دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
احمد ‌نجفی در گفت‌و‌گو با آنا مطرح کرد؛

دسیسه و سیاست‌بازی؛ ۲ آفت «خانه سینما»

دسیسه و سیاست‌بازی؛ ۲ آفت «خانه سینما»
بازیگر و تهیه‌کننده پیشکسوت بار دیگر بر ضرورت بازنگری در سیاست‌های خانه سینما و توجه به امور صنفی تأکید کرد.
کد خبر : 850668

احمد نجفی بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون در گفت‌و‌گو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری علم و فناوری آنا گفت: سینمای دفاع مقدس با وجود تلاش فراوانی که هنرمندان و فیلمسازان این عرصه داشته‌اند هنوز فاصله زیادی با روایت موثر و درست از اتفاقات دوران جنگ تحمیلی دارد.من در مدت کوتاهی که در زمان حمله نیروهای بعثی در زادگاهم خرمشهر و آبادان بودم، این امیدواری را داشتم که با پایان جنگ تحمیلی، سینمای ما بتواند حماسه مقاومت این شهرها و جانفشانی‌هایی که رقم خورد را به تصویر بکشد. نمی‌گویم که کاری نشده؛ فیلم‌ها و سکانس‌های جذابی داشته‌ایم اما خیلی کم بوده‌اند.

** نیاز به روایت صمیمانه و بی‌واسطه در سینمای دفاع مقدس

بازیگر فیلم سینمایی «توفان شن» اظهار کرد: ۳۵ سال از پایان جنگ گذشته و ما باید حداقل به تعداد همین سال‌ها فیلم‌های درجه یک دفاع مقدس می‌داشتیم، اما الان تعداد این گونه فیلم‌ها کمتر از انگشتان یک دست است.

 نجفی افزود: این که شما تلاش کنید که بازیگران یک فیلم یا سریال، لهجه جنوبی را به خوبی ادا کنند یا طراحی صحنه و  لباس و جلوه‌های ویژه آن، فضای خرمشهر و آبادان و جبهه‌های جنگ را برای مخاطب تداعی کند در جای خود خوب است اما کافی نیست. باید یک حال  درونی  بر کل کار حاکم باشد که راستش توصیف آن برای خودم هم آسان نیست.

کاش صنوف سینمایی ما هم مثل هالیوود اعتصاب کنند!/ دسیسه و سیاست‌بازی؛ آسیب بزرگ «خانه سینما»

بازیگر فیلم سینمایی «گروهبان» عنوان کرد: حتی به نظر من کتاب‌هایی که درباره مقاومت مردم این شهرها یا فتح خرمشهرنوشته شده، بهتر از آثار تصویری این حماسه را بیان کرده‌‌اند.

 این بازیگر و تهیه‌کننده سینما گفت: حتی‌المقدور باید آن‌چه که در دوران جنگ بر مردم شهرهای جنگ‌زده گذشته بدون واسطه و صمیمانه بیان شود تا تأثیر گذار باشد و به اصطلاح دل مخاطب را بلرزاند. ممکن است سکانس‌هایی باشد که در آن‌ها این حس درونی را ببینیم، اما در کلیت آثار این موضوع دیده نمی‌شود.

** کاش صنوف سینمایی ما هم مثل هالیوود اعتصاب کنند!

نجفی  که در سال ۱۳۹۶ و در اعتراض به سیاست‌های خانه سینما که به زعم او حق هنرمندان این عرصه را پایمال می‌کرد در حرکتی نمادین در ورودی این نهاد را گل گرفت، درباره دور جدید فعالیت‌های خانه سینما تحت مدیریت مرضیه برومند نیز گفت: من دیگر هیچ کاری با هیئت مدیره خانه سینما ندارم! اما این پرسش‌ها همچنان پابرجاست که بالاخره برای بچه‌های صنوف مختلف سینمایی چه کرده‌اید؟ اصلاً کار خانه سینما چیست؟ این که مدام آدم‌ها عوض شوند و مدیران بروند و بیایند که نشد کار برای سینما؟ خانه سینما نهاد صنفی است یا حزبی؟

کاش صنوف سینمایی ما هم مثل هالیوود اعتصاب کنند!/ دسیسه و سیاست‌بازی؛ آسیب بزرگ «خانه سینما»

بازیگر سریال «کارآگاه علوی» عنوان کرد: همین روزها دیدید که فیلمنامه‌نویسان هالیوود به صورت یکپارچه برای رسیدن به حقشان اعتصاب کردند و این حرکت کلی سرو صدا کرد و توجه سرمایه‌گذاران و تهیه‌کنندگان به حقوق آنها جلب شد؛کار صنفی یعنی این!

وی افزود: من گاهی به دوستانم می‌گفتم که باور کنید من به عنوان یک تهیه‌کننده آرزو دارم که یک روز فیلمنامه‌نویسان یا بازیگران یا یک از صنوف فنی سینما اعتصاب صنفی کنند؛ اصلاً علیه خودم اعتصاب و اعتراض کنند! یعنی یک تصمیم یکپارچه بگیرند که منِ تهیه‌کننده را تکانی بدهد و راه پیش پای من را روشن کند، اتفاقاً این  به نفع سینما است.

کاش صنوف سینمایی ما هم مثل هالیوود اعتصاب کنند!/ دسیسه و سیاست‌بازی؛ آسیب بزرگ «خانه سینما»

** دسیسه و سیاست‌بازی؛ آسیب بزرگ خانه سینما در سال‌های اخیر

بازیگر فیلم سینمایی «سگ‌کشی» گفت: این یعنی صنف و کار صنفی! ما این چند سال آنچه دیدیم فقط دسیسه بوده! دعوا سر این بوده که چه کسی رئیس است و چه کسی مرئوس؟ چه کسی ردیف اول بنشیند و با وزیر و رئیس جمهور عکس بگیرد. این که نشد! باید بگویید که به صورت ملموس چه کرده‌اید؟ در این چند سال  مدیران خانه سینما اهداف سیاسی داشته‌اند،اما بدانند خواسته اصناف سینمایی، سیاسی نیست بلکه اقتصادی و رفع دغدغه‌های روانی و رفاهی است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته