دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفتگو با آنا مطر ح شد

ظرفیت بالای بخش اکتشاف معادن برای جذب شرکت‌های دانش‌بنیان

ظرفیت بالای بخش اکتشاف معادن برای جذب شرکت‌های دانش‌بنیان
دبیر اتحادیه حفاران معدنی با اشاره به ظرفیت بالای بخش اکتشاف معادن برای جذب شرکت‌های دانش‌بنیان، گفت: کاهش هدررفت تولید و افزایش بهره‌وری از دستاورد‌های حضور دانش‌بنیان‌ها در بخش معدن کشور است.
کد خبر : 849450

شهین نوایی دبیر اتحادیه حفاران معدنی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا با اشاره به ظرفیت بالای بخش اکتشاف معادن برای جذب شرکت‌های دانش‌بنیان، اظهار داشت: کاهش هدررفت تولید و افزایش بهره‌وری از دستاورد‌های حضور دانش‌بنیان‌ها در بخش معدن کشور است.

نوایی گفت: بخش عمده‌ای از شرکت‌های دانش‌بنیان نیروی انسانی ماهر و متخصصی را در اختیار دارند که می‌توان از توان و تخصص آن‌ها همراه با فناوری‌های روز دنیا در جهت افزایش اکتشاف در معادن کشور استفاده کرد.

کاهش هدررفت تولید و افزایش بهره‌وری از دستاورد‌های حضور دانش‌بنیان‌ها در بخش معدن

وی افزود: کاهش هدررفت تولید و افزایش بهره‌وری از دستاورد‌های حضور دانش‌بنیان‌ها در بخش معدن کشور است. سال‌های گذشته تعاونی‌های معدنی ایجاد می‌شد که افراد متخصص در معدن و سرمایه‌گذاران در آن جذب می‌شدند. اکنون در این زمینه تعاونی‌های کمتری فعال هستند و غالبا شرکت‌ها در بخش معدن فعال هستند که سهامدار نیز دارند.

نوایی از ارایه پیشنهادی به سازمان نظام مهندسی معدن مبنی بر استفاده از نیروی انسانی متخصص در بخش معدن به صورت متمرکز خبر داد و افزود:‌در آن دوره این پیشنهاد با اقبال سازمان نظام مهندسی معدن مواجه نشد در حالی که پذیرش آن می‌تواند زمینه‌ساز بهره‌وری معادن کشور شود.

فعال بخش معدن خاطرنشان کرد: بخشی از فعالان معدنی اکنون تخصص لازم را در این زمینه ندارند و نیرو‌های فنی که در این بخبش به کار گرفته می‌شوند به خاطر کاهش هزینه‌ها بهره‌وری چندانی ندارند و باید در این زمینه‌ها شرکت‌های بخش خصوصی و بهره‌برداران را دعوت کرد تا بتوانند زمینه‌های افزایش اشتغال در میان نیرو‌های انسانی متخصص را نیز فراهم کرد.

ظرفیت بالای دانش‌بینان‌ها برای کاهش هزینه در بخش حمل مواد معدنی

اکتشاف معادن

وی افزود: شرکت‌های دانش بنیان ظرفیت مناسبی برای کاهش هزینه‌ها در بخش حمل و نقل مواد معدنی و ترانزیت آن دارند.

نوایی با اشاره به افزایش بهره‌وری و هدررفت مواد معدنی با استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان عنوان کرد: سازمان نظام مهندسی معدن آشنایی مناسبی با متخصصان، دانش‌آموختگان و فعالان حوزه معدنی دارد و می‌توان از توان آن‌ها بهره گرفت تا به شرکت‌های دانش‌بنیان پیشنهاد داده شود که چگونه می‌توانند عمل کنند یا زمینه‌های همراهی و همکاری وجود دارد.

وی درباره چالش‌ها و مشکلات بخش معدن اظهار کرد: در بحث اکتشاف معادن اکنون مشکلات متعددی وجود دارد یکی از این مشکلات صدور مجوز‌های لازم برای اکتشافات معدنی است و معمولا مزاحمت‌های محلی نیز برای بحث اکتشاف وجود دارد.

صندوق بیمه اکتشافات معدنی باید در جهت حمایت‌های مالی از این بخش همکاری داشته باشد

نوایی عنوان کرد: یکی دیگر از مشکلات کمبود سرمایه برای پروانه اکتشاف است و بسیاری از علاقه‌مندان بودجه لازم را ندارند و نیازمند حمایت‌های مالی هستند. صندوق بیمه اکتشافات معدنی باید در جهت حمایت‌های مالی از این بخش همکاری داشته باشد.

وی ادامه داد: کمک گرفتن از خانه معدن و سازمان نظام مهندسی برای حل مشکلات این بخش ضروری است و با تمرکز نیروی انسانی و متخصصان می‌توان زمینه‌ای فراهم کرد تا در بحث جذب شرکت‌های دانش‌بنیان معدنی از پایه فعالیت‌های معدنی اقداماتی انجام داد.

طرح بهینه‌سازی معادن پیگیری شود

فعال بخش معدن درباره طرح بازگشت معادن راکد و نیمه فعال به چرخه تولید تصریح کرد: از چند سال گذشته در زمان معاونت مهندس جعفری، مدیر عامل سازمان ایمیدرو بحث فعال‌سازی معادن راکد کلید خورد. طرح بهینه‌سازی معادن به دنبال آن بود که تمامی بهره‌بردارانی که معادن آن‌ها به دلایل مختلف دچار رکود یا تعطیلی بودند دوباره به تولید برگردند. برخی از صاحبان این معادن می‌گفتند که به دلیل نبود جاده و راه محصولات معدنی آن‌ها با هزینه تمام‌شده بالا مواجه است به همین دلیل تسهیلاتی از سوی ایمیدور برای ساخت جاده و راه اختصاص یافت. طرح احیای معادن راکد متوقف شده است.

دبیراتحادیه حفاران معدنی افزود: این طرح به ویژه در جاده‌هایی پیگیری شد که جاده به چند معدن منتهی می‌شد. در این زمینه فعالیت شد، اما در چند ماه گذشته اخباری در این حوزه منتشر نشده و مشخص نیست که طرح فعال‌سازی معادن راکد متوقف شده یا خیر.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته