دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 ارديبهشت 1395 - 17:44
در دیدار ریاست دانشگاه با برگزیدگان دانشجو و هیات علمی واحد قزوین؛

رییس سازمان انرژی اتمی: دانشگاه آزاد اسلامی قزوین، به الگوی موفق سایر واحدهای دانشگاه آزاد تبدیل شده است

نشست صمیمانه رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با استادان، پژوهشگران و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین برگزار شد.
کد خبر : 84782

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، در این نشست که با حضور دکتر علی‌اکبر صالحی عضو هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان قزوین و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران برگزار شد پژوهشگران و اعضای هیأت علمی این استان به ارائه دیدگاه‌ها و پیشنهاد های خود پرداختند.


دکتر صالحی پس از استماع نظرات حاضران در جلسه ضمن ابراز خرسندی از حضور در این نشست گفت: بسیاری از اعضای هیأت علمی وضعیت دانشگاه‌ها در زمان قبل از انقلاب را به خاطر دارند. به همین خاطر توسعه پژوهشی و آموزش عالی در زمان حاضر در کشور موجب خشنودی و طمأنینه در انسان می‌شود.


وی افزود: تصویری که بسیاری از ما از شهر قزوین در زمان قبل از انقلاب به یاد داریم شهری توسعه نیافته بود که از شاخص‌های پیشرفت اجتماعی بسیار دور بود باید خداوند را به خاطر به وجود آمدن چنین امکاناتی در شهر قزوین و پیشرفت آن طی چند دهه اخیر شاکر باشیم البته طی این مدت بسیاری از شهرهای ایران نیز پیشرفت کرده‌اند.


دکتر صالحی با تأکید بر الگوسازی در مسیر توسعه خاطر نشان کرد: مردمان سرزمین ما تفاوت‌هایی با دیگر کشورها دارند کلید‌واژه‌هایی مانند الگوسازی و مدل‌سازی وجود دارد که باید بر روی آن تأمل کنیم بهره‌مندی از الگو و اسوه می‌تواند مسیر بشریت را مشخص کند.


وی با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین به یک الگوی موفق و سرآمد در میان سایر واحدهای دانشگاه آزاد تبدیل شده است، گفت: این الگو می‌تواند منتشر شود تا واحدهای دیگر دانشگاه را با خود همسو سازد.


رئیس سازمان انرژی اتمی ایران «عدم تمرکز» و «تفویض اختیار» به مدیریت این دانشگاه را تنها دلایل موفقیت این واحد ندانست و گفت: این تفویض اختیار در سایر واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی وجود دارد اما دلیل موفقیت این واحد را می‌توان بحث انتخاب شایسته مدیریت آن دانست اگر انسان شایسته و لایق در جای خود قرار گیرد تمامی کارها در مسیر صحیح خود انجام خواهد شد.


وی افزود: نکته دیگر این است که فردی که مسئولیت کاری را برعهده می‌گیرد باید در آن زمینه دارای تخصص و احساس مسئولیت باشد.


بعد از انقلاب در عرصه آموزش عالی به توفیقات چشم‌گیری دست یافتیم


صالحی با بیان اینکه کشور ما طی 200 سال اخیر دوران فترت را پشت سر گذاشته است، افزود: به عنوان مثال دو عهدنامه گلستان و ترکمنچای باعث از دست رفتن بخش وسیعی از سرزمین‌مان شد که این موضوع شکست روانی بسیاری را برای مردم این سرزمین به همراه داشت. از سوی دیگر وقوع قحطی و عقب‌ماندگی علمی باعث شد تا ملت ما دچار سرخوردگی شود این شرایط کماکان تا انقلاب مشروطیت وجود داشت که پس از آن یک برانگیختگی در مردم به وجود آمد و با پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی به ثمر نشست.


