شبهه نبود حکمرانی مطلوب در آخرالزمان منسوخ است
حسین محبوب در گفتوگو با خبرنگار گروه استانهای خبرگزاری آنا با توجه به برگزاری همایش ملی گفتمان مهدویت در تمدن اسلامی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت (۲۶ بهمن) اظهار کرد: آخرالزمان یک کلیدواژه بنیادین در فرهنگ اندیشه سیاسی ادیان و موحدان دنیا بهخصوص ادیان ابراهیمی (مسیح، یهود واسلام) است.
وی با بیان اینکه آخرالزمان به معنای آخرین دوران حیات بشری قبل از برپایی قیامت بوده و واژه رجعت در دین مسیح ودین یهود بارها تکرار شده است، افزود: آخرالزمان حتی در زرتشت (قدرت کیهانی در آخرالزمان وتقابل اهورامزدا در مقابل اهریمن) مطرح شده است.
مدیرکل حراست دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان با اشاره به اینکه مقوله مهدویت در تشیع بهعنوان اعتقاد به ظهور نجاتبخش عالم بشریت توسط قائم آلمحمد(عج) در آخرالزمان از مفاهیم بنیادین اندیشه سیاسی ادیان الهی است، تأکید کرد: کلیات عقاید مربوط به آخرالزمان تقریباً درهمه ادیان بزرگ دینی و فرقههای بزرگ اسلامی پذیرفته شده و درباره وابستگی این تحولات به ظهور مهدی(عج) و نیزهویت ومختصات واختلافنظر وجود دارد.
محبوب با بیان اینکه مباحث مطرح شده در حوزه تخصصی اندیشه سیاسی در دو محور خلاصه میشود، خاطرنشان کرد: محور نخست قیام مصلح و زمینهسازی برای ظهور منجی و محور دوم درباره برخی از ادیان، فرقههای مذهبی و حتی کتب علمای متقدم تشیع است.
**حکومتی که دارای حکمرانی مطلوب و اسلامی است
وی با اشاره به محور نخست گفت: در آخرالزمان نیاز به حکومتها و انسانهای موحد و وارسته در حداقل خودش دارد که لزوماً خیرمطلق نیست، اما دل در گرو ظهور منجی عالم بشریت دارد و با آن همراهی میکند.
مدیرکل حراست دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان متذکر شد: این شبهه که درآخرالزمان هیچ اثری از حکمرانی مطلوب و آرمانشهر وجود ندارد، منسوخ است؛ چراکه تنها حکومتی که زمینهساز حکومت منجی عالم بشریت باشد به اعتقاد ما نظام جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی بوده که با زعامت رهبر عظیمالشأن انقلاب اسلامی و اصل مترقی ولایت فقیه زمینهساز حکومت قائم آل محمد(عج) بوده، دارای حکمرانی اسلامی است.
محبوب درباره محور دوم حوزه تخصصی اندیشه سیاسی اظهار کرد: تحولات آخرالزمان را امر غیرعادی میدانند که درآخرین بخش از زندگی نوع انسان واقع میشود و به تحولات جامعه انسانی مربوط نمیشود.
وی تشریح کرد: اما در فرهنگ اسلامی، آخرالزمان هم دوران نبوت پیامبر اکرم صلیالله علیه و آله و سلم تا وقوع قیامت، دوران غیبت کبری و صغری و ظهور مهدی موعود را شامل میشود که در آثار مفسران و متفکران بزرگی مثل علامه طباطبایی، شهید مرتضی مطهری، سید قطب، سید محمد باقر صدر، با اتکا به آیاتی از قرآن کریم مورد تأکید قرار گرفته است.
مدیرکل حراست دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان افزود: این اندیشمندان بزرگ اسلامی معتقدند که حیات بشری قبل از برپایی قیامت دوران شکوفایی، تکامل اجتماعی و طبیعی نوع انسان امری محتوم است که مسلمانان نباید منفعل و دلسرد به حوادث واقعه بنگرند.
محبوب افزود: بلکه مسلمانان باید با حالتی پرنشاط و خواهان اصلاح جامعه انسانی و آگاه از تحقق اهداف تاریخی انتظار، آمادگی و کوشش در خور این انتظار مقدس را داشته باشند و در چارچوب این برداشت مهدویت مدل حکمرانی موعود خواهد بود.
وی تأکید کرد: آخرالزمان قطعه معینی از تاریخ نوع انسان برای شکوفایی عقل و رونق علم است و در مسیر زندگی عادی و طبیعی انسانها رخ خواهد داد که با شاخصههای مختلفی همراه خواهد بود.
مدیرکل حراست دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان، نقطه عطف کرامت و شرافت انسانی بر مبنای این فلسفه که شرایط موجود خوب نیست و شرایط مطلوب نیاز به منجی دارد را یکی از این شاخصهها دانست و گفت: حکومت خُرد و ارجمندی علم و پیشقراولی خردمندان، پیشوایان، عالمان و خانهتکانی در باورهای جاهلانه در قالب دین به خورد مردم داده شده است.
مدیرکل حراست دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان، بهرهوری از سرمایههای اجتماعی و شایستهسالاری در تشکیلات، سیطره گفتمان صلح بر جنگ، مدارا و تعامل استراتژی غالب، آزادی وعدالت و رد اجبار سازوکار حکومت مهدوی بر قلوب را از دیگر شاخصههای مسیر زندگی عادی وطبیعی انسانها مطرح کرد.
محبوب با بیان اینکه راه انتظار از نادیدهانگاری حقوق انسان نمیگذرد، بلکه عصر ظهور موعود، دوران طلایی حقوق بشر خواهد بود، اظهار کرد: به امید آنکه ما نیز در رعایت حق الله وحق الناس پیشقدم و متعهد باشیم تا در زمره ملازمان پاکباز و مخلص حضرت مهدی موعود عجلالله تعالی فرجهالشریف باشیم.
انتهای پیام/