دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

صادرات محصولات دانش‌بنیان معطل کد کالایی می‌ماند؟

صادرات محصولات دانش‌بنیان معطل کد کالایی می‌ماند؟
فعال حوزه دانش‌بنیان گفت:‌ عدم همکاری برای صدور مجوز و پروانه فعالیت امکان اخذ کارت بازرگانی و صادرات را از برخی شرکت‌های دانش‌‌بنیان گرفته است؛ اما این شرکت‌ها با قوت در حال فعالیت هستند.
کد خبر : 852256

مهدی امیدی، فعال حوزه دانش‌بنیان و تولیدکننده بستر کشت هیدروپونیک در ایران (کشت گلخانه ای بدون خاک) در گفتگو با خبرنگار گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا با اعلام این مطلب اظهار کرد: تا سال ۸۴ بستر کشت گلخانه‌ای از سریلانکا، هند و فنلاند وارد کشور می‌شد، اما پس از مهیا شدن امکانات تولید این بستر توانستیم واردات آن را قطع کرده و تامین کننده نیاز داخلی باشیم.

وی توسعه کشت گلخانه‌ای هیدرو را با توجه به شرایط آبی کشور امری ضروری دانست و اظهار کرد: استفاده از کشت گلخانه‌ای هیدرو بهترین راهکار برای جلوگیری از هدررفت آب است. در حال حاضر تمام کشور‌های اروپایی استفاده از این شیوه کشت را جایگزین کشت خاکی کرده اند.

این فعال حوزه دانش‌بنیان که درنمایشگاه آبادیران حضور دارد، افزود: با توجه به اینکه تا قبل از سال ۸۴ چنین محصولی در کشور تولید نشده بود بنابراین کدکالایی تعریف شده‌ای برای آن وجود نداشت به همین دلیل امکان اخذ مجوز و پروانه تولید برای ما مهیا نشده است.

مشکلات مجوز فعالیت همچنان باقی است

امیدی ادامه داد: برغم طرح مساله با معاونت علم و فناوری و مذاکره با وزارت صمت با گذشت بیش از ۸ سال همچنان برخی مشکلات ما به قوت خود باقی مانده است و نمی‌توانیم فعالیت خود را با مجوز انجام دهیم هر چند متولیان این بخش در دولت سیزدهم وعده برطرف شدن چالش ها را داده اند و ما منتظر رفع این مشکلات هستیم.

وی تصریح کرد: عدم صدور مجوز مسیر صادراتی را به روی شرکت ما بسیارسخت کرده است، زیرا تا زمانی که مجوز برای فعالیت تولیدی‌ای صادر نشده و کالا دارای کد نباشد امکان اقدام برای اخذ کارت بازرگانی برای آن شرکت و واحد تولیدکننده وجود ندارد. چراکه بدون کارت بازرگانی هم نمی‌توانیم محصولات خود را صادر کنیم.

فعال حوزه دانش‌بنیان خاطرنشان کرد: متاسفانه علی رغم طرح مکرر مشکل با معاونت علم وفناوری ریاست جمهوری و پیگیری معاونت برای رفع مشکلات اما همچنان معضلات به قوت خود باقی است و انتظار می رود برای تسریع در امور و توسعه تولید تا صادرات محصولات  شرکت های دانش بنیان، از ایده ها و طرح کارآفرین ها حمایت شود. 

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته