ماجرای لغو پیاپی پروازهای فرودگاه اهواز؛ پول بلیت مسافران، برمیگردد؟
به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد خبرگزاری آنا، پروازهای صبح امروز چهارشنبه 5 آبان فرودگاه اهواز برای چندمین روز متوالی به دلیل مه صبحگاهی لغو شده است.
در روزهای اخیر به دلیل مه گرفتگی تعدادی از شهرهای خوزستان از جمله اهواز، برخی از پروازهای فرودگاه این شهر با کنسلی یا تأخیر همراه هستند.
**رئیس سازمان هواپیمایی: کنسلی پروازها به دلیل بدی آب و هوا، مشمول استرداد کامل هزینه بلیت است
این در حالی است که کاپیتان محمد محمدی بخش معاون وزیر راه و رئیس سازمان هواپیمایی کشوری می گوید: آییننامه پروازی درباره کنسل شدن پروازها به دلیل بدی آب و هوا، دستور استرداد بلیت را به طور کامل و بدون کسر جریمه در مدتزمان کوتاه میدهد؛ اما اگر مسافران بلیت را بهصورت پکیج و تور از آژانسهای مسافرتی خرید باشد، شرایط و زمان پرداخت متفاوت است.
**دبیر انجمن ایرلاین ها: هزینه پروازهایی که به اهواز می روند ولی برگشت می خورند، مسترد نمی شود
با این حال مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی در گفت وگو با خبرنگار گروه اقتصاد خبرگزاری آنا درباره استرداد هزینه بلیت مسافران پروازهایی که کنسل شده گفت: مشکل فرودگاه اهواز به دلیل ضعف دستگاه های ILS (کنترل پرواز) است که بدی آب و هوا سبب توقف پروازهای این فرودگاه می شود.
وی در باره بازگشت هزینه بلیت پروازهای کنسل شده فرودگاه اهواز ادامه داد: اگر پرواز انجام نشود، هزینه بلیت ها بازگشت داده می شود.
اسعدی سامانی یادآور شد: اگر هوا خوب باشد، پروازها انجام می شود؛ما مشکلی در رادارهای فرودگاه اهواز نداریم فقط دستگاه های ILS مشکل دارند که باید با هواپیمای فلایت چک، وارسی، اصلاح و به روز رسانی شوند.
وی ادامه داد: اگر هوا خوب باشد، نیازی به استفاده از دستگاه های ILS نیست ولی در هفته های اخیر مرتبا هر روز شاهد مه گرفتگی صبحگاهی در خوزستان هستیم.
**مقصر کیست؟ مردم یا ایرلاین ها یا سازمان هواشناسی یا شرکت فرودگاه ها؟
اینکه آیا پروازهای برگشتی از فرودگاه اهواز به دلیل بدی آب و هوا هم مشمول استرداد کامل وجه بلیت هواپیما به مسافران می شود یا خیر؟ موضوعی است که باید در آیین نامه حقوق مسافران به بهطور شفاف بررسی و در شورای عالی هواپیمایی به تصویب برسد؛ سپس به شرکت های هواپیمایی ابلاغ شود.
از سوی دیگر، نباید جور ضعف دستگاه های وارسی پروازی فرودگاه اهواز را شرکت های هواپیمایی بکشند؛ این در حالی است که سازمان هواشناسی کشور و شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران از نهادهای تابعه وزارت راه هستند و به راحتی می توانند موضوع مه گرفتگی فرودگاه اهواز یا سایر شهرهای که مشکل نبود دید کافی برای فرود هواپیما از سوی خلبان را دارند، به اطلاع یکدیگر برسانند.
در عین حال شرکت فرودگاه ها که یک فروند هواپیمای فلایت چک را خریداری کرده، با توجه به محدودیت های بین المللی صنعت هوانوردی ایران، نمی تواند قصور ۱۰۰ درصدی داشته باشد؛ لذا با در نظر گرفتن همه این موارد باید روش دیگری برای کاهش مشکلات پروازهای ورودی فرودگاه اهواز در این فصل سال که غلظت مه صبحگاهی به دید خلبان ضربه می زند، از سوی کارشناسان طراحی و اجرا شود که نه مسافران متضرر شوند و نه شرکت های هواپیمایی.
انتهای پیام/