دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
27 ارديبهشت 1402 - 11:22
گفتگو/ نمی‌توان واقعیت‌های بین المللی را تغییر داد

اپوزیسیون ترکیه به اهمیت رابطه با همسایگان و نگاه به شرق واقف است

اپوزیسیون ترکیه به اهمیت رابطه با همسایگان و نگاه به شرق واقف است
کارشناس مسائل ترکیه می گوید هرکه پیروز نهایی انتخابات ریاست جمهوری این کشور شود، مبتنی بر واقعیت های بین المللی و منطقه ای ازجمله اهمیت حق همسایگی و موازنه رابطه میان شرق و غرب عمل می کند و اپوزیسیون ترکیه هم از این قاعده مستثنی نیست.
کد خبر : 847845

«عباس علیپور» کارشناس مسائل ترکیه در گفتگو با خبرنگار جهان خبرگزاری علم و فناوری آنا، در خصوص احتمال پیروزی «قلیچدار اوغلو» نامزد ائتلاف «ملت»‌ یا «رجب طیب اردوغان» نامزد ائتلاف «جمهور» در رقابت ریاست جمهوری ترکیه و تاثیر آن بر روابط تهران - آنکارا، گفت: به رغم الصلق برچسب «غربگرایی» به قلیچدار اوغلو و ادعای وی مبنی بر دخالت روسیه در روند انتخاباتی ترکیه، این برآیند درباره سیاست خارجی او وجود دارد که هم با غرب ارتباط دارد و هم از عنصر شرق برای تنظیم روابط با غرب استفاده می‌کند.

وی افزود: با این حال هرکدام از آن‌ها پیروز شوند، مبتنی بر یک سری واقعیات بین المللی عمل خواهند کرد.

کارشناس مسائل ترکیه با بیان اینکه اپوزیسون ترکیه در سال‌های گذشته در راس قدرت نبوده، اما تحولات منطقه را همیشه از نزدیک دنبال کرده و می‌داند که همگرایی با کشور‌های منطقه درست‌ترین راه حل است، اظهار کرد: از طرف دیگر،‌ آنها می‌دانند که آمریکا شریک قابل اعتمادی نیست و از سوی دیگر می‌دانند که نمی‌شود فاکتور شرق را هم کنار گذاشت.

علیپور تاکید کرد: حتی قلیچدار اوغلو هم که در انتخابات جاری نماینده اپوزیسیون ترکیه است،‌ بعد از تنش کوتاهی که با روسیه بوجود آمد، اعلام کرد که در صورت پیروزی، روابط خود را با دولت پوتین مستحکم‌تر خواهد کرد. این امر نشان می‌دهد که اپوزیسیون بر این موضوع واقف است که نمی‌شود منطقه را نادیده گرفت.

وی با تاکید بر اینکه ایران هم از این قاعده مستثنا نیست، تصریح کرد: وقتی که قلیچدار اوغلو در کمپین انتخاباتی یا حتی قبل از آن، در انتقاد از سیاست‌های اردوغان اعلام می‌کرد که برای حل مشکلات منطقه-از جمله سوریه- نیاز است که مذاکرات، دیدار‌ها و اتفاقات چهارجانبه‌ای رخ دهد (اشاره به نشست‌های چهار جانبه روسیه، ترکیه، ایران و سوریه)، این موضوع نشان می‌دهد که علیرغم آن‌ نگاه‌های به اصطلاح غربگرایانه، خود قلیچدار اوغلو و یاران او به این موضوع واقف هستند که تقویت روابط با همسایگان و شرق موضوعی نیست که بتوان از آن چشم پوشی کرد.

کارشناس ترکیه تاکید کرد: ایران و ترکیه دو کشور قدرتمند در منطقه محسوب می‌شوند و به لحاظ راهبردی و سیاسی در منطقه بسیار مهم هستند. همان طور که قلیچدار اوغلو گفت، ترکیه می‌تواند از طریق زمینی به چین وصل شود و این نشان می‌دهد که ترکیه برای ارتباط با شرق نیاز به ایران دارد زیرا مسیر ترانزیتی ایران خیلی مهم است. با این حساب، بدون توجه به اینکه چه دولتی در ترکیه سرکار می‌آید، این موضوع حائز اهمیت است، یعنی ایران پُل ارتباطی بین شرق و غرب است.

علیپور با بیان اینکه ایران همیشه برای ترکیه در حوزه انرژی و صادرات گاز، مسیر امن را فراهم کرده است، تاکید کرد: ما این مسئله را در تحریم‌های آمریکا هم مشاهده کردیم که وقتی آمریکا ایران را تحریم می‌کند، ترکیه تلاش می‌کند تا حد امکان با آمریکا همکاری نکند.

وی یادآوری کرد: در موضوعات منطقه‌ای هم شاهد بودیم که به عنوان مثال، ترکیه به رغم  سیاست‌هایی که در سوریه پیگیری می‌کرد، بعدها رویکرد متفاوتی را در قبال همکاری با ایران و روسیه اتخاذ کرد و برای برون رفت از بحران سوریه، مذاکرات آستانه را پیش برد.

کارشناس مسائل ترکیه در پایان تاکید کرد: این موضوع نشان می‌دهد که در مواجهه با مسائل منطقه‌ای، تهران- آنکارا با اتخاذ رویکرد‌های تعاملی از پس بسیاری از مشکلات بر می‌آیند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته