حجتالاسلام والمسلمین محمدکاظم راشد یزدی از اساتید اخلاق در گفتوگو با خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا با اشاره به اینکه اهل بیت (ع) وقتی ازدواج میکردند، پنج اصل را رعایت میکردند، بیان داشت: اولاً در ازدواج، زوجین باید همکفو باشند. علمای اخلاق در تبیین کلمه «کفو» میگویند در دین، فرهنگ، خانواده، سن و مواردی از این دست افراد باید با هم متناسب و به هم علاقهمند باشند و همدیگر را دوست بدارند.
علاقه و دوست داشتن را بر زبان جاری کنید
وی با بیان اینکه از نظر اسلام علاقهمندی و دوست داشتن زوجین باید در رفتار وعمل ترکیب شود، افزود: در دین، مذهب و سیره ائمه (ع) این است، زن و شوهر باید به یکدیگر ابرازعلاقه کنند. توجه داشته باشید احساس علاقه لازم است، ولی کافی نیست، بلکه باید ابراز بشود.
دوست داشتن را به همسران بگویید
حجتالاسلام راشد یزدی ابراز داشت: یک جوانی حضور امام صادق (ع) آمد و از همسرش گلایه کرد که همسرم به من سوءظن دارد، حضرت (ع) فرمودند: دوستش داری؟ گفت: بله که دوستش دارم، فرمودند: به او هم میگویی؟ پاسخ داد: نه! نمیگویم، گفت: برای چه نمیگویی؟ آقا مچ دستش را گرفت و گفت: اشتباه تو همین جاست، زن و شوهر باید مرتب به هم ابراز علاقه کنند، یعنی به زنت بگو: «إِنِّي أُحِبُّكِ لاَ يَذْهَبُ مِنْ قَلْبِهَا أَبَداً»؛ یعنی نسبت به زنت ابراز علاقه کن، بگو دوستت میدارم.
آبیاری درخت زندگی با 2 شاهکلید
وی ادامه داد: آدم وقتی دوست میدارد چرا نگوید، زن و شوهر باید به هم ابراز علاقه کنند، در واقع آبیاری درخت زندگی همین است که این درخت را به بار مینشاند، اگر آبیاری نکنید درخت خشک میشود، درباره سایر اعضای خانواده هم باید چنین باشند.
زن و شوهر مانند 2 آینه باشند
این استاد اخلاق اعتماد و اطمینان را یکی دیگر از اصول میان زن و شوهر برشمرد و اظهار داشت: زوجین نسبت به هم باید اعتماد و اطمینان داشته باشند، یعنی مثل دو آینه باشند که قعر قلب همدیگر را میبینند، چون احدی نزدیکتر به مرد از همسرش نیست و احدی هم نزدیکتر از شوهر به زنش نیست.
خانمها و آقایان «گذشت» و «انصاف» را هم در نظر بگیرید
حجتالاسلام راشد یزدی خاطرنشان کرد: زوجین باید دو موضوع را رعایت کنند، اهل بیت(ع) اینطور بودند، اول اینکه نسبت به یکدیگر«گذشت» داشتند، ما هم باید گذشت داشته باشیم، زیرا معصوم نیستیم و اشتباه میکنیم، یکی هم رعایت «انصاف» بین طرفین است، اگر میخواهیم این زندگی ادامه پیدا کند، زندگی علوی، فاطمی، اسلامی و انسانی شود، راهش همین است که انصاف را رعایت کنیم، اگر ما بتوانیم اینها را رعایت کنیم، این زندگی علوی و فاطمی میشود.