دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 خرداد 1402 - 12:40

چین: اروپا نیازمند ساختار امنیتی جدید و باثبات است

چین: اروپا نیازمند ساختار امنیتی جدید و باثبات است
سفیر چین در مسکو با تاکید بر ضرورت ریشه یابی بحران اوکراین، تعریف یک ساختار امنیتی جدید برای اروپا را امری ضروری توصیف کرد.
کد خبر : 852631

به گزارش گروه جهان خبرگزاری علم و فناوری آنا، «ژانگ هانوئی» سفیر چین در روسیه، در مصاحبه با «اسپوتنیک»، بر ضرورت ایجاد یک نظم امنیتی جدید برای اروپا که موثر و بادوام باشد، تاکید کرد.

وی در این باره گفت: بحران اوکراین یک سابقه تاریخی پیچیده و دلایلی واضح دارد. در اصل، این بحران نتیجه انفجار تناقضات در عرصه مدیریت امنیتی اروپا است. هیچ مرهمی برای غلبه بر این بحران وجود ندارد و ریشه یابی مسئله و یافتن راه‌هایی برای حل آن در راستای ایجاد ساختار امنیتیِ بادوام، موثر و متوازن که برای اروپا ثبات بلندمدت به ارمغان بیاورد، ضروری است.

چندی پیش هم «وانگ ونبین» سخنگوی وزارت خارجه چین گفته بود: تضمین امنیت اروپا با تقویت و گسترش بلوک‌های نظامی (ازجمله ناتو) غیرممکن است. امنیت یک کشور نباید به بهای امنیت سایرین تامین شود. 

چین اگرچه اصل بی طرفی را در قبال بحران اوکراین حفظ کرده، اما از همان آغاز درگیری، از طرفین غربی خواست که به دغدغه‌های مشروع روسیه درباره پیشروی ناتو به سمت مرزهایش گوش کنند.

از سوی دیگر، با توجه به حرکت جهان به سمت نظام چندقطبی، دولت پکن می‌گوید که از تصمیم اتحادیه اروپا برای رسیدن به خودمختاری راهبردی حمایت می‌کند.

بحث خودمختاری راهبردی اروپا به ویژه بعد از خروج پر آشوب آمریکا و نیرو‌های ناتو از افغانستان مطرح شد و انعکاس نارضایتی اروپا بابت نادیده گرفته شدن از سوی واشنگتن در مسیر برنامه ریزی برای اقدامات مهم جهانی بود.

در نخستین روز‌های خروج نیرو‌های خارجی از افغانستان بود که اتحادیه اروپا بحث ایجاد نیروی واکنش سریع را پیش کشید که اولین گام در مسیر تحقق خودمختاری راهبردی بود و با هدف کاستن از وابستگی این بلوک به ارتش آمریکا مطرح شد.

یکی دیگر از نکات کلیدی خودمختاری راهبردی، تلاش برای در امان ماندن از اصطکاک ناشی از تقابل هژمون‌های آمریکا و چین است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته