ارزیابی معلومات دانشجویان در ایستگاه «کاتب»/ طرحی که دانشجویان مناطق دورافتاده را بیشتر خوشحال کرد
به گزارش خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، دانشگاه آزاد اسلامی در راستای تحقق بسته کاری ارتقای کیفیت، کارآمدی دورههای تحصیلی و سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی مبنی بر پایش و ارزیابی کیفیت و کارآمدی دورههای تحصیلی و برنامههای آموزشی اقدام به اندازی سامانه کلاس استاندارد تکمیلی برنامهریزی درسی (کاتب) کرده است.
اکنون دانشگاه آزاد اسلامی در استان های زنجان، همدان و گلستان در یک گروه، لرستان، سمنان و هرمزگان در یک گروه و فارس، البرز و واحد علوم و تحقیقات در گروه دیگر اقدام به اجرای طرح متمرکز کردن دروس شیمی عمومی۲، ریاضی ۲، فیزیک ۲ و زبان انگلیسی کرده است.
این طرح در حالی در راستای تحقق عدالت آموزشی در دانشگاهها به اجرا درآمده که مقرر شده در صورت اجرای موفقیتآمیز این آزمایشی از ترمهای آینده در تمامی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی به اجرا دربیاید.
واحدهای دانشگاهی که طرح متمرکز دروس در آنها به اجرا درآمده، از این طرح ابراز رضایت کردهاند و دانشجویان و استادان نیز نگرش مثبتی به این طرح داشتهاند.
عباس کریمی معاون آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز درباره اینکه طرح برگزاری متمرکز آزمون چه مزایی برای واحدها، استادان و دانشجویان دارد؟ اظهار کرد: این طرح به صورت حضوری و آنلاین برگزار میشود و دانشگاه آزاد اسلامی محتوای مورد نظر را در سامانه «کاتب» بارگذاری کرده که این محتوا بهروز و یکسان است و تمامی سرفصلهای درسی در کشور به شکل یکپارچه آموزش داده میشود، البته ممکن است در برخی مناطق این طرح بهدلیل شرایط جغرافیایی امکان اجرا نداشته باشد و ۶۰ تا ۷۰ درصد آن اجرا شود.
وی اضافه کرد: البته در ابتدای اجرای طرح متمرکز دروس در استانها برخی واحدها در زمینه سرفصلهای آموزشی هماهنگی لازم را با سازمان مرکزی نداشتند، اما با راهاندازی سامانه «کاتب» این امکان برای واحدهای دانشگاهی مهیا شد که مباحث آموزشی را به صورت جامع و کامل اجرا کنند.
معاون آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز با تأکید بر اینکه طرح متمرکز دروس بهصورت یکپارچه این امکان را مهیا کرد که دانشجویان مناطق دورافتاده نیز به محتوای دروس دسترسی داشته باشند، ادامه داد: در این طرح استادان بهنامی حضور دارند که اقدام به طراحی سؤالات و سرفصلها میکنند.
کریمی در پاسخ به سؤال دیگر که تا چه اندازه میتوان با سامانه «کاتب» و متمرکز دروس، ارزیابی دانشجویان را دقیق دانست؟ گفت: با توجه به شرایطی که دانشگاه آزاد اسلامی در سامانهها ایجاد میکند، موضوع پوشش سرفصلهای دروس و استفاده از ظرفیت استادان برجسته در این حوزهها میتواند یکسانسازی شود و تمام دانشجویان در دروس پایه و کلیدی بهطور دقیق ارزیابی میشوند.
وی درباره اینکه آیا با برگزاری متمرکز دروس در دانشگاهها از سختگیری بدون ضابطه یا عدم تدریس سرفصل دروس توسط استادان جلوگیری میشود؟ پاسخ داد: با این شیوه عدالت آموزشی برقرار میشود و استادان و دانشجویان با عدالت آموزشی در دانشگاهها مواجه خواهند شد.
معاون آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز افزود: موضوع دیگری که در راستای عدالت آموزشی میتواند در دانشگاهها مورد توجه قرار بگیرد، اینکه بهعنوان مثال ممکن است در درس شیمی سرفصل استادان با یکدیگر متفاوت باشد و بهلحاظ شیوه آموزشی، امتحانی و منابع درسی یکسان آموزش داده نشود و این موجب اعتراض دانشجو خواهد شد.
کریمی تشریح کرد: متمرکز شدن آزمون با سامانه «کاتب» از اعتراضها جلوگیری میکند، چراکه در این سامانه دروس در همه رشتهها به صورت متمرکز با سرفصلها و منابع مشخص ارائه داده شده و آزمون برگزار میشود و حتی در بعضی از دروس چندین استاد مشخص شده و آموزشهای لازم برای استفاده و یادگیری دروس داده میشود.
وی بیان کرد: بهعنوان مثال در دروس فیزیک و ریاضی ۱ با بیس هوش مصنوعی در سرفصلها تغییراتی ایجاد شده و هفت استاد سازمان مرکزی، سرفصل با خوراکهای جدید در حال آموزش هستند.
معاون آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز متذکر شد: عدالت آموزشی اینگونه است که استاد با یک ساختار آموزشی، آموزش دیده و یک منبع و سرفصل تدریس میکند و به یک شکل هم آزمون گرفته میشود و سامانه «کاتب» هم علاوه بر دانشجویان به استادان کمک میکند، چراکه منابع و محتوایات درسی آماده و قابل اجراست.
انتهای پیام/