دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
26 ارديبهشت 1402 - 09:12
گفتگو/ سازمان ملل فضای لابی‌گری و مذاکره است

ردّ پای توافق تهران-ریاض در ریاست ایران بر مجمع اجتماعی شورای حقوق بشر

ردّ پای توافق تهران-ریاض در ریاست ایران بر مجمع اجتماعی شورای حقوق بشر
کارشناس مسائل بین‌الملل می‌گوید که توافق تهران-ریاض تاثیر خود را بر لابی‌هایی که صورت می‌گیرد، گذاشته است و می‌توان ردّ پای این موضوع را در توفیق ایران مبنی بر ریاست دوره‌ای مجمع اجتماعی شورای حقوق بشر سازمان ملل دید.
کد خبر : 847518

«حمیدرضا غلامزاده» کارشناس مسائل حقوق بشر در گفتگو با خبرنگار جهان خبرگزاری علم و فناوری آنا، در خصوص ریاستِ جمهوری اسلامی ایران بر مجمع اجتماعی شورای حقوق بشر سازمان ملل، گفت: سازمان ملل فضای لابی‌گری و مذاکره است. مثلا در بحث مقام زن، آن کمپین را علیه ما راه انداختند، اما این اقدام به این معنا نیست که همه کشور‌ها ایران را تَرد کردند و جایگاه ایران تضعیف شده که الان این موضوع را تابع و تضاد آن بدانیم.

وی با بیان اینکه بخش‌های مختلف مجزا هستند، تاکید کرد: آن زمان برای اینکه یک جوی علیه ایران درست کنند، این اتفاق افتاد. از این رو آن اقدام خیلی موثر نبود و بیشتر کارکرد رسانه‌ای داشت.

کارشناس مسائل حقوق بشر با بیان اینکه ایران فعالیت خود را انجام می‌دهد و طبیعتا فرصت‌های دوره‌ای هم برای مناطق و کشور‌ها بوجود می‌آید، افزود: از طرف دیگر، لابی و رایزنی ایران با اعضای دیگر هم مهم و موثر بود. ما مستمر و مرتب گزارش‌های حقوق بشری خود را ارائه می‌دهیم و جزو کشور‌هایی هستیم که بالاترین اعمال پیشنهادات را داریم.

غلامزاده به گزارش‌های میان دوره‌ای «یو پی آر» که منتشر می‌شود اشاره کرد و افزود: کشور‌های دیگر هم درباره آن نظر می‌دهند که بعضی از آن‌ها تهاجمی و برخی دیگر مشورتی است و اطلاعات خوبی داده می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه ایران جز‌ء کشور‌هایی است که بالاترین میزان استفاده از پیشنهادات اصلاحی را دارد، افزود: این کارنامه در شورای حقوق بشر دیده می‌شود و بر این اساس طبیعی است که این رای را بگیرد و چنین جایگاهی را کسب کند.

کارشناس مسائل حقوق بشر در مورد نقش دیپلماسی دولت سیزدهم در دستیابی ایران به ریاست مجمع اجتماعی شورای حقوق بشر، اظهار کرد: دیپلماسی، «تعاملی» است که کشور‌ها با یکدیگر دارند و شاید در این زمینه به طور مستقیم خیلی موثر نباشد.

غلامزاده افزود: گرچه نسبت ما با کشور‌ها در نوع برخورد نمایندگی آن کشور در سازمان ملل و شورای حقوق بشر حتما موثر است، یعنی هر کشوری که بخواهد رای دهد معمولا به مرکز خود رجوع می‌کند، شرایط خود را می‌سنجد و بر اساس نوع روابط، این کار را انجام می‌دهد.

وی با بیان اینکه یکی از اقداماتی که ایران انجام داد، موضوع تنش‌زدایی بود، به توافق ایران با عربستان اشاره کرد و گفت: شاید رد پای این مسئله را بتوان در همین اتفاق اخیر مشاهده کرد چرا که دو قدرت منطقه‌ای به سمت آرامش و کاهش تنش حرکت کردند و طبیعتا این امر تاثیر گذار است و فضا را برای دو طرف بهینه کرد.

کارشناس مسائل حقوق بشر در پایان تاکید کرد: این موضوع تاثیر خود را در لابی‌هایی که صورت می‌گیرد گذاشته است، یعنی عربستان علیه ایران حرفی نمی‌زد و ایران هم علیه عربستان چیزی نمی‌گوید و این نتیجه را می‌توان به دست آورد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته