دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
31 ارديبهشت 1402 - 15:47
با موافقت نمایندگان؛

ترکیب هیئت استانی جهت بررسی تبلیغات انتخابات مشخص شد

ترکیب هیئت استانی جهت بررسی تبلیغات انتخابات مشخص شد
نمایندگان مجلس شورای اسلامی به منظور ساماندهی و مدیریت تبلیغات انتخاباتی و ایجاد فضای مناسب جهت تحقق انتخابات رقابتی با تشکیل هیات استانی بررسی تبلیغات در هر استان موافقت کردند.
کد خبر : 848600

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری علم و فناوری آنا، نمایندگان در نشست علنی نوبت عصر امروز (یکشنبه، ۳۱ اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی گزارش کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌ها در مورد طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی با ماده ۴۶ این طرح با ۱۵۸ رأی موافق، ۶ رأی مخالف و ۴ رأی ممتنع از مجموع ۲۰۴ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

براساس ماده ۴۶ این طرح؛ یک ماده به شرح زیر به عنوان ماده (۶۵ مکرر ۲) به قانون الحاق می‌شود:

ماده ۶۵ مکرر ۲- به‌منظور ساماندهی و مدیریت تبلیغات انتخاباتی و ایجاد فضای مناسب جهت تحقق انتخابات رقابتی و نیز تضمین بهره‌مندی یکسان نامزد‌ها از امکانات دولتی و عمومی، هیئت استانی بررسی تبلیغات در هر استان یک هفته پس از پایان ثبت نام داوطلبان زیر نظر هیأت اجرائی مرکزی انتخابات با ترکیب زیر تشکیل می‌شود:

۱- استاندار یا نماینده تام‌الاختیار او به عنوان رئیس هیات

۲- دادستان مرکز استان یا نماینده تام الاختیار او

۳- مدیرکل صدا و سیمای استان یا نماینده تام الاختیار رئیس سازمان

۴- مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان

۵- مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان

۶- رئیس هیات بازرسی انتخابات استان

۷- دبیر ستاد انتخابات استان بدون حق رای

۸ -دو نفر از اعضای شورای استان به انتخاب شورای اسلامی استان بدون حق رای

تبصره ۱- هیأت نظارت استان یک‌نفر از میان اعضای خود یا خارج از آن را به‌منظور نظارت بر عملکرد هیئت استانی بررسی تبلیغات تعیین می‌نماید. هیئت مکلف است از وی به‌صورت کتبی جهت شرکت در جلسات هیئت، دعوت نماید. عدم حضور عضو ناظر مانع از تشکیل جلسه نمی‌شود.

تبصره ۲- جلسات هیئت استانی بررسی تبلیغات با حضور حداقل  پنج عضو دارای حق رأی رسمیت می‌یابد و تصمیمات آن‌ها با رأی چهار عضو دارای حق رأی، معتبر است.

تبصره ۳- وظایف هیئت بررسی تبلیغات عبارت‌اند از:

۱- اجرای دستورالعمل‌های هیئت اجرایی مرکزی در خصوص تبلیغات و فعالیت‌های انتخاباتی

۲- برنامه‌ریزی و اجرای مقررات لازم جهت برخورداری نامزد‌ها از فرصت برابر استفاده از امکانات تبلیغاتی نهاد‌ها موضوع ماده ۵۵  این قانون

۳- مراقبت بر جرایم تبلیغاتی ارتکابی از جمله استفاده غیرقانونی از هرگونه امکانات و اموال دستگاه‌های دولتی و عمومی یا فعالیت‌های تبلیغاتی غیرقانونی مسئولان و کارکنان و اعلام آن به مراجع صالح قضایی

۴- سایر وظایف مقرر در این قانون.

امکان نظارت الکترونیک شورای نگهبان بر انتخابات فراهم شد

در ادامه جلسه، نمایندگان مجلس شورای اسلامی با ماده ۴۹ این طرح موافقت کردند.

بر اساس این مصوبه، متن زیر به عنوان ماده (۶۷ مکرر) به قانون الحاق می‌شود:

ماده ۶۷ مکرر- کلیه اعضای شعب ثبت‌نام و اخذ رأی و مجریان و ناظران و هیأت‌های اجرایی و نظارت و بازرسان، موظفند در صورت اطلاع از ارتکاب هریک از جرایم یا تخلفات موضوع این قانون در روز اخذ رأی مورد را به نماینده فرماندار، هیأت نظارت و مرجع قضائی ذی‌صلاح اطلاع دهند و موضوع باید بلافاصله توسط دادستان حوزه مربوط رسیدگی شود.

عدم انجام این تکلیف از سوی اشخاص فوق جرم است و مرتکب به مجازات حبس یا جزای نقدی و محرومیت از حقوق اجتماعی درجه شش قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ با اصلاحات و الحاقات بعدی محکوم می‌شود.

تبصره ۱- چنانچه وقوع این جرایم موجب شود جریان انتخابات در یک یا چند شعبه ثبت‌نام و اخذ رأی از مسیر قانونی خود خارج شود و در نتیجه کلی انتخابات یا نتیجه آرای شعب مذکور مؤثر باشد، مراتب به قید فوریت توسط هیأت مرکزی نظارت به شورای نگهبان اعلام می‌شود.

تبصره ۲- شورای نگهبان می‌تواند فرآیندهای نظارت بر انتخابات از جمله ثبت شکایات و اعتراضات و اعلام تخلفات انتخاباتی در خصوص بررسی صلاحیت داوطلبان و صحت انتخابات را به صورت الکترونیکی و با ارائه شناسه رهگیری فراهم کند.

بر اساس ماده ۴۸ این طرح، ماده (۶۷) قانون به شرح زیر اصلاح و تبصره آن حذف می‌شود:

ناظرانی که با رعایت شرایط ماده (۳۰) قانون آئین دادرسی کیفری مصوب ۱۳۹۲، از سوی شورای نگهبان به قوه قضائیه معرفی می‌شوند پس از گذراندن دوره‌های آموزشی و مهارتی قانون پیش‌گفته و صدور گواهی از سوی دادستان، از زمان ثبت‌نام داوطلبان تا پایان تأیید نهایی انتخابات توسط شورای نگهبان، ضابط خاص جرایم انتخاباتی محسوب می‌شوند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب