شیخطادی: از تصمیم پوراحمد اطلاعی نداشتیم اما به او احترام میگذاریم
به گزارش خبرنگار حوزه سینمایی گروه فرهنگ خبرگزاری آنا، با اعلام اسامی ۲۴ فیلم چهل و یکمین جشنواره بینالمللی فیلم فجر که از سوی هیئت انتخاب این دوره از جشنواره از بین ۷۵ فیلم متقاضی گلچین شدند، ترکیب آثار حاضر در این دوره از جشنواره مشخص شد؛ فهرستی که طبق انتظار فاقد چهرههای نامدار در بین سازندگان فیلم بود و بیشتر شامل کارگردانان فیلم اولی میشد، اما مطابق ادوار قبل این امیدواری وجود دارد که همین چهرههای ناشناخته غافلگیریهای بزرگ جشنواره باشند.
در همین ارتباط، پرویز شیخطادی یکی از هفت عضو هیئت انتخاب چهل و یکمین جشنواره بینالمللی فیلم فجر در گفتوگو با خبرنگار سینمایی خبرگزاری آنا عنوان کرد: سطح کیفی و ترکیب موضوعی فیلمهای انتخاب شده برای جشنواره امسال تفاوت چندانی با ادوار قبلی ندارد. هر سال در بین فیلمهای متقاضی، تعدادی فیلم خوب داریم تعداد بسیار بیشتری فیلم متوسط و چند فیلم ضعیفتر. در نهایت، در ترکیب فیلمهای انتخاب شده و پس از نمایش فیلمها در جشنواره هم تقریباً چنین دستهبندی از سوی مخاطبان و منتقدان بیان میشود که طبیعی هم هست.
** مذاکرات هیئت انتخاب ابلاغی نبود، اقناعی بود
این کارگردان سینمای ایران افزود: شاید وجه تمایز این دوره از جشنواره، حضور پررنگتر کارگردانان جوان باشد. البته این جریان از چند سال پیش آغاز شده بود چون به هرحال برخی از کارگردانان پیشکسوت سینمای ایران که در این چهاردهه حضور پررنگی در جشنواره داشتند یا کمکار شدهاند، یا کلاً کار نمیکنند و یا متأسفانه دیگر در جمع ما نیستند. البته که جای خالی آنها همیشه احساس میشود؛ باید از تجربه آن دسته از فیلمسازانی که در کنار ما هستند استفاده کنیم چون به هر حال سبک و سلیقه و نگاه آنها هنوز مخاطب دارد.با این حال، باید بپذیریم نسل جوان فیلمساز ذائقه مخاطبان را بهتر میشناسد.
شیخطادی گفت: جشنواره امسال هم مثل سالهای گذشته با شور و اشتیاق مخاطبان حرفهای سینما و اهالی هنر هفتم آغاز خواهد شد. مثل همیشه حاشیه، حرف و حدیث و قهر و آشتی خواهد داشت و نباید توقع داشته باشیم که همه چیز در یک چارچوب تعریفشده پیش برود. آن چه مهم است حفظ احترام و شأن این رویداد هنری ملی است که حالا وارد دهه پنجم عمر خودش شده. نباید به جشنواره نگاهی یک جانبه داشته باشیم. چتر جشنواره باید روی سر همه فیلمسازان با تفکرات و شیوه کار مختلف باز باشد.
عضو هیئت انتخاب چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر عنوان کرد: سعی ما در هیئت انتخاب هم همین بود که نگاه جناحی نداشته باشیم و به اینکه این فیلم از چه سازمان یا نهادی در جشنواره حضور دارد کاری نداریم. نگاه ما کاملاً فنی و موضوعی بود و بر این مبنا قرار داشت که آن آثار حداقل در چند رشته برای هیئت داوران آوردهای داشته باشد؛ ضمن اینکه بتواند مخاطب را با خود همراه کند.
کارگردان فیلم «شکارچی شنبه» گفت: انتخاب این فیلمها کار پرزحمت و سختی هم نبود چون مرز بین آثار از حیث کیفیت فنی تقریباً مشخص بود. شاید هر گروه انتخاب دیگر هم حداقل نود درصد از همین آثار را معرفی میکرد. گفتگوهایی که در هیئت انتخاب صورت گرفت ابلاغی نبود، بلکه اقناعی بود. دبیر جشنواره آقای امینی هم در انتخاب نهایی دخالتی نداشت و اگر نکتهای را منتقل میکرد بیشتر از بابت روند اداری و یا آخرین وضعیت آمادهشدن فیلمها و شیوه چینش آثار منتخب در جدول نمایش بود.
** از تصمیم پوراحمد اطلاعی نداشتیم
وی درباره اعلام کنارهگیری کیومرث پوراحمد کارگردان «فیلم پرونده باز است» آن هم بلافاصله پس از اعلام پذیرفته شدن این فیلم در جشنواره گفت: ما در جریان بررسی فیلمها هیچ اطلاعی از این تصمیم نداشتیم و به ما چیزی از سوی ایشان یا تهیهکننده منتقل نشد. از این که ایشان چگونه به این نتیجه رسیدند، اطلاعی ندارم اما به هرحال آقای پوراحمد حق زیادی بر گردن سینمای ما دارند وباید حرمتشان حفظ شود. چراکه احترام به پیشکسوتان باید به یک سنت سینمایی تبدیل شود. به هرحال تصمیم و اظهارنظر شخصی ایشان بود و تصمیم در این باره هم به عهده دبیر جشنواره و بر اساس آییننامه است.
شیخطادی در پاسخ به این پرسش که آیا همه این ۲۴ فیلم در موعد مقرر آماده خواهند شد یا نه نیز عنوان کرد: این دیگر یک سنت شده که در هر دوره از جشنواره صاحبان آثار تا آخرین لحظه به دنبال رساندن فیلم به دبیرخانه هستند.مطمئن هستم که بخش عمده فیلمها به موعد نمایش میرسد تعدادی دیگر هم به جشنواره میرسند، اما شاید واجد آن استانداردهای مدنظر کارگردان نبوده وبعد از جشنواره نیازمند اصلاح باشند اما اگر احیاناً فیلمی هم سر موعد تحویل داده نشود، میتوانیم ازچهار اثر جایگزین استفاده کنیم.
عضو هیئت انتخاب چهل و یکمین جشنواره بینالمللی فیلم فجر افزود: این شرایط عجلهای و پر از فشاری که معمولاً در یک ماه منتهی به جشنواره بر سینما ایران حاکم است و در روزهای آخر هم واقعاً چند برابر میشود قابل مدیریت است. نباید تراکم تولید را به پاییز و زمستان محدود کنیم.
وی اظهار کرد: به نظر من سال مالی تولیدات سینمایی و حتی تلویزیونی به جای این که از اول فروردین باشد باید از بهمن ماه درنظر گرفته شود. چون تا این بودجه مصوب شود و تخصیص داده شود، عملاً دو یا سه ماه از سال میگذرد. اما اگر از همان روز بعد از اختتامیه هر دوره از جشنواره، نهادهای فیلمساز و تهیهکنندگان برنامه کار بعدی خود را بدانند عملاً از اسفند و فروردین و اردیبهشت هم میتوانند برای تولید و پیشتولید کارهایشان استفاده کنند. این سه ماه معمولاً در سینمای ما از دست میرود و در عوض از اواسط تابستان و پاییز شاهد تراکم تولید هستیم.
** جشنوارهای که میراث گذشتگان است
شیخطادی گفت: جشنواره فیلم فجر همیشه برای علاقهمندان به سینما روزهایی پرخاطره و جذابی بوده است. با همه مشکلات و شرایطی که در این چندماه داشتیم معتقدم امسال نیز سالنها پر خواهد شد. مخاطبان سینما همواره برای دیدن آثار علاقه نشان میدهند. نباید با جشنواره فجر قهر کرد. به هرحال این روزها هم میگذرد. دولتها میروند و میآیند و ما هم چه به عنوان فیلمساز و شرکتکننده و چه در قالب برگزارکنندگان، در این جایگاه ماندنی نیستیم و میرویم. آنچه میماند جشنوارهای است که میراث بزرگان سینمای ایران برای ماست وبیش از چهل سال عمر دارد. هنرمندان و مردم باید از استقلال این جشنواره حراست کنند تا این چراغ همیشه روشن بماند.
انتهای پیام/