انجام روزانه هزار پرواز در ایام نوروز/ کاهش متوسط تأخیرهای پروازی به ۲۵ دقیقه
به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، سازمان هواپیمایی کشوری ۲۴ اسفند سال گذشته نسبت به راهاندازی مرکز مدیریت و کنترل پروازها و خدمات مسافران نوروزی اقدام کرد.
در این مرکز نمایندگان شرکت های هواپیمایی در محل سازمان هواپیمایی حاضر شده و پروازها را پایش میکنند. در صورتی که مشکلی در پروازها ایجاد شود بلافاصله گزارش شده با همکاری سازمان هواپیمایی و دیگر ایرلاینها اقدام به رفع آن می کنند.
نماینده یکی از شرکت های هواپیمایی در گفتوگو با خبرنگار آنا با اشاره به راهاندازی این مرکز در ۲۴ اسفند ۱۴۰۱ و برخی اقدامات انجام شده تا ۶ فروردین ۱۴۰۲ اظهار کرد: در صورت بروز هر مسألهای مانند تأخیرهای پروازی یا کنسلی پروازها و امثال آن را گزارش کرده یا اگر نیاز به هماهنگی میان ایرالابنها یا درخواست مجوزهای مختلف از سازمان هواپیمایی کشوری باشد، بلافاصله موضوع را پیگیری میکنیم.
نماینده یکی دیگر از شرکتهای هواپیمایی نیز به خبرنگار آنا گفت: مثلا وقتی یکی از پروازهای داخلی تأخیر داشت، با شرکت هندلینگ هماهنگ میکنیم تا بخشی از زمان از دست رفته را در دیگر بخشها مانند بار زدن چمدانها جبران کنیم، همچنین با هماهنگی سازمان هواپیمایی کشوری، با تغییر در مسیر و کوتاهتر کردن آن، بخشی دیگری از زمان تأخیر را برای مسافران جبران میکنیم.
نماینده یکی دیگر از ایرلاینهای حاضر در این مرکز به خبرنگار آنا اظهار داشت: هواپیمایی آتا در یکی از پروازهای نوروزی خود نقص فنی داشت که به دلیل حضور نمایندگان همه شرکتهای هواپیمایی در این مرکز، توانستیم در کمتر از ۱۰ دقیقه هواپیمای بکآپ برای مسافران از ایرلاین دیگری جایگزین کنیم.
وی ادامه داد: بیشتر مشکلات در پروازهای داخلی است و پروازهای خارجی به صورت روتین انجام میشود ولی در پرواز آتا که روز اول فروردین دچار نقص فنی در هواپیما و مجبور به دایورت پرواز به فرودگاه استانبول شد، هواپیمای قشمایر بلافاصله جایگزین شد و مسافران را از ترکیه به فرودگاه امام خمینی منتقل کرد.
در همین ارتباط حسین خوشخو رییس مرکز مدیریت و کنترل پروازها و خدمات مسافران نوروزی به خبرنگار آنا گفت: به راهاندازی این مرکز توانستیم میکنیم تأخیرهای پروازی را به ۲۵ دقیقه کاهش دهیم این در حالیست که در مدت مشابه سال گذشته متوسط تأخیرهای پروازی ۵۰ دقیقه بود.
وی ادامه داد پیش از تعطیلات نوروز میزان دغدغه مردم نسبت به پروازهای نوروزی را بررسی کردیم و به این نتیجه رسیدیم که باید مرکزی راهاندازی شود تا پروازهای نوروزی را پایش کند هدف ما از راهاندازی این مرکز، فراهم کردن رضایت نسبی مردم و مسافران بود.
وی یادآور شد: در پروازهای نوروزی مسأله اصلی، برگزاری پرواز در زمان مقرر است، این مرکز از ۶ بامداد تا ۲۴۹ هر روز فعال است، همه پرواز به صورت متمرکز رصد میشود، آنچه در این مرکز راه داده این است که ایرلاینها در کنار مباحث تجاری خود، کمکرسانی به یکدیگر را هم در دستور کار قرار دادهاند.
معاون هوانوردی و امور بینالملل سازمان هواپیمایی کشوری تصریح کرد: تا کنون روزانه حدود هزار پرواز اعم از داخلی و خارجی در بازه زمانی سفرهای نوروزی انجام شده که ۸۰ درصد پروازهای انجام شده بدون تأخیر بوده و ۲۰ درصد مابقی عمدتا به دلیل نقص فنی هواپیما با تاخیر انجام شده است که در بخش عمدهای از پروازهای دارای تأخیر، از قبل به مسافران پیامک شده تا در فرودگاه معطل نشوند.
خوشخو ادامه داد: ایرلاینهایی که ساختار مناسبتری دارند به شرکتهای کوچکتر کمک میکنند. میانگین جهانی تأخیرهای پروازی بین ۲۸ تا ۳۰ دقیقه است که در کشور ما تا پیش از این حدود ۵۰ دقیقه بود ولی در پروازهای نوروزی با راهاندازی این مرکز، آن را به ۲۵ تا ۳۰ دقیقه کاهش دادهایم. البته بیشترین تأخیر در پروازهای نوروزی امسال به یکی از پروازهای ۵ فروردین با حدود ۶ ساعت تأخیر اختصاص دارد.
انتهای پیام/