تجربه خاص فیلمبرداری یک پروژه سخت/ «سرهنگ ثریا» روایت احساسات مادرانه است
به گزارش گروه فرهنگ خبرگزاری آنا، فیلم سینمایی «سرهنگ ثریا» به کارگردانی لیلی عاج تلاش کرده است گروهک منافقان را با نگاه متفاوت به نمایش درآورد.
یکی از چالشهای مهم در ساخت این فیلم سینمایی، لوکیشنهای محدودی است که فیلمبرداری در آن انجام گرفته . برای آنکه همین لوکیشنهای اندک خستگی مخاطب را به همراه نداشته باشد لازم بود تا در فیلمبرداری کار دقت بسیار بالایی صورت گیرد.
علیرضا برازنده، مدیر فیلمبرداری این فیلم سینمایی با اشاره به این موضوع تاکید میکند که همه تلاش او و لیلی عاج پرهیز از خستگی مخاطب بوده است. با او در این باره گفت و گو کرده ایم.
علیرضا برازنده متولد ۱۳۵۶ تهران و فارغ التحصیل رشته فیلمبرداری از دانشکده صدا و سیما است که از سال ۱۳۷۸ فعالیت حرفه ای اش را آغاز کرده. از جمله آثار او می توان به فیلم های دوزیست، پیلوت، دارکوب، هزارپا، ۵۰ کیلو آلبالو، آرایش غلیط ، جیب بر خیابان جنوبی و ... اشاره کرد. او در جشنواره سی و سوم فجر، سیمرغ بلورین بهترين فيلمبرداري برای فيلم دوران عاشقي را بدست آورد.
«سرهنگ ثریا» چه ویژگی هایی داشت که باعث شدند پیشنهاد همکاری با آن را قبول کردید؟
فیلم «سرهنگ ثریا» نسبت به فیلمهای سینمایی دیگری که کار کرده ام فضای متفاوتتری داشت. قصه آن هم قصه جذابی بود. قصه یکسری آدمی که در کانکس میگذشت و برای همین جذب آن شدم و دوست داشتم آن را تجربه کنم.
*شما تا به امروز در پروژهای سینمایی بسیاری حضور داشتید. تجربه حضور و کار در فیلمی که کارگردان آن کارگردان فیلم اولی است چطور بود؟ آیا تفاوتی نسبت به کار با کارگردانهایی که تجربه بیشتری داشتند وجود داشت؟
کار در فیلمی که کارگردان آن کارگردان فیلم اولی است چطور بود؟ آیا تفاوتی نسبت به کار با کارگردانهایی که تجربه بیشتری داشتند وجود داشت؟
فیلم به هر حال فیلم سختی بود. خیلی فضای متفاوتی داشت و در دو ماه فیلمبرداری به دلیل فضا و اتمسفری که میخواستیم ایجاد و خلق کنیم با دود و خاک زیادی مواجه بودیم. قرار گرفتن صبح تا شب در طوفان خاک و دود کار سادهای نیست. جایی که کار میکردیم سرما و گرما در روند کلی کار تاثیر میگذاشت. با وجود آنکه این فیلم به عنوان فیلم اولی لیلی عاج شناخته میشود اما آن چیزی که قرار بود اتفاق بیافتد را خانم عاج از قبل تجسم و تخیل کرده بود و برای همین به من خیلی کمک کرد تا بدانم ایشان به عنوان کارگردان از تصاویری که قرار است فیلمبرداری شود چه میخواهد. لذا اینکه بخواهد کار کردن با کارگردانی که تجربه نخست فیلم بلند اوست دشوار باشد اینطور نبود و سختی کار به موضوعات دیگر محیطی و محتوایی برمیگشت.
*عدم تنوع لوکیشن در فیلم سینمایی «سرهنگ ثریا» باعث شد شما دچار چالش شوید؟ چطور تلاش شد این تکراری بودن فضا و محیط بر ریتم و روال داستان لطمه وارد نکند؟ خیلی اتفاقات و شخصیتها در لوکیشن محدودی رخ میدهد و بیشتر در کمپ آزادی و سکانسهایی رو به روی مقر پادگان اشرف میگذرد. این سبک فیلمبرداری چه ویژگیهایی دارد و شما را با چه چالشهایی مواجه میکرد؟
چون قرار بود فیلم در فضایی با لوکیشن زیاد فیلمبرداری نشود از قبل با توجه به فضا و اتمسفری که خلق شد تلاش کردیم با حرکات دوربین، سکانسها روند رو به جلویی داشته باشد و در آن تکرار کمتر رخ بدهد و به لحاظ فضای بصری خسته کننده نباشد و هر سکانس موقعیت خودش را داشته باشد. با توجه به اینکه فیلم در لوکیشن ثابت رخ میدهد در انتخاب دوربین و لنزها و ابعاد تصویر و کادر بسیار فکر کردیم و برای آنکه به این ابعاد و اندازه برسیم با لیلی عاج صحبت و مشورتهای بسیاری انجام دادیم. به نظرم تمام تصاویری که گرفتیم با تصمیات درست انجام شد.
بعد از دیدن فیلم نهایی شده از نتیجه کار راضی هستید؟
به نظرم فیلم پر از احساس است که در یک موقعیت ویژه رخ داده و این نوع فیلمبرداری که برای آن انجام شد نیز بر احساس آن اضافه کرده. از این جهت به نظرم فیلم بسیار ویژه است؛ فیلمی مادرانه با دغدغههای یک مادر که پر از حس است. «سرهنگ ثریا» فیلم متفاوتی است و به نظرم میتواند مورد توجه مخاطبها قرار گیرد.
*فکر میکنید «سرهنگ ثریا» بتواند در جشنواره فیلم فجر امسال موفقیتی به دست آورد؟
به هر حال برای این فیلم زحمت بسیار کشیده شده است و از تک تک لحظات آن نگذشتیم و باید دید در طول جشنواره چه اتفاقاتی رخ میدهد و شاهد چه وقایعی خواهیم بود. امیدوارم که ارزش فیلم به اندازه تلاشی که برای آن شده دیده شود و زحمات کل تیم به ثمر برسد.
یادآور می شود فیلم «سرهنگ ثریا» که ماجرای واقعی کمپ آزادی به همراه تفکرات خطرناک منافقین را روایت کرده است، در جشنواره فجر مورد توجه مخاطبان قرار گرفته. ژاله صامتی، وحید آقاپور، حمیدرضا محمدی، دیبا زاهدی، سلیمه رنگزن، شهروز آقایی پور، منیره حسین زاده و مجید پتکی از جمله بازیگران این فیلم هستند. سایر عوامل فیلم «سرهنگ ثریا» عبارتند از:
نویسنده و کارگردان: لیلی عاج، تهیه کننده: جلیل شعبانی، مشاور کارگردان: کمال تبریزی، سرپرست گروه کارگردانی: سیامک مردانه و محمد ثقفی، مدیر فیلمبرداری: علیرضا برازنده، صدابردار: حسین بشاش، صداگذار: آرش قاسمی، تدوین: فرزاد هوتهم، موسیقی: بهزاد عبدی، طراح صحنه: بابک پناهی، طراح جلوه های ویژه میدانی: حمید رسولیان، سرپرست جلوه های بصری: محمد برادران، طراح گریم: مهدی صیاد، طراح لباس: مهرناز اکبری، مدیر برنامه ریزی: محمد ثقفی، مدیر تولید: امیر اسکندری، مدیر تدارکات: سید رسول حسینی، عکاس: سمیه جعفری، مجری طرح: مجید صادقی، طراح لوگو: احسان حسینی و مشاور رسانه ای: محمدحسین سرو، محصول: سازمان هنری رسانه ای اوج.
انتهای پیام/