دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 اسفند 1401 - 09:31
در دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین-پیشوا انجام شد؛

پیام دکتر طهرانچی به کنفرانس ملی جایگاه محصولات استراتژیک در امنیت غذایی و کشاورزی پایدار

پیام دکتر طهرانچی به کنفرانس ملی جایگاه محصولات استراتژیک در امنیت غذایی و کشاورزی پایدار
نخستین کنفرانس ملی جایگاه محصولات استراتژیک در امنیت غذایی و کشاورزی پایدار با قرائت پیام رئیس دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد.
کد خبر : 835229

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از ورامین، نخستین کنفرانس ملی «جایگاه محصولات استراتژیک در امنیت غذایی و کشاورزی پایدار» با قرائت پیام دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و با حضور معاون برنامه ریزی و اقتصادی  وزارت جهاد کشاورزی، امام جمعه موقت ورامین و مدیر کل شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسؤلان، صاحب نظران، متخصصان، شرکت‌های تولیدی، استادان و دانشجویان حوزه کشاورزی و امنیت غذایی در دانشکده کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین-پیشوا و قرچک برگزار شد.

در پیام طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی که توسط کیان پهلوان افشاری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین-پیشوا و قرچک و رئیس همایش قرائت شد، آمده است: با حمد و ستایش به محضر باری تعالی و درود بر پیامبرخاتم (ص) و اهل بیت کرامش که چراغ راه بشریت اند. در جهان کنونی، تولید و عرضه محصولات غذایی به ویژه اقلام پایه که در تداوم حیات اقتصادی و حفظ استقلال سیاسی کشور‌ها جایگاه ویژه‌ای دارد به صنعتی بزرگ مبدل گشته است و در همین راستا امنیت غذایی از ارکان مهم حکمرانی خوب و عادلانه به شمار می‌رود.

در این پیام خاطرنشان شده است که امروزه غذا کارکردی سیاسی امنیتی داشته و نظم نوین جهانی و استیلای حاکمیتی، ازنقش غذا به عنوان عاملی تاثیرگذار در عرصه جهانی بهره می‌گیرد. در این میان کشور‌های قدرتمند صادر کننده تولیدات استراتژیک کشاورزی علاوه بر در اختیار داشتن منابع تولیدات غذایی و کسب سود فراوان از محل فروش چنین محصولاتی، نقش تعیین کنند‌های در ترسیم معادله‌های قدرت در جهان ایفا می‌نمایند. با افزایش آگاهی‌های اجتماعی و سطح سواد جامعه، علاوه بر نیاز به غذای کافی تقاضا برای ارتقاء کیفی مواد غذایی و توسعه سلامت نیز، تا حد چشمگیری بالا رفته است. امنیت غذایی زمانی محقق می‌شودکه همه مردم همواره به غذای کافی، سالم، مغذی و حلال دسترسی فیزیکی و اقتصادی داشته باشند و این غذا نیاز‌های فرد برای یک زندگی سالم و فعال را فراهم سازد.

همچنین در این پیام آمده است: آنچه بدیهی به نظر می‌رسد، در مسیر دستیابی جهان غیرصنعتی به توسعه پایدار، افزایش تولید و بهبود بهره وری درکشاورزی به منظور گذار از مرحله سنتی به پیشرفته ضروری است و این مهم، تنها در صورت سرمایه گذاری‌های مناسب قابل حصول خواهد بود. این مسئله زمانی حاصل می‌شود که برنامه‌های "کشاورزی دانش بنیان"، "دانش بنیان شدن زنجیره ارزش غذا" و "دانش بنیان شدن الگوی مصرف" با استفاده از ظرفیت‌های عظیم و مغفول علم و فناوری درسطوح ملی و بین المللی و البته با توجه ویژه به "دانش‌های بومی و بومی سازی" ارائه گردند.

در ادامه این پیام آمده است: دانشگاه آزاد اسلامی امروزه، به عنوان یک شبکه عظیم و کم نظیر علمی، تربیتی و فرهنگی یکپارچه در کشور شناخته می‌شود که به دلیل توزیع جغرافیایی گسترده منطقه‌ای و شهرپایه دارای کارکرد‌های موثر و کارآمد اجتماعی، اقتصادی و فناوری است. به دلیل این ویژگی بی بدیل و همچنین در راستای اجرایی شدن اهداف سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی (برنامه پنج ساله راهبردی عملیاتی ۱۴۰۵-۱۴۰۰) و ضرورت تحقق بسته‌های کاری در قالب طراحی نقشه شناختی حوزه ها‌ی دانشی در تعامل با موضوعات و چالش‌های روز جامعه، به خصوص ارتقاء امنیت غذایی کشور منطبق بر روند‌های جدید دانش، مشاغل جدید، نیاز‌های آمایشی و توجه به مرز‌های دانش، اولین فعالیت منسجم و هم افزای شبکه‌ای موضوعی در حوزه علوم کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه با عنوان (برنامه جامع ارتقاء بهره وری و ساماندهی شبکه آموزش، پژوهش و فناوری علوم کشاورزی و منابع طبیعی) را مصوب نمود.

همچنین در پیام دکتر طهرانچی آمده است: در این شبکه توجه به برنامه‌های کشاورزی دانش بنیان و کاربرد هوش مصنوعی در جهت افزایش بهره وری و تامین امنیت غذایی کشور از اولویت‌های دانشگاه به شمار می‌آید. توجه به اینگونه مسائل همواره در بیانات و ابلاغیه‌ها و رهنمود‌های مقام معظم رهبری و امام راحل (ره) بطور مستمرتاکید شده و میگردد که (بخش کشاورزی محور اصلی اداره‌ی کشور بوده و باید با این دیدگاه در تنظیم معلومات دانشگاهی تکیه گردد. این بخش شریان اصلی زندگی جامعه است، چرا که مساله‌ی غذا و امنیت غذایی به استقلال و امنیت کشور گره خورده است. از سوی دیگر در بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با کشاورزان در هفته جهاد کشاورزی سال (۱۳۸۴) فرمودند که «مسئولان با این چشم به مساله کشاورزی نگاه کنند، این نگاه) غذا و امنیت آن) همانطور که گفتیم در دانشگاه، در بخش دانشگاهی مربوط به کشاورزی، در تنظیم درسها، در گرفتن دانشجو، در پرداختن به استاد اثر میگذارد.»

در بخش دیگری از این پیام آمده است: در این میان، نیروی انسانی کارآمد مهم‌ترین سرمایه یک مملکت به شمار می‌رود. منابع انسانی به عنوان کالای سرمایه‌ای با ارزش، نقش مؤثری در تولید ثروت و قدرت ملت‌ها ایفا مینمایند و چنانچه انرژی انسانی، مهارت و دانش بشری برای اهداف سودآور مورد استفاده قرار گیرد، اساس نهایی برای توسعه فراهم میگردد. به نظر می‌رسد آموزش کشاورزی اینک بیش از هر زمان دیگری باید بر تأمین نیازمندی‌های بخش خصوصی و فراهم آوردن امکان خود اشتغالی به ویژه برای جوانان متمرکز باشد و همانطور که مقام معظم رهبری در شهریور ۱۳۸۹ در جمع کار آفرینان کشور فرمودند ((ما به علم نیازمندیم، اما به پنجه کارآمد نیز نیازمند میباشیم. یکی از کار‌های اساسی به نظر من این است که در زمینه صنعت و کشاورزی بایستی در این مقوله کار کنیم)). چرا که انتظار میرود تا در آینده دانش آموختگان دانشکده‌های کشاورزی به عنوان کنشگران و مجریان آینده برنامه‌های امنیت غذایی کشور، بایستی از مهارت‌های مورد نیاز جهت انجام شایسته وظایف محوله مجهز باشند.
در اغلب موارد برنامه‌های درسی و روش‌های آموزشی متناسب با اهداف توسعه و در جهت رفع نیاز‌های کشاورزان و بازار کار نبوده است وضعیت فعلی فارغ التحصیلان رشته‌های مختلف کشاورزی کشور بیانگر آن است که این افراد بدرستی جذب بازار کار مرتبط با رشته تحصیلی خود نشده و بسیاری از آنان بیکار مانده اند و یا انحراف شغلی پیدا کرده اند. به نظر می‌رسد آموزش کشاورزی توام با دوره‌های مهارتی در این بخش نقش کلیدی دارد.
بنابراین، با توجه به اینکه بازارِ کار و تقاضای نیروی انسانی بر برنامه ریزی آموزشی تاثیر به سزایی دارد که دوره‌های آموزش کشاورزی در دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان یک شبکه اجتماعی و دانشگاه منطقه‌ای باید با نیاز‌های بازارِ کار و اقتصادی شهری و روستایی منطقه و همچنین ارتقاء امنیت غذایی کشور هماهنگ باشد، تا در آینده شاهد شمار انبوهی از افراد آموزش دیده بیکار، که به دلیل نبود تناسب بین آموزش‌ها و بازارِ کار منطقه قادر به اشتغال نشده اند، نباشیم.
اینجانب مراتب تقدیر و قدردانی خود را از مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین- پیشوا و قرچک، شرکت کنندگان و دست اندرکاران "اولین کنفرانس ملی جایگاه محصولات استراتژیک در امنیت غذایی و کشاورزی پایدار " اعلام کرده و امیدوارم نتایج برگزاری این کنفرانس ملی کاربردی باشد و بتواند گامی مؤثر در توسعه امنیت غذایی کشور، رفع نیاز‌ها و سیاستگذاری‌ها داشته باشد.
از خداوند متعال عزت، سلامتی و بهروزی همه را خواستارم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته