دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
26 بهمن 1401 - 11:32
مبلّغ ژاپنی در گفت‌و‌گو با آنا:

«مهاجر سرزمین آفتاب» می‌تواند الگویی برای زندگی بانوان ایرانی و ژاپنی باشد

«مهاجر سرزمین آفتاب» می‌تواند الگویی برای زندگی بانوان ایرانی و ژاپنی باشد
مبلّغ علوم دینی اهل ژاپن از خاطرات خود با خانم سبا بابایی (کونیکو یامامورا) می‌گوید.
کد خبر : 832178

به گزارش خبرنگار ادبیات و کتاب خبرگزاری آنا،نفیسه اسماعیلی- روز گذشته (سه‌شنبه ۲۵ بهمن ماه) و همزمان با آغاز پویش مطالعاتی کتاب «مهاجر سرزمین آفتاب» از تیزر داستانی این اثر نیز رونمایی شد.

کتاب «مهاجر سرزمین آفتاب» خاطرات کونیکو یامامورا (سبا بابایی) است که توسط حمید حسام و مسعود امیرخانی تدوین شده؛ این اثر روایتی از دختری ژاپنی است که پس از آشنایی و ازدواج با یک تاجر و جهانگرد ایرانی در سال‌های دهه سی، در ۲۰ سالگی راهی سفر به ایران می‌شود و به مرور عاشق فرهنگ و آیین ملت ایران و «عروس ایران» می‌شود.

خانم بابایی علاوه بر این که در مبارزات علیه رژیم شاه دوشادوش همسرش نقش‌آفرین بود در سال‌های پس از انقلاب نیز در عرصه‌های مختلف فرهنگی، آموزشی و اجتماعی نیز حضوری پررنگ داشت به گونه‌ای که یکی از فرزندانش در جریان جنگ تحمیلی به شهادت رسید و عنوان پرافتخار مادر تنها شهید ژاپنی را نیز به این بانوی بزرگوار بخشید. این مادر شهید سرانجام دهم تیرماه امسال پس از یک دوره بیماری و به علت کهولت سن در تهران درگذشت.

خانم بابایی در کنار کاروان اعزامی به پارالمپیک ۲۰۲۰ توکیو حضور داشت. ادای احترام ملی‌پوشان والیبال نشسته به خانم بابایی (یامامورا) پس از قهرمانی در پارالمپیک، یکی از صحنه‌های ماندگاری بود که در این رویداد به ثبت رسید.

در همین ارتباط، «تاکایوکی (کاظم) آبه» از فارغ‌التحصیلان اهل ژاپن جامعه المصطفی که سابقه حضور درکلاس‌های دینی خانم بابایی در این نهاد را داشته در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری آنا نکاتی را دراین زمینه عنوان کرد.

آبه گفت: من فارغ‌التحصیل رشته کلام اسلامی در جامعه‌المصطفی هستم. زمانی که به تحصیل در علوم اسلامی علاقه‌مند شدم، خانم یامامورا (بابایی) کمک و راهنمایی زیادی به من داشتند و به نوعی راه را برای من روشن کردند. با هماهنگی جامعه المصطفی در کلاس‌های اعتقادی که ایشان داشتند شرکت می‌کردم و می‌دیدم که چه نگاه معنوی و انسانی به امور مختلف دارند.

** بانویی ژاپنی که «حاج خانم» شد

وی افزود: من اصلاً از زبان فارسی و انگلیسی چیزی نمی‌دانستم، بنابر این حضورخانم یامامورا خیلی به من کم می‌کرد. از طرف دیگر، این همراهی خودش باعث شد تا از لحاظ اخلاقی هم از ایشان تاثیر بگیرم. ما آنقدر در ایشان مهر و محبت می‌دیدیم که برایمان حکم یک مادر مهربان بود و ایشان را «حاج خانم» صدا می‌زدیم.

وی افزود: معمولاً کلاس‌هایی که ایشان داشتند، در دو نوبت صبح و عصر بود که گاهی من و سایر حاضران در جلسه خسته می‌شدیم، اما ایشان که نزدیک به هشتاد سال سن داشتند، همچنان با همان انرژی اول صبح به درس و صحبت‌های خودشان ادامه می‌دادند. اثری از خستگی در چهره ایشان دیده نمی‌شد و این برای ما عجیب بود، اما فهمیدیم که اعتقاد به آنچه بیان می‌کنند باعث می‌شود که خستگی در وجودشان راه پیدا نکند. چنین پشتکاری در کنار خاطرات شیرین که داشتیم باعث شد تا در گذشت ایشان برای من واقعاً تلخ باشد.

این مبلغ ژاپنی درباره کتاب «مهاجر سرزمین آفتاب» نیز عنوان کرد: درک حقیقت زندگی و هدف خانم بابایی برای من و امثال من کار مشکلی است، اما فکر می‌کنم با مطالعه این کتاب و مرور زندگی ایشان تا اندازه‌ای با منش و جوهره زندگی ایشان آشنا شویم. فکر می‌کنم اگر این کتاب پایه آثار هنری و تحقیقاتی دیگر هم بشود، این آشنایی پرنگ‌تر نیز خواهد شد.

وی افزود: خاطرات تلخ و شیرین خانم بابایی نه تنها برای مردم فارسی‌زبان که برای مردم ژاپن هم قابل‌استفاده هست. نسخه ژاپنی این کتاب هم گویا آمده است، اما نیاز به بررسی بیشتر دارد. فکر می‌کنم اهالی ژاپن هم با خواندن زندگینامه ایشان به داشتن چنین بانوی فداکاری افتخار کنند.

آبه عنوان کرد: خانم بابایی عملاً در سه بعد بینشی، گرایشی و رفتاری، آموزه‌های اسلامی را به بانوان مسلمان و افرادی که از ادیان دیگر به اسلام علاقه‌مند شده‌اند نشان داده و می‌توان از این ابعاد و سبک زندگی الگو گرفت.

لازم به یادآوری است، مقام معظم رهبری بر کتاب «مهاجر سرزمین آفتاب» تقریظی نیز نوشته‌اند که این تقریظ شهریورماه امسال در قالب «آیین سیزدهمین پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومت» رونمایی شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته