تسهیلگری صاحبان صنعت و سرمایه محقق شود
به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، همزمان با آغاز نمایشگاه صنعت نساجی و پوشاک در اصفهان، سومین دوره میز توسعه صادرات این صنعت با حضور مدیران کشوری، نمایندگان استانها، انجمنها و تعاونیها، تولیدکنندگان و فعالان بخش خصوصی این صنعت اشتغالزا در اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد.
این نشست بهمنظور حمایت صندوق ضمانت سرمایهگذاری از صنایع کوچک مانند واحدهای تولیدی پوشاک برای جلوگیری از خام فروشی، بررسی فرآیند پرداخت تسهیلات به فعالان این حوزه و تخصیص بودجههای ارزی برای اجرای طرح بازسازی و نوسازی ماشینآلات و خطوط تولید این صنعت برگزار شد.
وحید محمدی عضو هیئت علمی گروه نساجی و پوشاک دانشگاه آزاد اسلامی قائمشهر و عضو انجمن صنایع نساجی ایران در این نشست در طرح دیدگاههای خود در موضوع نقشآفرینی دولت، تدوین استراتژی و اولویتهای این صنعت در بخش صادرات با طرح این مسئله که اولویتها چگونه تعیین شود و اینکه در مصوبات طرحهای پیشنهادی، حتماً بحث ارزیابی ریسک و الزامات محیطزیست مورد توجه قرار گیرد، اظهار کرد: توجه به رعایت استانداردهای بینالمللی و ایزو ۳۷ هزار را که بحث حاکمیت دولتها هم در سرفصلهای آن دیده شده را باید در برنامهها وزارت صمت و دستگاههای اجرایی ذیربط که در این جلسه مصوب شد ایجاد کرد.
وی با تأکید بر این مسئله که باید روی اصلیترین شاخص حکمرانی یعنی «برنامهریزی» کار کنیم و اینکه در بحث مشکلات گمرکی محصولات نساجی یا واردات ماشینآلات و تجهیزات و فناورها، وزارت امور خارجه با وزارت صمت همکاری داشته باشد، افزود: تسهیلگری صاحبان صنعت و سرمایه باید تحقق یابد.
عضو هیئت علمی گروه نساجی و پوشاک دانشگاه آزاد اسلامی قائمشهرعنوان کرد: زمانی که استراتژی نباشد و سرمایهگذاریها بدون آگاهی از قوانین و مقررات و فقدان یا کمبود کمک و راهنمایی لازم از سوی وزارت صمت برای سرمایهگذار باشد، قطعاً مشکلاتی در فرآیند کار ایجاد میشود و اگر تخصیص ۶۰۰ میلیون دلاری ارز را که برای طرح بازسازی و نوسازی صنایع نساجی کشور مصوب میکنیم حتماً باید در مطالعاتی موانع و مشکلات گمرکی پیش رو سرمایهگذار را شناسایی و راهکارهایی اتخاذ شود تا خروجی مناسبی را داشته باشیم.
محمدی توضیح داد: در صنعت نساجی و پوشاک کشور و یا هر صنعت دیگر، باید دیدگاهها و طرز تفکر را انسانی کرد و در صادرات هر محصولی بر مبنای اخلاق حرفهای پیش رفت تا با اعتمادسازی بتوان محصولات ایرانی را در بازار بینالمللی معرفی کنیم. شرکتها و برندها در راستای توسعه اقتصادی باید بعد اجتماعی توجه ویژه داشته و در طرحهای مصوب، پیوستهای مالی، اجتماعی و زیستمحیطی در نظر گرفته شود تا با فن شناسی و استفاده از تجربیات سایر کشورها که این مسیرها را گذراندند راهکارهای گوناگون در مسیر توسعه صادرات نساجی در کارگروهی با اختیارات ویژه متشکل از خبرگان و دانشگاهیان در وزارت صمت ارائه و پس از گذراندی رویههای قانونی عملیاتی شوند.
به گزارش آناد، طرح اطلس منشأ ریسکها در صنعت نساجی و پوشاک که تا دو سال آینده در جهان پیشبینیشده و میتواند در برنامههای استراتژیک کوتاهمدت و بلندمدت وزارت صمت کمککننده باشد، توسط علی امامی دبیر کارگروه صنعت اتاق بازرگانی اصفهان به راهنمایی وحدید محمدی ارائه و با تبیین منشأ ریسکهای ارزی، نقدینگی و ریسک پنجم فناوری که در همه تکنولوژیها وجود دارد مورد بحث و تبادلنظر قرار گرفت و راهبردهایی نظیر تعامل تنگاتنگ با حاکمیت و بهبود موانع و تقویت اتاقهای بازرگانی انجمنها، اتحادیهها، میزهای تخصصی در استانها و راهبردهای عملیاتی کشوری با برنامه متمرکز استانی در راستای حضور در بازارهای منطقهای و جهانی به متولیان امور ارائه شد.
انتهای پیام/