دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
22 ارديبهشت 1395 - 11:37

سورپرایز بانک برای سپرده‌گذاران/ قانون‌گریزی بانکی به نفع سپرده‌گذاران

با وجود کشمکش و مقاومت چندماهه یکی از بانک‌ها برای تعدیل نرخ سود سپرده‌ها و اجرایی شدن دستورالعمل بانک مرکزی، در نهایت سود سپرده‌ها برای مشتریان تعدیل شد.
کد خبر : 84369

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، ماجرا از این قرار است که بانک مرکزی در اسفندماه سال گذشته نرخ سود سپرده‌های بانکی را تعدیل کرد و بر همین اساس نرخ‌های سود علی‌الحساب سپرده‌های بانکی یکساله به حداکثر 18 درصد و سپرده‌های کوتاه مدت کمتر از سه ماه به حداکثر 10 درصد رسید.


این در حالی است که تصمیم پیشین شورای پول و اعتبار برای نرخ سود سپرده‌های بانکی مدت‌دار 20 درصد بود و تعیین نرخ‌های کمتر از یک سال نیز به بانک‌ها محول شده که البته باید کم‌تر از نرخ سود یکساله تعیین می‌شد. بر همین اساس برخی بانک‌ها نرخ سود سپرده‌های کوتاه‌مدت خود را به علت پرطرفدار بودن آن نسبت به سایر حساب‌ها تا نرخ 19 درصد نیز می‌رساندند.


اما نکته جالب‌تر این است که با وجود لازم‌الاجرا بودن تعدیل نرخ سود‌ سپرده‌های بانکی برخی بانک‌ها در برابر این دستورالعمل بانک‌مرکزی تا حد ممکن مقاومت کردند و سپرده‌های بانکی مشتریان خود را تا چند ماه پس از ابلاغ این دستورالعمل نیز از سودهای گذشته بهره‌مند ساختند.


تا اینکه روز گذشته پیامکی از سوی مشتریان یکی از بانک‌های خصوصی دریافت شد که محتوای آن «نرخ سود علی‌الحساب سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه مدت شما تعدیل گردید» بود. این پیامک نشان‌ می‌دهد بانک مذکور در چند ماه گذشته به نفع سپرده‌گذاران خود در ظاهر و به نفع خود برای جذب سپرده‌های بانکی در واقع، از اجرای دستورالعمل بانک مرکزی سر باز زده است.


در همین باره کارشناس و متصدی این بانک با بیان اینکه دستورالعمل بانک مرکزی برای تعدیل و کاهش نرخ سودهای بانکی از ابتدای اسفندماه سال گذشته به بانک ابلاغ شده بود، به خبرنگار اقتصادی آنا گفت: بانک تاکنون مقاومت کرد اما با توجه به فشار بانک مرکزی این دستورالعمل از روز بیستم اردیبهشت‌‌ماه اجرایی و از طریق پیامک نیز به مشتریان حساب‌ها اطلاع‌رسانی شد.


وی افزود: نرخ سود حساب بلند مدت یک‌ساله 20 درصد و نرخ سود حساب کوتاه‌ مدت ویژه بانک نیز همان 20 درصد بود، البته نرخ سود حساب‌های یک ساله در سال گذشته کاهش یافت اما با توجه به پرطرفدار بودن حساب‌های ویژه، بانک تاکنون برای تعدیل نشدن نرخ سود آن مقاومت کرد.


به گفته وی، اکنون نرخ سود سپرده ویژه کوتاه مدت در این بانک از 20 درصد به 18 درصد رسید اما همچنان می‌تواند جذابیت خود را برای مشتریان سیستم بانکی داشته باشد چرا که این حساب دارای مدت نیست اما سودی معادل سپرده‌های یکساله به آن تعلق می‌گیرد. کما اینکه سود آن نیز به صورت روزشمار محاسبه می‌شود.


به نظر می‌رسد بانک مرکزی این روزها جدیت بیش‌تری برای ملزم کردن بانک‌ها برای اجرایی کردن مصوبه خود دارد و بر خلاف مقاومت برخی از این نهادهای مالی در برابر این‌ ماجرا اما در نهایت بانک مرکزی برنده خواهد بود.


این در حالی است که سیاست بانک مرکزی ادامه روند تعدیل نرخ سودها تا زمان متناسب شدن آن با نرخ تورم است. سیاستی که بسیاری از کارشناسان و فعالان نظام بانکی اجرای آن را در وضعیت فعلی همراه با خروج منابع از بانک‌ها و آشفتگی این بازار همراه می‌دانند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته