دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
22 فروردين 1402 - 09:31
دبیر کل فدراسیون صادرات انرژی تأکید کرد:

بازی با ساعت کشور، ریسک بدون تجربه

بازی با ساعت کشور، ریسک بدون تجربه
سیدحمیدرضا صالحی گفت: تغییر ندادن ساعت رسمی کشور که امسال شاهد آن بودیم، اثر مخربی بر میزان مصرف انرژی دارد.مشکل اصلی صنعت برق کمبود تولید است که ریشه آن در جذاب نبودن اقتصاد این بخش است.
کد خبر : 841302

سیدحمیدرضا صالحی، دبیرکل فدراسیون صادرات انرژی در گفتگو با خبرنگار گروه اقتصادی آنا با اشاره به اینکه صنایع بزرگ کشور مانند فولاد ۸۰ درصد از گاز و ۲۰ درصد از برق استفاده می‌کنند، گفت: با قطع گاز صنایع در زمستان و برق آن‌ها در تابستان، آسیب سنگینی به تولید، اشتغال، بازاری که ایجاد کرده است و همچنین صنایع وابسته به آن وارد می‌شود. این در حالی است که در سیاست‌های کلی و بالادستی کشور و به ویژه امسال رشد تولید در اهم سیاست‌های دستگاه اجرایی کشور و سایر بخش‌ها قرار دارد.

وی ادامه داد: برق در بخش خانگی، ارزش افزوده‌ای ایجاد نمی‌کند و تنها صرف بخش رفاهی و مصرفی می‌شود. البته این به این معنا نیست که نباید برق را به بخش خانگی اختصاص داد. این در حالی است که برق صنعتی که با استفاده از آن ارزش افزود بیشتری نیز ایجاد می‌شود، ارزان‌تر از برق مصرفی در بخش خانگی است.

نائب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر اینکه تغییر ندادن ساعت رسمی کشور که امسال شاهد آن بودیم، اثر مخربی بر میزان مصرف انرژی دارد، افزود: چنین اقدامی در کل دنیا بی سابقه است و اجرایی کردن تصمیمی که سابقه اجرایی برای آن وجود ندارد، به جهت آنکه ابعاد مختلف آن بررسی نشده است، ریسک بالایی دارد.

 تغییر ساعت اداری بخش دولتی از ۶ صبح تا ۱۳ اقدامی تک بعدی است

به گفته صالحی، تغییر ساعت اداری بخش دولتی از ۶ صبح تا ۱۳ اقدامی تک بعدی است که عملا کارایی ندارد. چرا که بخش خصوصی، مدارس، دانشگاه‌ها و ... از این قانون تبعیت نمی‌کنند در حالی که در حقیقت وظیفه بخش دولتی ارائه خدمات به بخش خصوصی است که در صورت آغاز به کار بخش دولتی در ساعت ۶ صبح و بخش خصوصی در ۸ صبح، عملا ۲ ساعت وقت کشی وجود دارد و در نتیجه صرفه جویی خاصی در بخش انرژی نمی‌شود. در این تصمیم گیری مشورتی با بخش خصوصی انجام نشده است.

وی تولید ۸۵۰ مگاوات برق از منابع تجدیدپذیر را غیر واقعی دانست و اظهار داشت: مشکل اصلی صنعت برق در حال حاضر کمبود تولید است. علت این کمبود نیز اقتصاد ضعیف صنعت برق است که باعث ایجاد جذابیت برای سرمایه گذاران نمی‌شود. از سویی دیگر، چون این صنعت، دولتی است، ابزار‌های دولتی برای تزریق سرمایه بسیار محدود و در حقیقت امکان پذیر نیست.

صالحی گفت:مشکل اصلی صنعت برق کمبود تولید است که ریشه آن در جذاب نبودن اقتصاد این بخش است. با استفاده از سیاست هایی می توان اقتصاد برق را جذاب کرد و زمینه ساز تزریق سرمایه به این بخش شد.

دبیر فدراسیون صادرات انرژی با تاکید بر اینکه مشکل کمبود تولید برق طی ۲ سال قابل حل است، تصریح کرد: اگر شرکت توانیر اجازه دهد که خریدار و مصرف کننده برق که نیازی بالاتر از یک مگاوات دارد بتواند به طور مستقیم در بورس نیاز خود را با نرخ حقیقی خریداری کنند، باعث ایجاد جذابیت برای فروشنده می‌شود، از طرفی به نفع خریداران است؛ بنابراین شاهد تقویت اقتصاد این بخش و تزریق سرمایه بخش خصوصی برای احداث واحد‌های نیروگاهی هستیم.

نائب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران گفت: بخش خصوصی به دلیل استفاده از سیستم انتقال و توزیع، به دولت حق ترانزیت پرداخت می‌کند که رقم کوچکی نیست. البته برای اینکه شاهد ثمردهی در این سیاست باشیم، باید ثبات و پشتوانه اجرایی قوی برای چنین تصمیمی وجود داشته باشد تا موجب تزلزل در تصمیم گیری سرمایه گذاران نشود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته