دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 ارديبهشت 1399 - 13:08
با معرفی برترین‌ها صورت گرفت؛

اعلام نتایج مسابقه غیرحضوری بهینه‌سازی و اصلاح الگوی مصرف انرژی

نتایج مسابقه غیرحضوری بهینه‌سازی و اصلاح الگوی مصرف انرژی با اعلام برترین‌ها مشخص شد.
کد خبر : 487994
image_2020_2_4-15_6_9_445_Uee.jpeg

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از بوشهر، افزایش مصرف انرژی و رشد بسیار زیاد آن در كنار منابع محدود، توجه به ضرورت صرفه‌جویی در مصرف انرژی را بیشتر می‌كند.


از سوی دیگر استفاده از منابع انرژی فسیلی موجب ایجاد پیامدهای زیست‌محیطی گوناگون در كوتاه‌مدت و بلندمدت خواهد شد. این واقعیت در مجموع از واضح‌ترین دلایلی است كه می‌توان برای ضروری بودن صرفه‌جویی در مصرف انرژی بیان كرد.


امروزه به‌منظور کاهش استفاده از سوخت‌های فسیلی، جلوگیری از تولید زیاد گازهای گلخانه‌ای و آلودگی‌های زیست‌محیطی و ... به منابعی نظیر خورشید، باد، سوخت‌های زیستی، انرژی آب و ... روی آورده شده است.


منظور از بهینه‌سازی مصرف انرژی، انتخاب الگوها، روش‌ها و سیاست‌هایی در مصرف صحیح انرژی است که از نظر اقتصادی مطلوب باشد. به این مطلب باید محدودیت‌های اقتصادی برای بهره‌برداری از منابع انرژی را نیز اضافه كرد.


كمبود منابع انرژی امری است كه امروزه به وضوح به چشم می‌خورد و ادامه روند فعلی مصرف انرژی این موضوع را به بحران تبدیل خواهد كرد.


به همین منظور مسابقه دانشجویی با عنوان «بهینه سازی و اصلاح الگوی مصرف انرژی» 14 اسفند 1398 به صورت غیرحضوری در واحد بوشهر برگزار شد و نویسندگان طرح‌ها و ایده‌های خود را از طریق سایت مسابقه به آدرس https://www.bpjce.ir/fa ارسال کردند.


دانشجویان از طریق ایمیل مسابقه به آدرس info@bpjce.ir نیز سؤالات خود را مطرح می‌کردند. پوستر این مسابقه دانشجویی 14 آذر 1398 طراحی شد و وبسایت مسابقه نیز 16 آذر 98 طراحی و آغاز به کار کرد.


از تاریخ 16 آذر 98 به ادارات موجود در استان بوشهر همراه با نامه‌ای از طرف رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر به همراه پوستر مسابقه اطلاع‌رسانی آغاز شد. سپس از طریق دبیرخانه واحد بوشهر و ستاد مرکزی باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان این مسابقه در سطح کشور نیز اطلاع رسانی صورت گرفت.


اعلام طرح‌های برتر مسابقه دانشجویی اصلاح الگوی مصرف انرژی


دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر، انجمن علمی مهندسی حرارتی و برودتی ایران و نیروگاه اتمی بوشهر از جمله حامیان علمی این مسابقه دانشجویی بودند. تعداد کل طرح‌های ارسالی به سایت مسابقه 14 طرح بود که از این تعداد 13 طرح مربوط به واحد بوشهر بود و یک طرح نیز از دانشگاه آزاد واحد اهرم به این مسابقه ارسال شد.


طرح‌های ارسالی به مسابقه در زمینه صرفه‌جویی انرژی با استفاده از انرژی خورشیدی و باد، انرژی‌های تجدیدپذیر مثل سوخت بیودیزل و بیواتانول، خانه‌های هوشمند با محور انرژی و محیط زیست، شهر هوشمند با محور انرژی و محیط زیست، بهینه‌سازی مصرف انرژی در ساختمان‌های اداری و مراکز صنعتی و بهینه‌سازی مصرف آب خانگی و کشاورزی بودند.


اکثر تیم‌های تحقیقاتی از گروه مهندسی شیمی، برق و مکانیک بودند که بعد از ارسال آثار نویسندگان و پژوهشگران از بین 14 طرح ارسالی با نظر کمیته داوری این مسابقه، سه طرح به عنوان طرح‌های برتر معرفی شدند و به نفرات اول تا سوم هدایای نفیسی تعلق گرفت.


از 14 طرح ارسالی سه طرح توسط کمیته داوری رد و 11 مورد دیگر پذیرفته شد و به طرح‌های پذیرفته شده گواهی معتبری ارائه می‌شود.


طرح‌های برتر این مسابقه دانشجویی به صورت زیر معرفی می‌شوند:


طرح برتر شماره 1: سیستم کاهش هدررفت آب روشویی و ظرفشویی منازل در موقع استفاده از آب گرم، محقق: محمد محمدی


طرح برتر شماره 2: تحلیل و بررسی تولید سرمایش در خودرو با استفاده از انرژی اتلافی دود خروجی اگزوز، محقق: محمدامین غلامی‌فرد


طرح برتر شماره 3: استفاده از CaO به عنوان کاتالیست ارزان قیمت و زیست تخریب‌پذیر برای تولید بیودیزل از منابع گیاهی، محقق: سجاد تمجیدی


انتهای پیام/4078/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته