دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفتگو با آنا؛

علت اجرای چراغ خاموش طرح اصلاح الگوی کشت تشریح شد

علت اجرای چراغ خاموش طرح اصلاح الگوی کشت تشریح شد
رئیس کمیسیون توسعه پایدار، محیط زیست و آب اتاق بازرگانی ایران گفت: یکی از بزرگترین آفت‌هایی که در تصمیم گیری‌های مجلس شورای اسلامی در ادوار مختلف شاهد آن هستیم، محلی بودن مجلس ما است. به عبارتی نماینده هر شهر و استان و منطقه، خود را حافظ منافع همان منطقه می‌داند.
کد خبر : 842318

فرشید شکرخدایی، رئیس کمیسیون توسعه پایدار، محیط زیست و آب اتاق بازرگانی ایران در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا با اشاره به اینکه هرگونه جزئیات، تغییرات و محتوای طرح اصلاح الگوی کشت در هر منطقه‌ای از کشور بر قیمت زمین و آب اثر می‌گذارد، گفت: مهم‌ترین و کاربردی‌ترین راهکار برای مدیریت منابع آبی کشور، اجرای دقیق و قطعی طرح اصلاح الگوی کشت است. چراکه عمده مصرف آبی ایران در بخش کشاورزی استفاده می‌شود که سهم حدود ۸۰ درصدی را به خود اختصاص می‌دهد.

وی ادامه داد: انتقال آب بین حوضه‌ای به هیچ عنوان امر صحیحی نیست. به ویژه که این اقدام در جهت مصارف کشاورزی یا صنعت باشد. چرا که برای تامین آب شرب، در برخی مواقع، الزام و اضطرار، ایجاب می‌کند تا انتقال آب داشته باشیم چرا که مسئله تامین آب شرب مردم، حائز اهمیت ویژه‌ای است.

کشت برخی محصولات به زیست منطقه آسیب می رساند؟

شکرخدایی با تاکید بر اینکه هر محصول و بذری باید متناسب با شرایط آبی و زمین هر منطقه کشت شود، افزود: یک بار برای همیشه باید مشخص شود که آیا باید در خوزستان و اصفهان که از نظر منابع آبی با محدودیت جدی رو به رو هستند، برنج کشت بشود یا خیر. هر چند برنج محصول بسیار ارزشمندی است، اما اقتصاد جذاب نهایی آن نباید باعث شود که به زیست یک منطقه به ویژه در بخش آبی آسیب بزنیم.

شکرخدایی

به گفته رئیس کمیسیون توسعه پایدار، محیط زیست و آب اتاق بازرگانی ایران، زمانی نمایندگان استان اصفهان با خیال اینکه انتقال فولاد مبارکه از بندرعباس به اصفهان می‌تواند موجب رونق اقتصادی استان اصفهان شود، موجبات این انتقال را فراهم کردند. این در حالی است که اکنون همگی آن‌ها پشیمان هستند چرا که این انتقال به منابع آبی استان اصفهان آسیب مهلکی وارد کرده که جبران آن تقریبا نشدنی یا به سختی است.

وی در پاسخ به اینکه علت بررسی محرمانه این طرح در مجلس شورای اسلامی را چه می‌دانید، توضیح داد: یکی از بزرگترین آفت‌هایی که در تصمیم گیری‌های مجلس شورای اسلامی در ادوار مختلف شاهد آن هستیم، محلی بودن مجلس ما است. به عبارتی نماینده هر شهر و استان و منطقه، خود را حافظ منافع همان منطقه می‌داند بنابراین شاید توجهی نداشته باشد که به طور مثال هندوانه نباید در منطقه جغرافیایی شهر یا استانی که وی نماینده آن است، کشت شود چرا که به منابع آبی آن منطقه آسیب می‌زند. به این ترتیب می‌توان گفت اینکه ثمره اینکه مجلس ما به طور محلی اداره می‌شود نه ملی، قربانی شدن منافع ملی است. شاید یکی از انگیزه‌هایی که این طرح به طور محرمانه بررسی می‌شود این است که فشار حاصل از انگیزه‌های محلی روی چنین تصمیم ملی کمتر اثر بگذارد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته