سال آینده تمام خودروها در بورس عرضه می شوند
به گزارش خبرنگار اقتصادی آنا، در نشست خبری اعضا هیئت مدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودرو، آخرین وضعیت تولیدکنندگان قطعات خودرو تشریح شد. در این نشست، گلوردی گلستانی، رئیس هیئت مدیره انجمن قطعه سازان گفت: فعالیت قطعه سازان سبب شد که امروز خودرو سازان با افتخار از افزایش تولید و جمع آوری خودروهای ناقص از پارکینگها خبردهند. این در حالی است که ما نیز انتظار داریم که خودروسازها حداقل پرداخت خود را به موقع انجام بدهند.
وی ادامه داد: ما این مسئله را پیگیری کردیم و حتی مدیر عامل سابق ایران خودرو قولهایی داد، اما متاسفانه هیچ کدام عملی نشد. این درحالی است که تحریمها کار ما را سخت کرده و این یک واقعیت است، اما نگذاشتیم کیفیت و کمیت قطعات خودرو کاهش پیدا کند و حتی اکنون در شرایط خوب تولیدی قرارداریم و سفارشات را به موقع تحویل می دهیم، اما مشکل مالی سرعت ما را پایین آورده است.
در ادامه این نشست منصور منصوری، دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودرو با اشاره به برنامه ریزی وزارت صمت برای تولید خودرو در سال آینده توضیح داد: دو خودروساز اصلی کشور سال آینده، تولید ۱ میلیون ۸۰۰ هزار دستگاه خودرو را هدف گذاری کردند؛ آن هم تولید بر خط؛ یعنی خودرویی ناقص نمی ماند. چنین هدف گذاری بی شک وظیفه قطعه سازان را بیشتر میکند.
به گفته دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودرو نکته بعدی افزایش کیفیت است که مطابق آمار ۱۵ درصد ارتقا کیفیت داشتیم و بنابر اعلام خودرو سازان این ارتقا کیفی باعث شده است هزار میلیارد تومان در هزینه خودروسازها صرفه جویی شود.
**مطالبه ۲۰ هزار میلیارد تومانی قطعه سازان از خودروسازان
منصوری با اشاره به تولید خودروهای جدید در سال آینده گفت: خودروهای جدید ژیرا و اطلس و چند مدل دیگر سال آینده به بازار می آیند به طوری که سرمایه گذاری یک خودروساز برای سال آینده، ۱۴۰۰ میلیارد تومان فقط در بحث تولید خودروهای جدید است. تعامل بالا بین خودروساز و قطعه سازی باعث شده که سرمایه گذاریهای مشترکی در این حوزه انجام شود.
وی افزود: تعدیل قیمتها در آخر سال ما را دچار چالش کرده به طوری که در طول سال ما قراردادهای تامین مواد اولیه را به قیمت روز انجام دادیم، اما تعدیل قیمت به ما ضربه می زند. از سوی دیگر پرداخت مطالبات ۱۲۰ روزه انجام نمیشود و امروز ۲۰ هزار میلیارد تومان قطعه سازان از خودرو سازها طلب دارند و در بخش مطالبات نقدی این عدد ۶۰ هزار میلیارد تومان است.
در ادامه این نشست مازیار بیگلو، عضو هیئت مدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودرو با اشاره به فروش خودرو در بورس گفت: در هیچ کجا دنیا خودرو در بورس عرضه نمیشود و این نتیجه سرمایه ای شدن خودرو است.
وی تصریح کرد: با توجه به قانون، سال آینده تمام خودروها باید در بورس عرضه شوند و با فرمول جدید شورای رقابت قیمت خودرو درب کارخانه ۳۰ تا ۸۰ درصد افزایش می یابد.
انتهای پیام/