دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 بهمن 1401 - 09:33
دبیر شورای نظارت و هماهنگی سمای گیلان عنوان کرد؛

نقش مهم معلم در آشنایی دانش‌آموزان با فرهنگ مهدویت و ظهور

نقش مهم معلم در آشنایی دانش‌آموزان با فرهنگ مهدویت و ظهور
دبیر شورای نظارت و هماهنگی سمای استان گیلان عنوان کرد: معلمان با تدوین و اجرای برنامه‌هایی که توان تفکر، نقد و تحلیل، ابتکار و خلّاقیت دانش‌آموزان در حوزه امام‌شناسی است، می‌توانند فرهنگ مهدویت و انتظار را تقویت کنند.
کد خبر : 831420

تیمور آمار با توجه به برگزاری همایش ملی گفتمان مهدویت در تمدن اسلامی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت (۲۶ بهمن‌) در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری آنا اظهار کرد: فرهنگ مهدویت پیام‌آور بیداری و آگاهی امت بزرگ اسلام و زمینه‌ساز درک فرهنگ دینی است.

وی اضافه کرد: یکی از مهم‌ترین نهاد‌هایی که می‌تواند در این راستا مفید واقع شود، سازمان آموزش و پرورش به‌خصوص معلمان هستند که در زمینه ترویج فرهنگ مهدویت نقش مؤثری دارند.

دبیر شورای نظارت و هماهنگی سمای استان گیلان خاطرنشان کرد: نظام آموزشی یکی از بهترین کانال‌های حاکم شدن فرهنگ مهدویت در جامعه ومؤثرترین سیستم در ارتقای معرفت مهدوی در جامعه است.

معاون جدید آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت تأکید کرد: مهمترین و کارسازترین عنصر شکل‌دهی رفتار نسل جدید بعد از والدین، شخصیت و منش معلمان است. به طور کلی معلم، عنصری مؤثر در پایدارسازی بنیاد‌های تعلیم و تربیت دانش‌آموزان است.

آمار با اشاره به اینکه معلمان با ایجاد فرصت‌های مناسب می‌توانند با رشد قوه تفکر در دانش‌آموزان، زمینه بهره‌گیری از این دوره را مهیا کنند، افزود: معلمان با تدوین و اجرای برنامه‌هایی که توان تفکر، نقد و تحلیل، ابتکار و خلّاقیت دانش‌آموزان در حوزه امام‌شناسی است، می‌توانند فرهنگ مهدویت و انتظار را بین مردم تقویت کنند.

وی با تأکید بر اینکه برای آشناسازی دانش‌آموزان با امام زمان علیه‌السلام معلم باید خود نسبت به موضوع مهدویت شناخت، معرفت و باور داشته باشد، اظهار کرد: بهره بردن از نماد‌های عید نیمه شعبان، روز جمعه، ترتیب دادن مراسم خاص یا اردو، بهره‌گیری از دعا‌های مربوط به امام زمان عجل‌الله تعالی فرجه‌الشریف، فضاسازی، اختصاص دادن زمانی خاص در کلاس در مدرسه به موضوع مهدویت وامام عصر(عج)، استفاده از تمثیل و داستان و شعر و ایجاد علاقه وانگیزه نسبت به پذیرش مدیریت امام پس از ظهور ایشان، ایجاد و تقویت روحیه انتظار و نصرت امام، شناساندن آسیب‌ها، آفت‌ها و انحرافات در زمینه مهدویت، بیان معارف انتظار و برکات آن و بیان معارف عصر حضور و... که البته با رعایت ظرفیت وتناسب با رده سنی ودوره تحصیلی دانش‌آموزان مرحله‌بندی شده و موضوعات از راه‌های آشناسازی دانش‌آموزان با حضرت مهدی عجل‌الله تعالی فرجه‌الشریف است.

دبیر شورای نظارت و هماهنگی سمای استان گیلان توضیح داد: سمت و سو دادن کتاب‌های درسی به مباحث مهدوی - البته مطابق با سن وفهم وظرفیت دانش‌آموزان - افزون بر آنکه بسیار ضروری است، می‌تواند مؤید و مکمل نقش زمینه‌سازانه معلم و بسیار اثرگذار باشد.

معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی گیلان تأکید کرد: با توجه به جایگاه انسان‌سازی که مدارس دارد با آینده‌نگری‌ می‌تواند قابلیت‌های بالقوه موجود در دانش‌آموزان را به قابلیت‌های بالفعل تبدیل کرده از آنان انسان‌هایی منتظر بسازد تا بتوانند در ساختن جامعه‌ای منتظر به خوبی نقش خود را ایفا کنند.

آمار با بیان اینکه جامعه فردا تشکیل یافته از دانش‌آموزان امروز است و دانش‌آموز باید امروز فردی منتظر باشد و آینده‌ای روشن و مشخص را با برنامه‌ریزی دقیق امور تربیتی و اولیا مدرسه برای خود ترسیم کند، افزود: دانش‌آموزان می‌توانند به‌عنوان عضوی از جامعه منتظر فردا به ساختن آینده‌ای روشن بپردازد و از جمله زمینه‌سازان ظهور محسوب شوند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته