روایت شریعتمداری از تخلفات ستاد مدیریت حملونقل و سوخت در دوره قبل
به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، محمد شریعتمداری در مراسم ثبت رکورد از رده خارج کردن بیش از ۳۰۰ هزار خودروی فرسوده در سال ۹۳ با تاکید بر اینکه ۷۰ درصد آلایندگیها مربوط به وسایل نقلیه آلاینده است، افزود: کارشناسان سهم ساختمان در میزان آلایندگیهای هوا را حدود ۳۰ درصد اعلام میکنند.
وی با بیان اینکه ایران یکی از مهمترین تولیدکنندگان دیاکسید کربن محسوب میشود، تصریح کرد: متاسفانه در برخی اوقات تهران به لحاظ میزان آلودگی رتبه دوم شهرهای آلوده جهان را به خود اختصاص میدهد، این در حالی است که ایران در میان ۱۰ کشور آلوده دنیا قرار دارد.
شریعتمداری ادامه داد: زمان اتخاذ تصمیم راهبردی و ایجاد یک عزم ملی و عمومی در میان مردم برای کاهش میزان آلودگی هوا از مدتها پیش فرارسیدهاست، اما متاسفانه ما در ایجاد این عزم با تاخیر مواجه هستیم.
وی با بیان اینکه رئیس پلیس راهور از ناپایدار بودن و مقطعی بودن تصمیمات در حل مشکلات آلودگی هوا گلایهمند است، اضافه کرد: از رده خارج کردن خودروهای فرسوده یکی از زنجیرههای کاهش آلودگی هوا محسوب میشود، اما علاوه بر آن موارد دیگری مانند جلوگیری از تولید و واردات خودروهای غیر استاندارد و کاهش آلایندگیهای صنایع ثابت و ساختمان باید مورد توجه قرار گیرند.
از رده خارج کردن خودروهای فرسوده یکی از زنجیرههای کاهش آلودگی هوا محسوب میشود، اما علاوه بر آن موارد دیگری مانند جلوگیری از تولید و واردات خودروهای غیر استاندارد و کاهش آلایندگیهای صنایع ثابت و ساختمان باید مورد توجه قرار گیرند |
معاون اجرایی رئیس جمهوری با بیان اینکه بر اساس مصوبات، سال آینده اسقاط هر اتوبوس معادل ۱۲ دستگاه خودرو محاسبه خواهد شد، تاکید کرد: حمل ونقل سبز و کاهش مصرف انرژی یک موضوع فرابخشی و فراسازمانی است که تنها با پیگیری قوه مجریه راه به جایی نخواهد برد، بنابراین باید هر سه قوه در این راستا گام بردارند.
وی با بیان اینکه صرف نظر از وجود مصوبات قانونی در زمینه از رده خارج کردن خودروهای فرسوده، انحراف از این قوانین زمینههای بروز تخلفات را فراهم کردهاست، عنوان کرد: در سالهای گذشته به جای اسقاط خودروها، مبالغی دریافت و تنها گواهی اسقاط صادر میشد که این امر به تلمبار شدن ۸ هزار میلیارد ریال منابع در حسابهای ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور شده است.
شریعتمداری گفت: بخشی از رکود ایجادشده در اجرای قوانین مربوط به از رده خارج کردن خودروهای فرسوده به علت پررنگ شدن مسائل سیاسی کشور بود که ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت نیز تا حدودی درگیر این موارد شده بود.
وی افزود: این امر تا جایی پیش رفت که ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت در دوره قبل به فکر کمک به بخشهای مختلف مانند باشگاههای استقلال و پرسپولیس از منابع خود بود، ولی ما با در اختیار قرار دادن مصوبات لازم به این ستاد کمک کردیم تا قوانین با سرعت بیشتری از رکود اجرایی خارج شوند.
معاون اجرایی رئیس جمهوری با تاکید بر اینکه در زمینه اسقاط خودرو شرایط نسبتا مطلوبی داریم، خاطرنشان کرد: نباید به واردات و تولید خودروی داخلی به عنوان یک عامل اصلی برای خروج خودروهای فرسوده نگاه کنیم، بلکه میتوانیم با ایجاد مشوقهای لازم و اصلاح قوانین و مقررات در مالکان خودروهای فرسوده برای نگاه داشتن اتومبیل تردید ایجاد کنیم.
انتهای پیام/