دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفتگو با آنا تأکید شد:

نقش تأثیرگذار دانش‌بنیان‌ها در ارتقای امنیت غذایی کشور

نقش تأثیرگذار دانش‌بنیان‌ها در ارتقای امنیت غذایی کشور
عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با تاکید براینکه باید بتوان با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان امنیت غذایی کشور را افزایش داد، اظهار کرد: باید از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان برای افزایش بهره‌وری در بخش کشاورزی، تولید بیشتر با مصرف مواد کمتر و پایداری منابع استفاده کرد.
کد خبر : 846112

غلامرضا نوری قزلجه در گفتگو با خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا، خاطرنشان کرد: بخش کشاورزی مبحث مهمی از اقتصاد کشور است و موضوع امنیت غذایی بسیاری از روابط را تغییر می‌دهد. در جنگ اوکراین شاهد بودیم که عدم تعادل در بازار محصولات کشاورزی به وجود آمد و مشکلات زیادی برای اقتصاد کشاورزی در جهان ایجاد شد. اگر قرار باشد که در کشور نگاه علمی و درست به بخش کشاورزی وجود داشته باشد این نگاه از منظر شرکت‌های دانش‌بنیان قابل توجیه است.

وی به مشکلاتی که بخش کشاروزی با آن مواجه است اشاره کرد و افزود:‌بحران آب و تغییرات اقلیمی از موضوعات است که بخش کشاورزی با آن دست به گریبان است و امنیت اقتصادی کشور‌ها از جمله ایران را با مخاطره مواجه کرده است.

حل معضلات بخش کشاورزی نیازمند نگاه علمی و دانش‌محور است

عضو کمیسیون کشاروزی، آب و منابع طبیعی مجلس عنوان کرد: رشد برخی از گونه‌های بومی مناطق محدود شده است. در شرایط کم آبی، بهره‌وری در واحد سطح در دامپروری و زراعت باز موضوعی مهم است که بهبود آن نیازمند نگاه علمی و دانش‌محور است.

وی با بیان اینکه ایران کشوری ۸۵ میلیونی است که تنها ۷۵ درصد از امنیت غذایی آن تامین شده، اظهار کرد: تشویق جمعیت موجب افزایش جمعیت خواهد شد و طبیعی است که نیاز به مواد غذایی نیز با رشد مواجه می‌شود. نیاز به غذا در دنیا نیز افزایش یافته و جنگ اوکراین نشان داد ممکن است که پول باشد، اما غذایی برای خریداری وجود نداشته باشد و کشور‌ها در زمینه تامین غذا باید به نوعی خودکفایی برسند.

نیاز به دانش علمی و فناوری شرکت‌های دانش‌بنیان دربخش کشاورزی

نوری

نوری قزلجه خاطرنشان کرد: بیلان منفی در سفره‌های آب زیرزمینی، کاهش میانگین بارندگی در کشور، فرسایش خاکی که در حد چندبرابر نرم جهانی شده است نشان از وضعیت نامناسب تولید در بخش کشاورزی کشور دارد و برای اینکه بتوان چرخه امنیت غذایی را تضمین کرده و منابع آب و خاک را تقویت کرد نیاز به دانش علمی و فناوری شرکت‌های دانش‌بنیان وجود دارد.

وی افزود: باید از دانش بومی بهره جسته و از روش‌های نوین کشاورزی در همه بخش‌ها بهره گرفت که شرکت‌های دانش‌بنیان نیز نزدیکترین و آسانترین مسیر در این فرآیند هستند.

نوری قزلجه خاطرنشان کرد: باید از ظرفیت این شرکت‌ها برای افزایش بهره‌وری در بخش کشاورزی و تولید بیشتر با مصرف مواد کمتر و پایداری منابع استفاده کرد.

آینده مبهم بخش کشاورزی در صورت عدم بهره‌گیری از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس تصریح کرد:‌اگر از ظرفیت‌های علمی و تولید محصول شرکت‌های دانش بنیان برای افزایش بهره‌وری و حفاظت از منابع آب و خاک در بخش کشاورزی بهره‌برداری نشود آینده خوبی برای این بخش وجود نخواهد داشت.

باید بتوان با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان امنیت غذایی کشور را تامین کرد

وی افزود: تغییرات اقلیمی، بحران کمبود آب، فرسایش خاک و ... نیازمند بهبود بهره‌وری، اصلاح واریته‌های نباتات، استفاده مناسب از منابع آب و خاک و نگاه اقتصادی به بخش کشاورزی را ضروری کرده است. باید بتوان با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان امنیت غذایی کشور را تامین کرد

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته