دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 اسفند 1401 - 09:40
با توجه ناترازی گاز؛

سرمایه گذاری برای تولید گاز مایع، غیرمنطقی است

سرمایه گذاری برای تولید گاز مایع، غیرمنطقی است
یک کارشناس صنعت نفت گفت: در حالی که کشور از سال ۱۴۰۶ به طور جدی و قطعی با کمبود بالغ بر ۲۰۰ میلیون مترمکعب گاز در روز مواجه است و از سویی دیگر ظرفیت نیروگاهی کشور با کمبود بالغ بر ۳۰ هزار مگاواتی مواجه است و باید هر چه سریع‌تر توسعه یابد، یک ریال هزینه از محل دولتی یا غیردولتی در طرح ایران ال ان جی، غیرمنطقی است.
کد خبر : 835723

هدایت الله خادمی، کارشناس ارشد صنعت نفت در گفتگو با خبرنگار آنا با اشاره به اینکه وقتی با محدودیت منابع مالی که چالش همیشگی کشور است، رو به رو هستیم، باید با حساسیت ویژه‌ای از منابع مالی دولتی، خصوصی یا خصولتی استفاده کنیم، گفت: چالش ناترازی گاز موضوعی است که در دراز مدت ایجاد شده و قطعا در کوتاه مدت قابل حل و فصل نیست. در بهترین حالت، دولت سیزدهم می‌تواند ریشه‌های این چالش را شناسایی و اقدامات اولیه برای کمک به حل آن انجام دهد. این در حالی است که این اقدامات تنها معطوف به افزایش تولید نیست. به عبارتی باید عمده تمرکز خود را در بخش مدیریت مصرف که شامل همه بخش‌های خانگی، صنعتی، تجاری و ... می‌شود بگذاریم.

وی افزود: در مرحله بعد باید سرمایه موجود را صرف پروژه‌هایی کنیم که اقتصاد آن توجیه پذیرتر بوده و در زمان کوتاه تری به ثمر می‌نشیند. به این ترتیب تمرکز باید بر افزایش تولید در بخش خشکی و فراساحل با اولویت میادین مشترک باشد. این اولویت بندی شامل بخش گاز می‌شود و در شرایط کنونی افزایش تولید نفت، در اولویت بعد از تولید گاز قرار می‌گیرد چرا که عمده زیرساخت کشور در بخش نیروگاهی، صنعتی، تولیدی، خانگی و ... وابسته به گاز است.

خادمی با اشاره به دستور ویژه رئیس جمهوری برای پیگیری طرح ایران ال. ان. جی (مایع سازی گاز)، اظهار داشت: شکی نیست که ال ان جی محصول بسیار با ارزش و گرانی است؛ اما هر تصمیمی باید متناسب با شرایط گرفته شود. در حالی که کشور از سال ۱۴۰۶ به طور جدی و قطعی با کمبود بالغ بر ۲۰۰ میلیون مترمکعب گاز در روز مواجه است و از سویی دیگر ظرفیت نیروگاهی کشور با کمبود بالغ بر ۳۰ هزار مگاواتی مواجه است و باید هر چه سریع‌تر توسعه یابد، یک ریال هزینه از محل دولتی یا غیردولتی در طرح ایران ال ان جی، غیرمنطقی است.

به گفته این کارشناس حوزه نفت، در شرایطی که حتی گاز کافی در کشور وجود داشته باشد، صادرات گاز از طریق خط لوله در مقایسه با گاز مایع، برای ایران اقتصادی‌تر است. چرا که ایران شبکه گازی گشترده‌ای دارد و تحریم پذیری صادرات گاز از طریق خط لوله کمتر از صادرات گاز مایع است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته