت است از ایمان به اسلام به عنوان یک نظام عقیده و عمل، یک جهان بینی و ایدئولوژی زنده و نه یک ایدئولوژی تاریخی شده و ایمان به مسئولیت. احساس مسئولیت و تعهد، بینش اجتماعی و آگاهی به مسائل زمان، قدرت تدبیر و مدیریت و ارائه راه حل مناسب و مقید بودن به وظایف الی اخلاقی و اجتماعی. حالا اگر عدالت به همه این وجوه اطلاق شود که نمیشود مشکلی پیش نمیآید. ولی اگر از عدالت بینش و قدرت مدیریت فهمیده نمیشود که ظاهرا هم فهمیده نمیشود بنابراین باید گفت که عدالت همراه با قدرت مدیریت و بینش معیار رهبری است.
آیتالله بهشتی در پاسخ به این سوال که دولت موقت بدون تصویب قانون اساسی هم به کار خود ادامه میدهد گفت: تسریع در تصویب قانون اساسی به خاطر این است که دولتی سرکار باشد که مطمئن باشد که میتواند برای دراز مدت برنامه ریزی کند مشکل بزرگ دولت موقت در همان موقت بودن آن است و، چون تا قانون اساسی تصویب نشود دولت از موقت بودن خارج نمیشود این است که در اتخاذ تصمیم برنامه ریزی و سازمان دهی آن طوری که لازمه کار است دستش باز نیست.
آیتالله بهشتی در پاسخ به این سوال که چه کسانی باید در مجلس خبرگان حضور داشته باشند گفت: در قانون اساسی کسانی که در جامعه شناسی، اقتصاد، حقوق و حتی روانشناسی اجتماعی تخصص داشته باشند حضورشان لازم است منتها همه این کارشناسان باید این شرط را دارا باشند که کارشناسانی باشند که اسلام را به عنوان یک ایدئولوژی زنده پذیرفته باشند. چون ممکن است جامعه شناس یا روانشناس یا اقتصاد دانی در آن جمع باشد که به مسائل جامعه شناسی و اقتصادی و حقوقی از دیدگاه ماتریالیستی نگاه کند و یا از دیدگاههای غیر اسلامی بررسی کند. این نظرات میتواند برای یک مجلس بحث سودمند باشد، ولی در یک مجلس تصمیم گیری طبعا نمیتواند رای او رای سودمندی تلقی شود. این هم به این جهت است که برپایه اسلام انقلاب کرده اند.
درست است که در این انقلاب گروههایی هم بودند که اسلامی نبوده اند و آنها هم کمک کرده اند، اما توده مردم و محور انقلاب اسلام بود و رهبری عالی انقلاب هم اسلامی است. به دنبال آن ما پیروز شدیم و رفراندومی برگزار شد که در آن مردم اصل رژیم و نظام ایران را معین کردند و گفتند که رژیم و نظام حکومتی ایران جمهوری اسلامی است. حالا قدم سوم این است که عدهای بیایند قانون اساسی جمهوری اسلامی را بنویسند و مردم به آن رای بدهند چه کسانی میتوانند قانون اساسی جمهوری اسلامی را بنویسند؟ کسانی که در درجه اول این مبنا را پذیرفته باشند. اسلام به عنوان یک دین زنده و دارنده نظام پایه نظام حکومتی آینده است. این عده میتوانند جامعه شناس، حقوق دان و اقتصاد دان باشند و علمای صاحب نظر در علوم اسلامی هم باشند.
آیتالله بهشتی درباره به هم زدن میتینگ یک گروه در دانشگاه تهران نیز گفت: در نظام اجتماعی ما بایستی به همه گروهها فرصت اظهار نظر داده شود که بتوانند نظرهای خود را به صورت فردی و جمعی بیان کنند. این نه تنها دیدگاه شخص من است بلکه نظر حزب جمهوری اسلامی هم هست. حزب جمهوری اسلامی معتقد است که باید در محیط اجتماعی سالم، افراد و گروهها توانایی اظهار نظر خودشان را درباره مسائل مختلف داشته باشند. حتی اگر نظراتشان مخالف نظر انقلاب اسلامی ما است؛ بنابراین آن چه در این اجتماع روی داده و عدهای مانع شدهاند که اینها اجتماعشان را تشکیل بدهند باید مورد رسیدگی قرار گیرد و معلوم شود که اینها چه گروههایی بودهاند. به هر حال تا تمام قضایا روشن نشده نمیتوان نظر قطعی داد، ولی نظر کلی حزب جمهوری اسلامی در این زمینه روشن است. در جامعه اسلامی همه افراد و گروهها هرچند مخالف اسلام باشند امکان دارند رای و نظر خود را بیان کنند.
اطلاعیه وزارت خارجه در رابطه با لغو قرارداد با یک دانشگاه آمریکایی
وزارت امورخارجه اطلاعیهای در رابطه با لغو یک قرارداد با دانشگاه آمریکایی صادر کرد.
در بخشی از این اطلاعیه آمده است: در ماه مارس ۱۹۷۵ برابر با اسفند ماه سال ۱۳۵۳ قرارداد استعماری و ننگینی به دستور شاه مخلوع بین دانشگاه فردوسی مشهد و دانشگاه جرج تاون آمریکا منعقد شده بود که با توجه به جنبههای تحمیلی آن به هیچ وجه منافع ملت ایران عموما و دانشگاه فردوسی مشهد خصوصا در آن ملحوظ نشده بود.
در ادامه این اطلاعیه میخوانیم: انعقاد این قرارداد ادبار آمیز که دانشگاه فردوسی مشهد را ملزم به پرداخت سالانه حدود ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار به دانشگاه جرج تاون آمریکا مینمود دانشگاهی که در همان سال انعقاد قرار داد به فرح همسرشاه مخلوع دکترای افتخاری داده بود. این قرار داد در حقیقت یک رشوه گزاف محسوب میشود.
در اطلاعیه وزارت خارجه با اشاره به لغو قرار داد در تاریخ ۱۳ اسفند سال گذشته و یک سال قبل از انقضاء قرارداد از طرف دانشگاه فردوسی مشهد آمده است: هدف اساسی انعقاد این قرارداد استعماری ترویج و اشاعه فرهنگ آمریکا در محیطی، چون دانشگاه که در واقع مهمترین مرکز آموزشی و گسترش فرهنگ یک ملت بوده است.
انتهای پیام/