دانشگاهها مغز و موتور عقلانیت یک کشور هستند
به گزارش گروه دانش و فناوری خبرگزاری آنا، فرهاد دانشجو رئیس دانشگاه تربیت مدرس با بیان تعریف و نگاه خود از سال ۱۴۰۱ اظهار کرد: به عنوان یک عضو هیئت علمی کوچک خانواده بزرگ دانشگاهی کشور که نزدیک به ۳۲ سال تجربه مدیریت آکادمیک دارم سال ۱۴۰۱ را سال خوبی دیدم، تجربههایی که نکرده بودم را دیدم. در صحنه خواستهای مردم چه به صورت قانونی و غیرقانونی صحنههای زیبایی دیدم. به جرئت میگویم امسال چیزی جز زیبایی ندیدم و هرچه دیدم زیبایی بود.
وی ادامه داد: بعضی مواقع انسان غمگین میشود، ولی استقامت، پایداری، مردانگی، حضور در صحنه و غیرت در تمام جناحها دیده میشود و این نشان دهنده این بود که مردم و مملکت بیدار و پایدار هستند. خیلی امیدوار شدم که این کشور راه رشد زیادی دارد و پس از گذر از این قضیه واقعاً قدرت، استقامت و نفوذ ایران قطعاً بیشتر از سال قبل شده است. الان فکر میکنم مسئولان کشور خیلی پختهتر، قویتر و متناسب با واقعیات و درک بیشتری از مسائل میتوانند تصمیم بگیرند.
رئیس دانشگاه تربیت مدرس افزود: امسال چیزی جز زیبایی ندیدم. به امسال از ۱۰۰ نمره ۱۰۰ میدهم. آدمهایی بودند که دراغتشاشات شعارهایی میدادند که در شأن و منزل دانشگاهها نبود، ولی استقامت مسئولان در مقابل این شعارها قشنگ و زیبا بود. مسئولان، دانشجویان را بچههای خودشان تلقی میکردند و نمایش دموکراسی که در این سه ماه اتفاق افتاد واقعا یک صحنه تئاتر زیبا از کسانی بود که ادعای دموکراسی داشتند.
** در ۱۴۰۱ به اهدافی که میخواستیم، رسیدیم
وی با اشاره به اینکه بیشتر اهداف مدنظر ما در سال ۱۴۰۱ محقق شد، گفت: اهداف خیلی بزرگ شدهاند، ولی خوشبختانه با مشکلاتی که امسال وجود داشت بیشتر اهداف را با کمک مسئولان وزارت علوم، شخص وزیر و معاونان وزیر انجام دادیم. باید بگویم در حقیقت به آن چیزی که باید میرسیدم، رسیدم.
دانشجو بر لزوم ایجاد تحول در دانشگاهها تأکید کرد و گفت: من به این نتیجه رسیدم که دانشگاهها نیاز به تحول زیادی دارند. امکان ادامه مدیریت دانشگاهها به روشی که از گذشته تا به امروز بوده، وجود ندارد و باید حتماً یک تحول خیلی عمیق فکری، فرهنگی و ابزار هم در خود مسئولان دانشگاه، در قوانین و مقررات و در مسئولان بالایی به وجود بیاید. دانشگاهها مغز و موتور عقلانیت یک کشور هستند و برای اینکه این موتور درست حرکت کند و تحرک و تحول ایجاد کند باید بتوانیم توجه و احترام بیشتری به آن قائل شویم.
** تصمیمسازیها را از اتاقهای تنگ و تاریک سازمان برنامهوبودجه و امور استخدامی در بیاوریم
وی در پاسخ به این سوال که چه کنیم تا سال ۱۴۰۲ بهتر رقم بخورد؟ افزود: این موضوع فرصت زیادی میخواهد و شاید باید چندین مسیر را باز کرد، ولی نقطه اساسی قضیه هم برای سال ۱۴۰۲ و هم برای سالهای بعد این است که تصمیمسازیها و حقیقت مبانی که میخواهد تصمیمسازیها در آن صورت بگیرد را از گعدهها و اتاقهای تنگ و تاریک سازمان برنامهوبودجه و امور استخدامی هیئت دولت دربیاوریم و در دانشگاه قرار دهیم.
دانشجو ادامه داد: مقام معظم رهبری فرمودند که نباید اجازه دهیم برای مقاومت و استقامت زاویه ایجاد شود ممکن است این زاویه در حال حاضر درجه کمی داشته باشد، ولی در بلند مدت میتواند فاصلههای خیلی زیادی ایجاد کند، ولی اگر دانشگاهها، فرهیختگان و افرادی که اهل فکر و اندیشه هستند در محفل تصمیمگیران جایگاهی داشته باشند و با نگاه بهتری دیده شوند شاید از همان ابتدا جلوی زاویهها گرفته شود.
** مصالح کشور را به دانشگاهها بسپاریم
دانشجو با بیان اینکه لازم است مصالح کشور را به دانشگاهها بسپاریم، یادآور شد: ما باید مصالح کشور را چه سیاسی، اقتصادی و تصمیمگیری را به دانشگاهها بسپاریم و آنها برای ما تصمیمسازی کنند. آن وقت تصمیمگیران از بین تصمیمهایی که تصمیمسازان پیشنهاد میکنند بهترینها را انتخاب میکنند و با تجربهای که دارند آنها را تصحیح و به اجرا میگذارند و در مرحله بعدی هم برای ادامه باید نوعی اهرم نظارتی علمی به تمام دانشگاهها قائل شویم که اگر جایی از آن تصمیمات تخطی شد دانشگاهها بتوانند به صورت علمی وارد شوند و ایرادات را بگیرند.
وی افزود: تصمیمگیران باید به صورت عملی بحثهای تصمیمسازی، بودجهای، اقتصادی و اجتماعی و بحث رسیدگی به امور مردم را داشته باشند یا به طور مثال همین جریان اعتراضات و اغتشاشات را در نظر بگیریم که باید بررسی کنیم تا بدانیم بهتر است چطور مدیریت شود که دیگر این مسائل به وجود نیاید؛ چنین موضوعی نیاز به بحثهای روانشناسی، علوم تربیتی، روانشناسی، علومسیاسی و فناوری و فضای مجازی دارد که این چنین موارد را باید به دانشگاهها واگذار کنیم تا کار علمی صورت گیرد، هر پروژه خوبی که در دنیا پیشرفت کرده قطعاً به آدمهای فرهیخته و علمی تکیه کرده است.
رئیس دانشگاه تربیت مدرس پیشرفتهای کشور را از نظر علم و آموزش مثبت ارزیابی کرد و گفت: واقعاً نسبت به گذشته پیشرفتهای زیادی داشتیم، اگر به ۵، ۱۰ یا ۵۰ سال گذشته نگاه کنیم میبینیم که کشور پیشرفتهای قابل توجهی داشته که حتی در باورمان هم نمیگنجید. در حقیقت در بسیاری از حوزهها با افرادی که در رأس علم هستند فاصله زیادی داریم.
وی اقتصاد و اشتغال را دو اولویت مهم برای بهبود وضعیت کشور عنوان کرد و گفت: اگر دانشگاهها بخواهند کاری کنند باید در زمینهای فعالیت و تحقیق داشته باشند که یا اشتغالزا باشد یا وضع اقتصادی را بهبود بخشد. یعنی اگر صنعت یا سیاسیون میخواهند کاری کنند یا اگر قرار است با کشوری رابطه برقرار یا قطع کنیم باید به این موارد توجه کنیم.
** خلقوخوی وزیر علوم بهترین عیدی است
دانشجو در پاسخ به این سوال که «دوست دارید عیدی وزیر به شما چه باشد؟» گفت: خلق و خوی مهربان دکتر زلفیگل برای من بهترین عیدی است و من عیدیام را از وزیر گرفتهام.
وی به تجهیز کلاسهای درسی و تجهیزات آزمایشگاهی اشاره کرد: تجهیز کلاسها کار خوبی است، در بحث تجهیزات کلاسها مشکل خاصی نداریم و تجهیزات آزمایشگاهی هم هر ۵ سال یکبار تعویض و به روزرسانی میشود که در انجام این کار باید بودجه زیادی صرف شود.
رئیس دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به برنامههای این دانشگاه در سال جدید افزود: سعی میکنیم در سال جدید تجهیزات آزمایشگاهی و امکانات آموزشی دانشجویان را نسبت به سال قبل بهتر تأمین کنیم، سعی میکنیم صبور باشیم رابطهمان با دانشجویان مهربانانهتر شود. از دانشجویان میخواهم من را به عنوان برادر کوچکشان تلقی کنند و بنده را قابل بدانند و مسائل و مشکلاتشان را مطرح کنند تا من هرآنچه در حد توان یک رئیس دانشگاه است را حل و فصل کنم.
انتهای پیام/