دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
08 بهمن 1401 - 09:08
کارشناس انرژی:

کیفیت بنزین نباید فدای کمیت آن شود

کیفیت بنزین نباید فدای کمیت آن شود
یک کارشناس سوخت گفت: میزان تولید بنزین کشور از مصرف کمتر است که طبق عرف، این اختلاف با واردات یا مخلوط کردن جبران می شود، در این میان نباید کیفیت بنزین را فدای کمیت آن کرد.
کد خبر : 828541

هامون صفدری، کارشناس سوخت در گفتگو با خبرنگار آنا با اشاره به اینکه آلودگی هوای روز‌های اخیر محدود به پایتخت نیست، گفت: از انجایی که با چالش گاز رو به رو هستیم، برخی از نیروگاه‌های کشور برای پایداری تولید برق خود از سوخت جایگزین مایع استفاده کرده اند که امر طبیعی است و سال‌ها در کشور انجام می‌شود. این در حالی است که در حال حاضر در اکثر شهر‌های بزرگ شاهد آلودگی هوا هستیم که به دلیل نبود نزولات جوی مساعد و البته نبود وزش باد، این آلودگی حالت پایدار پیدا کرده است. این پایداری و بالا رفتن غلطت آلاینده‌های آن موجب تشدید بیماری‌ها می‌شود که بی شک فشار مضاعف به سیستم درمانی کشور وارد می‌کند.

وی افزود: به دلیل برودت هوا، میزان تردد بین شهری و حتی داخل شهری، نمی‌تواند رشد قابل توجهی داشته باشد. این در حالی است که اکنون نیمه شمالی کشور که عموما مرکز سفر‌های تفریحی است، با چالش محدودیت گازی رو به رو است و جاده‌های منتهی به این استان‌ها نیز لغزنده است. به این ترتیب میل مسافران برای سفر به این استان‌ها به شدت کاهش می‌یابد.

صفدری میزان مصرف روزانه بنزین کشور را طبق آخرین اعلام ها، بالغ بر ۱۰۰ میلیون لیتر دانست و اظهار داشت: البته وزارت نفت میزان مصرف بنزین را حدود ۱۲۰ میلیون لیتر در روز می‌داند، در حالی که رقم تولید بنزین، حدود ۹۶ تا ۹۸ میلیون لیتر در روز است.

به گفته این کارشناس سوخت، این اختلاف تولید و مصرف طبق سنوات گذشته یا بر اساس واردات جبران می‌شود یا از طریق مخلوط کردن بنزین باکیفیت با بنزین معمولی یا اضافه کردن برخی موارد به بنزین معمولی، تا به این ترتیب بتوان کیفیت بنزین معمولی را بالا برد و کسری نیاز داخل را تا حدی جبران کرد. این در حالی است که بنزین تولیدی در پالایشگاه ستاره خلیج فارس، کیفیت بسیار بالا با عدد اکتان ۹۸ دارد که به عنوان اکتان افزا به بنزین معمولی اضافه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه طی ۸ سال فعالیت دولت تدبیر و امید ظرفیتی برای تولید بنزین ایجاد نشد تا دولت بعدی از آن بهره برداری کند، توضیح داد: دولت سیزدهم باید هر چه سریع‌ترین برای احداث واحد پالایشی یا پتروپالایشی برنامه ریزی کرده و احداث را آغاز کند. راهکار‌های جذب سرمایه نیز بسیار متنوع است و نمی‌تواند دلیل خوبی برای احداث نکردن واحد پالایشی باشد. به هر حال نمی‌توان کیفیت بنزین را فدای کمیت آن کرد. البته مقوله آلودگی هوا، بخشی به سوخت مصرفی در کشور و بخشی دیگر به کیفیت خودرو‌های داخلی باز می‌گردد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب