دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 ارديبهشت 1402 - 07:36
بهار کتاب ۳۴| در پاسخ به آنا تشریح شد؛

چرا ناشران خارجی از نمایشگاه کتاب پول می‌گیرند؟

چرا ناشران خارجی از نمایشگاه کتاب پول می‌گیرند؟
معاون اداره کل مجامع، تشکل‌ها و فعالیت‌های فرهنگی وزارت ارشاد اسلامی طرح «گرنت» را با هدف حمایت از ترجمه و انتشار کتاب ایرانی دانست.
کد خبر : 847272

علیرضا نوری زاده در حاشیه سی و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب در گفت‌و‌گو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری علم و فناوری آنا اظهار داشت: طرح «گرنت» از سال ۹۴ در وزارت ارشاد آغاز به کار کرده است و به دنبال شناساندن ادبیات ایران و اهالی قلم این کشور به کشور‌های دیگر است.

وی با اشاره به تأثیر این طرح در تقویت دیپلماسی فرهنگی تاکید کرد: به واسطه این طرح ناشران و نویسندگان می‌توانند همدیگر را بشناسند و ناشران خارجی کتاب‌های ایرانی را چاپ کنند.

دبیر اجرایی طرح «گرنت» با اشاره به اینکه به همین دلیل دولت ایران به ناشران خارجی پول می‌پردازد، متذکر شد: ناشران خارجی الزامات توزیعی کتاب را می‌دانند و به همین دلیل می‌توانند زمینه ورود کتاب به بازار بین المللی را فراهم سازند.

نوری‌زاده با تاکید به اینکه در قالب طرح گرنت تاکنون ۴۲۷ عنوان کتاب به ۲۱ زبان منتشر شده است، افزود: بیشترین میزان چاپ کتاب در کشور‌های همسایه به ویژه ترکیه است و بیشترین موضوعات نیز به ادبیات داستانی، ایران شناسی و کودک و نوجوان اختصاص دارد.

معاون اداره کل مجامع، تشکل‌ها و فعالیت‌های فرهنگی وزارت ارشاد اسلامی در خصوص مراجعه نویسندگان نیز گفت: نویسندگان می‌توانند در ابتدا مشاوره لازم را از طریق آژانس‌های ادبی دریافت کنند و در ادامه ناشر در سامانه گرنت ثبت نام کنند. نوری زاده تصریح کرد: در نمایشگاه کتاب نیز رونمایی از چهار کتاب از کشور‌های ارمنستان، ترکیه، سوریه و لبنان با حضور نمایندگان سفارت‌خانه‌ها برنامه ریزی شده است.

لازم به یادآوری است، سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از ۲۰ اردیبهشت آغاز به‌کار کرده و تا ۳۰ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ در مصلا امام خمینی (ره) و همزمان به‌صورت مجازی در ketab.ir ادامه دارد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته