دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 ارديبهشت 1395 - 09:39

استاد دانشگاه ملی استرالیا در واحد خرم‌آباد: عدالت ترمیمی قرار نیست جایگزین عدالت کیفری سنتی شود

دانشکده حقوق دانشگاه آزاد اسلامی واحد خرم‌آباد میزبان پروفسور جان برایت ویت، یکی از پیشگامان حوزه عدالت ترمیمی در دنیا بود. وی استاد دانشگاه ملی استرالیا و نظریه پرداز حوزه عدالت ترمیمی و پیشگیری از جرم (نظریه شرمساری و عدالت ترمیمی) است.
کد خبر : 83589

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، در این سخنرانی علمی که با همکاری دانشکده حقوق دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد، جان برایت ویت گفت: «عدالت ترمیمی برنامه‌ای است که می‌توان برای درمان بزه‌دیده و بازیابی روحیه از دست رفته وی انجام داد. در این حوزه اگر بخواهیم از ارزش‌ها صحبت کنیم باید به همان اندازه که جرم باعث رنج می‌شود در همان اندازه هم درمان برای بزه‌دیده پاسخ داده شود و توانمند‌سازی صورت گیرد.»


این پژوهشگر حقوق و عدالت کیفری ادامه داد: «در ارتباط با عدالت ترمیمی باید این گونه گفت که در این فرآیند باید درمان بزه دیده، عذرخواهی از بزه‌دیده و توانمندسازی بزه‌دیده انجام شود.»


جان برایت ویت ادامه داد: «این بسیار مهم است که بزه‌دیده را بتوانیم توانمند کنیم تا آن واقعه را فراموش کند و به زندگی عادی برگردد.»


این استاد دانشگاه گفت: «یکی از مصداق‌های عدالت ترمیمی بدین صورت است که بزه دیده و بزه کار با حضور خانواده هایشان در یک نشست و جلسه به بیان موضوعات مرتبط می‌پردازند تا به یک نظر مشترک برسند و مشکل را برطرف کنند. این خیلی مهم است که این جلسات با حضور افراد خانواده و بدون روند اداری طی شود. در آن جلسه امکان دارد که بین جلسه وقت استراحتی داده شود تا خشم طرفین کاهش یابد و فرآیند نشست بهتر اتفاق بیفتد.»


این استاد دانشگاه گفت: «همان طور که در قرآن آمده است که فرد نیکوکار در قلب خود راهی برای بخشش دارد در عدالت ترمیمی هم همین گونه است.»


این اندیشمند استرالیایی گفت: «عدالت ترمیمی قرار نیست جایگزین عدالت کیفری سنتی شود، بلکه قرار است در کنار آن و مکمل آن باشد.»


نظریه‌پرداز برجسته عدالت ترمیمی در باره نقش آموزش در عدالت ترمیمی گفت: «آموزش در عدالت ترمیمی بسیار مهم است. آموزش را باید در دوره‌های میانجی‌گری یا همان مددکاری اجتماعی ترویج داد. یک فرد آموزش دیده بهتر می‌تواند از یک متخصص حقوق در عدالت ترمیمی اثرگذار باشد. به عنوان مثال اگر بخواهیم درباره یک بزه انجام شده در یک مدرسه صحبت کنیم شاید بتوان گفت که دانش آموزان همان مدرسه بهترین افراد برای اجرای عدالت ترمیمی هستند، البته نه همه آنها. اما دانش آموزان بهتر می‌توانند این کار را در موضوع میانجی‌گری انجام دهند تا یک فرد متخصص حقوق کیفری عدالت ترمیمی در کنار عدالت کیفری قرار دارد.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب