بهبود فعالیت مغز و فرآیندهای شناختی با ورزش
دانیال تارمست استادیار گروه تربیت بدنی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند - رباط کریم در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا در پرند با تشریح نقش ورزش در شرایط جسمانی انسان اظهار کرد: سالهای اخیر، تأثیر فعالیت بدنی و ورزش بر فعالیت سلولهای مغزی و فرآیندهای شناختی انسان بررسی شده است. نتایج تحقیقات نشان میدهد که هر نوع مشارکت افراد در برنامههای ورزشی به بسیاری از فرآیندهای شناختی کمک کرده، وموجب بهبود آنها میشود.
وی افزود: در تحقیقی که هیلمن و همکارانش انجام دادند، تأثیر یک دوره راه رفتن با شدت متوسط روی تردمیل بر شاخصهای رفتاری و عصبی افراد در کنترل شناختی در توجه و جنبههای کاربردی شناخت در عملکرد تحصیلی مورد ارزیابی قرار گرفت. جلسه تمرینی شامل ۲۰ دقیقه راه رفتن روی تردمیل با ۶۰ درصد حداکثر ضربان قلب و پس از آن تست شناختی پس از بازگشت ضربان قلب به ۱۰ درصد از سطوح قبل از تمرین بود. نتایج حاکی از بهبود دقت پاسخ و عملکرد بهتر در آزمون پیشرفت تحصیلی پس از تمرین هوازی نسبت به جلسه استراحت و بی تمرینی بود.
استادیار گروه تربیت بدنی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند و رباط کریم اضافه کرد: در مجموع، این یافتهها نشان میدهد که تمرینات هوازی با شدت متوسط (مانند پیادهروی) احتمال دارد که کنترل شناختی در توجه را در افراد بهبود ببخشد. استفاده از فعالیت بدنی و ورزش به عنوان عاملی کمککننده برای افزایش توجه و عملکرد تحصیلی مثمر ثمر خواهد بود. دورههای تمرینی یک جلسهای ورزش بر فرآیندهای زیربنایی خاصی تأثیر میگذارد که سلامت شناختی را بهبود میبخشد و ممکن است برای عملکرد مؤثر بدنی در طول عمر ضروری باشند.
تارمست ادامه داد: بر اساس این تحقیق و تحقیقات مشابه آن، محققان شواهدی ارائه کردند مبنی بر اینکه پیادهروی از عملکرد شناختی انسان پشتیبانی میکند. برای عملکرد در طول عمر با اهمیت هستند؛ بنابراین، راهکارهای عملی، ساده و قدرتمند میتواند به همه افراد کمک کند و اگر مشکلی دارید و در آن گیر کردهاید یا نمیتوانید ایده جالبی داشته باشید، فقط آغاز به راه رفتن کنید!
وی گفت: راهکارهای ساده و در عین حال قدرتمند برای افزایش فعالیتهای بدنی عبارتند از اگر خسته هستید، چرت کوتاهی بزنید، اگر غمگین شدهاید، موسیقی گوش دهید، اگر نمیتوانید تمرکز کنید، زمان سپری شده با تلویزیون و دیگر وسایل الکترونیکی را باید کاهش دهید، اگر عصبانی شدهاید، ورزش کنید، اگر بریدید، مطالعه کنید و کتاب بخوانید، اگر مضطرب هستید، مدیتیشن بروید، اگر احساس از دست دادن و گم شدن دارید، نماز بخوانید و دعا کنید، اگر دستپاچه شدهاید، استراحت نیاز دارید، اگر بی قرار هستید، یوگا تمرین کنید، اگر عصبی بودید، نفسهای عمیق بکشید و اگر بیانگیزه هستید، اهداف کوچک تعیین کنید و به دنبال آنها بروید!
استادیار گروه تربیت بدنی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند و رباط کریم بیان کرد: تأثیر یک دوره حاد راه رفتن متوسط روی تردمیل بر شاخصهای رفتاری و عصبی کنترل شناختی توجه و جنبههای کاربردی شناخت دخیل در عملکرد تحصیلی مدرسه محور مورد ارزیابی قرار گرفت. یک طرح درون آزمودنی شامل ۲۰ شرکتکننده پیشنوجوان (سن = ۰.۵ ± ۹.۵ سال؛ هشت زن) برای ارزیابی تغییرات ناشی از ورزش در عملکرد در طول یک تکلیف اصلاحشده فلانکر و آزمون دستیابی به دامنه وسیع ۳ بود.
تارمست توضیح داد: جلسه استراحت شامل تست شناختی بود که به دنبال آن انجام میشد. ارزیابی آمادگی قلبی تنفسی برای تعیین آمادگی هوازی. جلسه تمرین شامل ۲۰ دقیقه راه رفتن روی تردمیل موتوری با ۶۰ درصد حداکثر ضربان قلب تخمینی و پس از آن تست شناختی پس از بازگشت ضربان قلب به ۱۰ درصد از سطوح قبل از تمرین بود. نتایج حاکی از بهبود دقت پاسخ، دامنه P۳ بزرگتر و عملکرد بهتر در آزمون پیشرفت تحصیلی پس از تمرین هوازی نسبت به جلسه استراحت داشت.
وی مطرح کرد: در مجموع، این یافتهها نشان میدهد که تمرینات هوازی با شدت متوسط (مانند پیادهروی) ممکن است کنترل شناختی توجه را در کودکان پیشنوجوان بهبود بخشد و از استفاده از ورزشهای حاد متوسط به عنوان عاملی کمککننده برای افزایش توجه و عملکرد تحصیلی حمایت کند. این دادهها نشان میدهند که دورههای تک ورزش بر فرآیندهای زیربنایی خاصی تأثیر میگذارد که از سلامت شناختی حمایت میکنند و ممکن است برای عملکرد مؤثر در طول عمر ضروری باشند.
انتهای پیام/