وی با اشاره به مشکلات آموزش عالی در دوران قبل از انقلاب گفت: در آن زمان تعداد دانشگاه‌های ما بسیار محدود بود و در معدود شهرهایی مانند اصفهان، شیراز، تهران و ... دانشگاه وجود داشت. اگر چه پس از انقلاب ممکن است توفیقات زیادی را بدست نیاورده‌باشیم اما در عرصه آموزش عالی به توفیقات چشم‌گیری دست یافتیم و توانستیم در اکثر شهرهای کوچک و دور افتاده دانشگاه تأسیس کنیم.


وی ادامه داد: یکی دیگر از طرح‌های موفق نظام ایجاد دبیرستان در مناطق محروم کشور بود که با اجرای این طرح دانش‌آموزان نخبه و مستعد انتخاب و مورد آموزش قرار گرفتند.


وی با بیان اینکه در حال حاضر نزدیک به 5/4 میلیون دانشجو در کشور مشغول به تحصیل‌اند گفت: همواره بین کمیت و کیفیت در آموزش عالی بحث بوده و هست اما باید توجه کرد که موضوع کمیت و کیفیت باید در شرایط خاص هر دوره مورد توجه قرار گیرد.


صالحی با بیان اینکه یکی از عناصر قدرتی که می‌تواند کشور را از آن دوران فترت نجات دهد توسعه آموزش عالی است که می‌تواند با دنیا هم‌آوردی کند.


رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت: از اینکه می‌بینم امروز می‌توانیم دانش هسته‌ای خود را به دیگر کشورها صادر کنیم احساس غرور می‌کنم.


وی در ادامه گفته‌های خود شایسته‌سالاری، توسعه زیرساخت‌های علمی پژوهشی، فراهم کردن زمینه رقابت سالم بین دانشجویان، تشویق به ابتکار و خلاقیت و تشویق به کارهای گروهی را از مهم‌ترین مواردی دانست که باید دانشگاهیان به آن توجه کنند.


پژوهشگران با سماجت خود را به صنایع معرفی و اعتماد آنان را جلب کنند


دکتر صالحی خاطر نشان کرد: پس از برجام شرایط مناسبی برای تبادل تجربیات علمی میان ایران و دیگر کشورها فراهم شده است دانشگاهیان باید از این فرصت استفاده کرده و به تبادل دانشجو و اعضای هیأت علمی اقدام کنند.


وی در پاسخ به درخواست یکی از پژهشگران در خصوص نحوه اعتمادسازی میان صنعت و دانشگاه گفت: پژوهشگران باید با سماجت خود را به صنایع معرفی کرده و اعتماد آنان را جلب کنند.


وی همچنین با اشاره به برنامه‌های مدیریتی دکتر میرزاده در خصوص توسعه فعالیت‌های پژوهشی گفت: افکار جدید و افق باز اندیشه دکتر میرزاده دانشگاه آزاد اسلامی را با سرعت پیش خواهد برد و پیش‌بینی می‌کنم در آینده‌ای نه چندان دور پایه‌های این دانشگاه استوارتر از گذشته در زمین قرار گرفته و مردم ثمرات آن را خواهند دید.



دکتر میرزاده: دکتر صالحی یکی از ذخایر انقلاب و دانشمندان بزرگ کشور است


دکتر میرزاده نیز ضمن قدردانی از دکتر صالحی در این نشست گفت: دکتر صالحی یکی از ذخایر انقلاب و دانشمندان بزرگ کشور هستند که نقش مهمی به همراهی دکتر ظریف و دکتر روحانی در برجام داشتند.


در این نشست تنی چند از برگزیدگان و نخبگان این واحد به ارایه دغدغه هاو پیشنهادات خود برای بهبود روند های علمی، آموزشی و پژوهشی واحد و استان و نیز توسعه اقتصاد دانش بنیان پرداختند و دکتر میرزاده رییس دانشگاه آزاد اسلامی نیز ضمن استقبال از این پیشنهاد ها دستورات لازم را خطاب به معاونین و نیز رییس واحد صادر کرد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته