برگزیدگان بخشهای دانشجویی و دینی جشنواره پویانمایی
به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، در مراسم پایانی این رویداد هنری، هیات داوران بخش دانشجویی این جایزه را همراه با جایزه نقدی به کارگردان فیلم «پنکه» با توجه به موفقیت فیلم در بیان روایت مربوط، همچنین ایجاد ارتباط منطقی در فضای تخیلی داستان و به کارگردان فیلم «پیراکانتا» بهخاطر توجه ویژه کارگردان در تولید فیلمی جذاب در محیط مرکب استاپ موشن، طبیعی و روایت سیال و روان داستان و تقسیم منطقی ضربآهنگ وابسته به ماجرای فیلم اهدا کردند.
بخش دانشجویی جشنواره امسال به اذعان بسیاری از کارشناسان و صاحبنظران عرصهی پویانمایی با رشد کیفی و کمی قابل توجهی روبرو بود و به همین دلیل برگزار کنندگان جشنواره علاوه بر ارزیابی آثار در بخش ویژهای نشستهایی را برای ارزیابی آثار همچنین ارزیابی پایاننامههای دانشجویی اختصاص دادند.
داوران این بخش جشنواره شامل سیدحسن سلطانی، احمد سفلایی و محمدرضا حسنایی همچنین تندیس طلایی بهترین فیلمنامه به همراه جایزه نقدی را به دلیل توانایی فیلمساز در ایجاد ارتباط احساسی در بیننده با کاراکتر و نگاه لطیف و روان به موضوع آرزو و خاطره به گلناز مقدم نویسنده فیلم «رویا» اهدا کردند.
تندیس طلایی بهترین انیماتور نیز به همراه جایزه نقدی به علت پیچیدگی و تراکم انیمیت در موضوع و ایجاد حرکات منطقی و صحیح در ارتباط با کاراکتر اصلی، به سمیه خاکشور کارگردان فیلم «تاناروس» تعلق گرفت.
معرفی چهار پایاننامه برتر دانشجویی
بخش پایاننامههای دانشجویی نیز با داوری ناصر گلمحمدی، محمدرضا مریدی و محمدعلی صفورا برگزیدگان خود را معرفی کرد.
بر این اساس لوح یادبود به همراه جایزه نقدی، به خاطر فراهم آوردن درکی عمیق و به روز از پویانمایی تجربی معاصر، به پگاه ایزدیان از دانشگاه هنر، نویسنده پایاننامه «شیوههای بیانی نوین در پویانمایی تجربی» و لوح یادبود به همراه جایزه نقدی، به نویسنده پایاننامه «فهم و معنا در روایت پویانمایی کوتاه تجربی» به خاطر جسارت در طرح سوال و رویکرد بدیع فلسفی مجید بلادپس از دانشگاه تربیت مدرس تعلق گرفت.
گروه داوری دو لوح یادبود جشنواره را به همراه جایزه نقدی، به خاطر مطالعه عمیق و الگومند قهرمان پویانمایی تعلق میگیرد به حسن بهشتی وایقان نویسنده پایاننامه «شخصیت قهرمان در پویانمایی ِبن ِتن» از دانشکده صدا و سیما و سمانه یاسایی از دانشگاه سوره نویسنده پایاننامه «مفاهیم نظری و ویژگیهای ساختاری پویانمایی تعاملی (در ارتباط با مخاطب ، تماشاگر)» به خاطر طرح اندیشمندانه مسألهای بهروز و چالش برانگیز اهدا کردند.
امید و اطمینان به اعتلای انیمیشن دانشجویی
هیأت داوران بخش دانشجویی جشنواره در بیانیهی پایانی خود با اشاره به دو هدف عالی جشنواره یعنی ارتقاء سطح کمی و کیفی انیمیشن و ایجاد زمینهای برای بهتر دیده شدن انیمیشن ایران در جهان از حضور فعال فیلمهای دانشجویی در این جشنواره ابراز خرسندی کرده و اعلام داشتند که آنان علیرغم محدودیت در تعداد جوایز، تعداد زیادی از فیلمهای شرکت کننده در این بخش را شایسته تقدیر و تشویق تشخیص داده و امید و اطمینان خود از اعتلای روز افزون انیمیشن دانشجویان توانمند ایرانی را در حال و آینده ابراز میدارند.
داوران بخش پایاننامههای برتر دانشجویی نیز ضمن ابراز مراتب امتنان خود از دبیر جشنواره بهخاطر ابتکار عمل و توجه ویژه به مباحث نظری و ارتباط واقعی و مستقیم آن با هنر و کار پویانمایی در جهان معاصر اعلام کردند که حوزه نوپای پژوهش و نظریه در دانشگاههای برتر ایران در این زمینه در حال رشد، شکوفایی و تولید اندیشه است.
تندیسهای طلایی بخش دینی جایزهی میرکریمی و عظیمی
جشنواره بینالمللی پویانمایی تهران در نهمین دورهی برپایی خود در بخش ویژهای برترین آثار دینی و حوزه ارزشهای انقلاب اسلامی را معرفی کرد.
به گزارش اداره اداره کل روابط عمومی و امور بینالملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، جوایز این بخش در آیین پایانی جشنواره شامگاه روز 21 اسفند 1393 به برگزیدگان اهدا شد.
بر این اساس فیلم پویانمایی «عباس» به کارگردانی سیدرضا میرکریمی به عنوان بهترین فیلم در بخش ارزشهای انقلاب اسلامی معرفی شد و تندیس طلایی همراه با جایزه نقدی، به دلیل روایت صحیح و شخصیتپردازی تأثیرگذار و قابل باور از زندگی شهید عباس دوران و جذابیتهای بصری و برخورداری از مولفههای قابل تأمل آهنگسازی و استفاده بهجا و مناسب از تکنیک کامیک موشن، به کارگردان اثر اهدا شد.
بهرام عظیمی فیلم «بابا» نیز موفق شد عنوان بهترین کارگردانی این بخش از جشنواره با دریافت تندیس طلایی همراه با جایزه نقدی، به خاطر کارآیی در تعیین جایگاه آمال الهی انسانی در برخورداری از حرکات و حالات پرسوناژها به خود اختصاص دهد.
گروه داوری بخش دینی و ارزش های انقلاب اسلامی جشنواره متشکل از حمید گروگان، علیرضا گلپایگانی و مهدی امینفروغی همچنین یک دیپلم افتخار همراه با جایزه نقدی را به خاطر تثبیت نقش و جایگاه والای پدر به عنوان پشتوانه الهی در مقابله با پیشآمدهای سخت زندگی و بهرهگیری هنرمندانه از عنصر ایجاز در جهت القای مفهوم، به سیدمحمدرضا خردمندان و محمد لطفعلی کارگردانان فیلم «پدر» اهدا کردند.
فیلم دیگر میرکریمی با عنوان «مصطفی» نیز در این جشنواره به نمایش گذاشته شد.
وجود چهرههای جدید و توجه به کیفیت و ریشهها ویژگی اصلی بخش دینی
هیأت داوران بخش دینی و ارزشهای انقلاب، در نهمین جشنوارهی بینالمللی پویانمایی تهران نیز، ضمن قدردانی از کسانی که امکان بروز این هنرنماییها را فراهم کردند، ابتدا وجود چهرههای جدید در کنار شرکتکنندگان با سابقه، را نویدبخش گسترش و بالندگی این هنر سازنده و تأثیرگذار عنوان کردند.
توجه به کیفیت ساخت و زوایای نگاه - علیرغم این که موضوع آثار چندان تفاوتی با آثار جشنوارههای گذشته نداشته است - ویژگی دیگری بود که از دید گروه داوری دور نماند.
این گروه همچنین توجه به ریشههای اصولی و ماندگار و توجه به کاربردی بودن محتوا (به ویژه در بخش ارزشهای انقلاب) را از جمله موارد قابل تحسین آثار این دوره از جشنواره عنوان کردهاند.
نهمین جشنواره بینالمللی پویانمایی تهران طی روزهای 17 تا 21 اسفند در دو سالن مرکز آفرینشهای فرهنگیهنری کانون و پنج سالن دیگر شهر برگزار شد.
انتهای پیام/