دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 فروردين 1402 - 08:16
گفتگو/ آژانس به دنبال بازی‌های سیاسی است

ایران می‌تواند به قدرت هسته‌ای تمام عیار تبدیل شود

ایران می‌تواند به قدرت هسته‌ای تمام عیار تبدیل شود
معاون سیاسی حزب موتلفه اسلامی گفت: امروز جمهوری ایران در هسته ای، وضعیت پیشرفته‌ای دارد و می‌تواند با تبدیل شدن به یک قدرت تمام‌عیار هسته‌ای، تا حد زیادی موقعیت و جایگاه خود به عنوان یک قدرت برجسته خاورمیانه‌ای را ارتقا بخشد. 
کد خبر : 840846

مهدی عرب صادق معاون سیاسی حزب موتلفه اسلامی در گفتگو با خبرنگار گروه سیاست خبرگزاری آنا، با اشاره به سالروز ملی فناوری هسته ای، گفت: ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای ارزشمند هسته‌ای کشورمان که آژانس بین المللی انرژی اتمی با خروج از ریل صحیح کارکرد خود در این خون‌ها مقصر است، باید بدانیم که امروز ‏به رغم تلاش‌ها و تحریم‌های هژمونی استکباری غربی برای عقب نگه داشتند جمهوری اسلامی ایران، جوانان دانشمند، متخصص و غیور هموطن ما توانستند از جهت دانش علمی و فناوری هسته‌ای در ردیف ۵ کشورپیشرفته جهان قرار بگیرند.

وی با بیان اینکه نشانه‌های مهم استحکام درونی نظام اسلامی و ملت ایران روشن است و و در این راستا می توان به غلبه‌ ملّت ایران بر خصومت‌های پی‌درپیِ چند ده‌ساله و مقاومت در مقابل توطئه‌های بزرگ، تحریم‌های همه جانبه نظام استعماری اشاره کرد،افزود: همچنین مورد مهم دیگر به پیشرفت‌های بزرگ ملّت ایران در زمینه‌های نانو، هسته ای، دفاعی و نظامی، سلامت، هوافضا، زیست فناوری و... اختصاص پیدا می‌کند.

معاون سیاسی حزب موتلفه تاکید کرد: دستاورد‌های علوم نوین هوا و فضا در کنار پیشرفت‌های صلح آمیز در دانش هسته‌ای، موشکی، فناوری نانو و دیگر نوآوری‌ها نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی، به باشگاه کشور‌های توسعه یافته جهان وارد شده است و خوشحال هستیم که این موضوع دشمنان را عصبانی کرده، البته این عصبانیت پایان آن‌ها را نزدیک‌تر می‌کند.

عرب صادق با تاکید براینکه  دانش هسته‌ای بدون اتکا به کشور‌های خارجی و به صورت نهادینه و مستمر، مسیر رشد و توسعه خود را ادامه می دهد،گفت: این نکته مهم به اثبات رسیده که دیگر امکان از بین بردن دانش و فناوری هسته‌ای در ایران، با فشار و تهدید عملاً غیرممکن است.

وی تاکید کرد: امروز جمهوری ایران در هسته ای، وضعیت پیشرفته‌ای دارد و می‌تواند با تبدیل شدن به یک قدرت تمام‌عیار هسته ای، تا حد زیادی موقعیت و جایگاه خود به عنوان یک قدرت برجسته خاورمیانه‌ای را ارتقا بخشد. 

این فعال سیاسی به انتقاد از رویکرد دولت سابق در حوزه فناوری هسته ای پرداخت و تصریح کرد: گرچه سیاست دولت قبل در خروج یکجانبه دولتِ ترامپ از«برجام» منفعلانه و خارج از محاسبات بود و حتی در زمان حیات نباتی برجام، نرخ دلار روزافزون افزایش می‌یافت، اما دولت سیزدهم با اتخاذ رویکرد فعال از این فضای بدعهدی غرب برای تقویت صنعت هسته‌ای و غنی سازی استفاده هوشمند کرد، البته این به معنای تایید همه سیاست خارجی در این دولت نیست.

عرب صادق یادآور شد: در مُرور گذشته، در مذاکرات سعدآباد در واقع هر چه داشتیم را به طرف غربی دادیم به حدی که می‌گفتیم حداقل یک سانتریفیوژ در دانشگاه تهران به عنوان نمونه و برای نسل آینده بگذاریم!

وی با اشاره به رویکردهایی که باید درحال حاضر در حوزه دانش هسته ای پیگیری شود، اظهار کرد: دستاورد‌های انقلاب اسلامی در حوزه انرژی هسته‌ای که شامل دستیابی به دانش سوخت هسته ای، غنی سازی ۶۰ درصد اورانیوم، دانش ساخت سانتریفیوژ و تولید آب سنگین است در نتیجه اعتماد و اتکا به دانشمندان داخل کشور است و دیگر کسی نمی‌تواند به ما بگوید چه تعداد سانتریفیوژ داشته باشیم؛  امروز غنی سازی ۶۰درصدی از سوی کشورمان را پذیرفته اند، درحالی که تا چند سال پیش حتی با چرخش چند سانتریفیوژ تحقیقاتی هم مخالفت میکردند!

این فعال سیاسی افزود: در این روزگار، مجهز به دانش «بالانس دینامیکی» شده ایم که در ساخت سانتریفیوژ استفاده می‌شود، در ساخت موتور هواپیما و بالگرد نیز مورد استفاده است. تمام اجزای سانتریفیوژ در داخل ساخته می‌شود، یعنی یک فناوری بالا مقابله با «استاکس نت» سبب شد در حوزه سایبری به این حد پیشرفت برسیم.

عرب صادق با بیان اینکه اما در سوی دیگر،آژانس بین المللی انرژی اتمی بیش از آنکه یک سازمان فنی و علمی باشد، به ابزار سیاسی کشور‌های متخاصم تبدیل شده و برای تامین منافع آن‌ها در یک نمایش سیاسی در پی منبع اورانیوم غنی شده۸۳ درصد در ایران است،گفت: می‌دانیم که این ادعا بازی سیاسی جدیدی نیست! در واقع با سه آبشار سانتریفیوژ به راحتی می‌توان به اورانیوم غنی شده صددرصد رسید، حالا مشخص است آژانس با طرح این ادعا دنبال چیست؟

وی در پایان تاکید کرد: حق ملت ایران برای پیشرفت در زمینه انرژی هسته‌ای صلح آمیز و فناوری‌های پیشرفته در این زمینه باید تضمین شود و جامعه جهانی نباید محدودیت و تبعیض قائل شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب