دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
06 ارديبهشت 1402 - 09:03
در گفتوگو با آنا مطرح شد؛

پاسخ عجیب عشقی به عرضه خودرو در بورس: ان‌شاءالله!

پاسخ عجیب عشقی به عرضه خودرو در بورس: ان‌شاءالله!
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در واکنش به منتفی شدن یا نشدن عرضه خودرو در بورس کالا گفت: ان‌شاءالله!
کد خبر : 843419

به گزارش خبرنگاراقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا، در لایحه بودجه ۱۴۰۲ عرضه همه خودرو‌های تولید داخل (یکجا و نه قطره‌چکانی) در بورس کالا از سوی دولت دیده شده بود که این پیشنهاد دولت در کمیسیون تلفیق تأیید، اما در صحن علنی رد شد.

شورای رقابت: عرضه خودرو در بورس کاملا منتفی است ودیگر بحثی نداریم!

۱۶ فروردین ماه امسال سخنگوی شورای رقابت اعلام کرد: «به طور کلی عرضه خودرو در بورس منتفی شده و از ۳  ماه گذشته منتفی بودن عرضه خودرو در بورس قطعی شده بود. در این باره دیگر بحثی وجود ندارد چراکه همه متوجه شده‌اند که فروش خودرو در بورس کالا به زیان مصرف‌کننده است و تنها آورده‌ای برای دولت داشت؛ بورس و وزارت صمت حق تصمیم گیری درباره عرضه خودرو به این شکل را نداشتند و آن‌ها تصمیم غیر قانونی گرفته بودند.»

وزیر اقتصاد (روز قدس) ادعای شورای رقابت را تکذیب کرد؛ عرضه خودرو در بورس هنوز منتفی نشده

اگرچه بر اساس قانون بودجه سال جاری، عرضه خودرو در بورس کالا در معاملات امسالِ بازار سرمایه امکان پذیر نیست، اما سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد در حاشیه راهپیمایی روز قدس ۲۵ فروردین در جمع خبرنگاران، امکان عرضه خودرو در بورس را در سال جاری منتفی ندانست.

رئیس سازمان بورس (۸ بهمن ۱۴۰۱): شورای رقابت زیان ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی به سهامداران خودروسازان را بپردازد

مجید عشقی رییس سازمان بورس نیز در نشست خبری خود در اوایل اسفند ماه سال گذشته درباره عرضه خودرو در بورس بر این اعتقاد بود که عرضه خودرو از طریق بورس کالا نه تنها به شفافیت این بازار کمک می‌کند بلکه قیمت را به تعادل می‌رساند و در نهایت به نفع خودروساز و سهام‌دار خواهد بود.

وی در نامه‌ای در ۸ بهمن سال گذشته به رئیس شورای رقابت اعلام کرد در مقطعی که عرضه خودرو در بورس متوقف شده بود، شورای رقابت باید زیان ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی را به سهامداران خودروسازان بپردازد. به خصوص که وی بر این اعتقاد بود که عرضه خودرو در بورس کالا در صورت افزایش میزان عرضه، به افزایش ارزش سهام خودروسازان به دلیل کاهش زیان انباشته آن‌ها و نیز افزایش میزان سوددهی آن‌ها می‌شود.

شورای رقابت جلوی عرضه خودرو در بورس کالا را گرفت (دی ماه ۱۴۰۱)

نامه نگاری‌های شورای رقابت و سازمان بورس و اوراق بهادار از آنجا شروع شد که سید محمد رضا سیدنورانی رئیس شورای رقابت در نامه‌ای به مجید عشقی رئیس سازمان بورس اعلام کرد:

«پیرو عرضه برخی خودرو‌ها در بورس کالا، به اطلاع می‌رساند مدت مصوبه شصت و سومین جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی مورخ ۲۸/ ۷/ ۱۴۰۰ در خصوص تنظیم بازار خودرو [توسط ستاد تنظیم بازار]یک سال بوده است. بدیهی است با انقضای این مدت، مصوبات قبلی شورای رقابت در این زمینه به‌خودی‌خود مبنای عمل بوده و باید اجرایی می‌شده است. بر این اساس و مطابق مصوبات ۴۲۰، ۴۴۲، ۴۶۲ و ۴۶۸، بازار خودرو‌های انحصاری شامل کلیه محصولات سواری دو شرکت ایران‌خودرو و سایپا به جز هایما و تارا است، [بنابراین]عرضه آن‌ها باید طبق روال پیشین و مطابق با مصوبات ۴۱۴ و ۴۲۰ صورت گیرد. قیمت این خودرو‌ها نیز باید بر اساس مصوبات ۱۴۸ و ۴۴۲ طبق فرمول Price Cap محاسبه شود، بنابراین عرضه خودرو‌های خانواده دنا، پژو ۲۰۷ و شاهین در بورس کالا مجاز نیست.»

حذف عرضه خودرو در بورس از قانون بودجه ۱۴۰۲ (اواخر اسفند ۱۴۰۱)

عرضه خودرو در بورس

در بند ۱۳ تبصره ۶ ماده واحده لایحه بودجه ۱۴۰۲ درباره عرضه خودرو در بورس که در هنگام بررسی آن در صحن علنی مجلس و پس از تأیید کمیسیون تلفیق، از این لایحه حذف شد، آمده بود:

شرکت‌های خودروسازی داخلی و واردکنندگان خودرو‌های خارجی صرفاً با رعایت شرایط زیر می‌توانند نسبت به عرضه خودرو در بورس اقدام نمایند:

۱. شورای رقابت موظف است وفق بند ۵ ماده ۵۸ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی تا پایان فروردین ۱۴۰۲ قیمت جدید خودرو‌ها را بر اساس آنالیز هزینه قیمت تمام شده و با در نظر گرفتن هزینه‌های تحقیق و توسعه و هزینه‌های مالی مرتبط با فعالیت تولیدی (مورد تأیید حسابرس) و بر اساس قیمت ارز خریداری شده توسط واردکننده و یا کارخانجات خودروساز محاسبه و در بازه‌های حداکثر سه ماهه مجدداً به روزرسانی نماید.

۲. شرکت‌های خودروساز داخل مکلفند همه تولیدات خود را یکجا با تاریخ‌های تحویل متفاوت عرضه نمایند و از عرضه قطره چکانی پرهیز کنند.

۳. امکان عرضه به قیمت بیش از یک دوم برابر قیمت پایه ممکن نیست، برای تاریخ‌های تحویل عقب‌تر نرخ تعدیل می‌گردد. شرکت‌های خودروساز داخلی و عرضه کنندگان خودرو‌های خارجی بایستی شرایطی برای خودرو‌های عرضه شده در بورس تعیین نمایند که عملاً خرید خودرو توسط واسطه غیرممکن باشد، از جمله محرومیت در خدمات و پرداخت خسارت شرکت‌های بیمه به غیر خریدار عدم امکان ثبت اسناد، انتقال از جمله وکالت، انسداد و محدودیت در ارائه خدمات بانکی برای افراد واسطه و اخذ جرایم سنگین مالی برای ایشان. آیین نامه این بند توسط وزارت صمت و وزارت اقتصاد تنظیم و به تصویب هیئت وزیران می‌رسد.

نماینده تهران: علت حذف خودروی بورسی از بودجه امسال، احتمال گران‌تر شدن قیمت خودرو بود

مالک شریعتی نماینده مردم تهران در مجلس درباره علت خارج شدن این بند از لایحه بودجه سال جاری در هنگام بررسی آن در صحن علنی مجلس اظهار داشت: این پیشنهاد به گونه‌ای بود که عملاً کف قیمت خودرو برای عرضه در بورس را ۲۰ درصد بالا می‌برد.

وی تصریح کرد: از آنجایی که تعداد متقاضی خودرو همیشه بیشتر از عرضه است، کسانی که برای خرید خودرو در بورس کالا ثبت نام می‌کردند، اگر می‌خواستند برنده شوند باید روی سقف قیمت مجاز ثبت نام می‌کردند که این برخلاف سازوکار بورس است. بر این اساس عملاً قیمت پایه خودرو در بورس کالا ۲۰ درصد افزایش پیدا می‌کرد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس افزود: ما نمی‌خواستیم قیمت پایه خودرو در بورس کالا گران شود و به همین دلیل این موضوع از بودجه حذف شد.

عشقی در گفتگو با آنا با یک «انشاءالله» به ابهامات افزود!

مجید عشقی در گفتگو با خبرنگار آنا درباره ورود نقدینگی به بورس در روز‌های اخیر اظهار کرد: ورود نقدینگی در حال حاضر متناسب با شرایط فعلی بازار است؛ البته هجمه سنگینی نیست بلکه میزان مناسبی بوده و با جریان عادی بازار هماهنگ است.

وی درباره اینکه آیا با توجه به گفته وزیر اقتصاد مبنی بر منتفی نشدن عرضه خودرو در بورس کالا، شاهد عرضه خودرو‌های داخلی در بورس کالا خواهیم بود؟ افزود: انشاءالله!

عشقی: عرضه خودرو‌های وارداتی در بورس کالا منتفی شد

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار درباره عرضه خودرو‌های وارداتی در بورس کالا نیز تصریح کرد: عرضه این خودور‌ها به طور کلی در بورس کالا منتفی شد و دیگر قرار نیست در بورس عرضه شوند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته