دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آنا گزارش می‌دهد؛

چگونه تحولات فناورانه دنیای هنر، این صنعت را تغییر می‌دهد

چگونه تحولات فناورانه دنیای هنر، این صنعت را تغییر می‌دهد
پروژه‌های هنری هوش مصنوعی همه جا دیده می‌شوند و سوالات دشوار زیادی را در حوزه‌های حقوق هنرمندان، کپی رایت و ارزش بازار مطرح می‌کنند.
کد خبر : 842025

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، هنر خلق شده به دست هوش مصنوعی در حال شکوفایی است. از گالری‌های تجاری تا نمایشگاه‌هایی که توسط شهرداری‌ها و دولت‌ها برگزار می‌شوند، پروژه‌های هنری در رابطه با هوش مصنوعی همه جا دیده می‌شوند. به تازگی یک تصویر تولید شده توسط برنامه میدجارنی توسط جیسون آلن برنده یک جایزه هنر درجیتال در کلرادو شد و واکنش‌های تند زیادی را در رسانه‌های اجتماعی برانگیخت و همه گفتند که این نشانه شروع مرگ هنرمندان است.

هنر هوش مصنوعی از طریق یادگیری ماشینی، با استفاده از الگوریتم‌های خودسازی که از داده‌ها دانش استخراج می‌کنند محصولات خود را تولید می‌کند. هنر هوش مصنوعی محصول همکاری بین یک هنرمند و یک سیستم هوش مصنوعی است، اما سطح استقلال می‌تواند بسیار متغیر باشد و محصول به شدت به کیفیت داده‌ای که هوش مصنوعی از آن یاد می‌گیرد ، بستگی دارد.

هنر هوش مصنوعی چندین زیر مجموعه دارد که شامل یادگیری عمیق هستند، که به وسیله آن یک سیستم کامپیوتری واقعاً می‌تواند یاد گیرد که چطور یک کار را انجام بدهد؛ شبکه‌های عصبی مصنوعی که فرایند‌های مغز انسانی را شبیه سازی می‌کنند و هوش مصنوعی تعبیه شده، که یک شی فیزیکی مانند بدن انسان یا دست یک ربات را کنترل می‌کند.

هنرمندان نگرانند که مبادا هوش مصنوعی از کار بیکارشان کند. هنرمندی به نام رافمن می‌گوید: «من از دهه ۱۹۹۰ از هوش مصنوعی برای تولید آثار هنری با کامپیوتر استفاده کرده‌ام. اما از ابزار‌های هوش مصنوعی تولیدکننده تصویر حوالی سال ۲۰۲۰ شروع کردم به استفاده کردن. اما سطح پیچیدگی و پیشرفت الگوریتم‌های هوش مصنوعی به قدری سریع رشد می‌کند که حس می‌کنم به زودی از کنترل خارج شوند.
یک هنرمند آلمانی حوزه هنر دیجیتال به نام ماریو کلینمان از سال ۲۰۱۵ با هوش مصنوعی سروکار داشته و آثاری مانند خاطرات عابر پیاده (۲۰۱۸) را تولید کرده که در آن از یک سیستم شبکه‌های عصبی برای تولید جریان توقف ناپذیری از پرتره‌ها استفاده شده است. او می‌گوید: «من فکر می‌کنم هنرمندان باید امکاناتی که هوش مصنوعی ارائه می‌دهد را بپذیرند یا حداقل امتحانش کنند. فناوری به زودی به هنجار جدید دنیای ما تبدیل خواهد شد.»

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته